Tijdverschil?
Tijdverschil?
In Cuesmes heb ik op een terril fossielen gevonden, maar sommige fossielen zitten in een zwarte gesteente en andere in een oranjebruinkleurige gesteente (baksteen?)
Nu is mijn vraag?
Is er een tijdverschil tussen steenkool en (baksteen?)?
DANKU
Amateur
Antw: Tijdverschil?
ik denk niet dat het baksteen is waar die fossielen in zitten 
kan het misschien zijn dat dat oranjebruine goedje bruinkool is? dus dat het:
A: jonger is
B: minder is samengeperst
C: A en B zijn allebei goed
D: A, B, en C zijn allemaal goed

kan het misschien zijn dat dat oranjebruine goedje bruinkool is? dus dat het:
A: jonger is
B: minder is samengeperst
C: A en B zijn allebei goed
D: A, B, en C zijn allemaal goed
Post mortem we sort 'em!
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Is het niet zo dat de zwarte steenkool is afgezet in moerassen (waterrijke gebieden) en de rode afzettingen gedurende de drogere periodes, waardoor er veel zand is afgezet...?
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
Ik weet het niet meer zo goed,maar heb ooit een verhaaltje opgevangen van terril,die in brand heeft gestaan,de fosssielen die in en tegen de klei zaten,zijn rood-bruin gebakken,net als baksteen(is baksteen).Ik dacht dat het in de buurt van Mons(bergen) was.
Theo
Antw: Antw: Tijdverschil?
Dat kan ook. (moet je natuurlijk wel rood zand hebben hè)Smaug schreef:
Is het niet zo dat de zwarte steenkool is afgezet in moerassen (waterrijke gebieden) en de rode afzettingen gedurende de drogere periodes, waardoor er veel zand is afgezet...?
Post mortem we sort 'em!
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Humm tijd voor iets nieuws, ik ga mezelf citeren:
Als we aan een terril denken, dan zien we voor ons, een geweldig grote berg van stenen die het landschap siert.
Daar waar vroeger steenkool uit de ondergrond ontgonnen werd, staan vandaag de dag nog steeds de reuzen als laatste getuigen van rijkdom die de ondergrond met zich meebracht.
Sommige oude terrils, rijk met koolstof, ontwikkelen een interne verbranding, onderhouden door de verbranding (oxidatie) van pyriet (= ijzersulfide FeS2 ).
Deze oxidatie, zorgt ervoor dat de koolstof en de houtresten spontaan aan zelfontbranding gaan doen.
De temperatuur kan op 1m diepte een waarde van 100°C bereiken en ongeveer 600°C in het hart van deze afvalberg.
Deze trage verbranding is goed waarneembaar in de kern van de terril, de schisten die men daar terugvindt, hebben een baksteenrode kleur.
MAW Zwart gesteente = niet gebakken in de kern
Rood baksteenachtig gesteent, komt recht uit de kern
enbij deze gezegd zijnde voeg ik er ook nog enkele mooie school voorbeelden bij onder de vorm van fotos
Groeten Anthonie
Als we aan een terril denken, dan zien we voor ons, een geweldig grote berg van stenen die het landschap siert.
Daar waar vroeger steenkool uit de ondergrond ontgonnen werd, staan vandaag de dag nog steeds de reuzen als laatste getuigen van rijkdom die de ondergrond met zich meebracht.
Sommige oude terrils, rijk met koolstof, ontwikkelen een interne verbranding, onderhouden door de verbranding (oxidatie) van pyriet (= ijzersulfide FeS2 ).
Deze oxidatie, zorgt ervoor dat de koolstof en de houtresten spontaan aan zelfontbranding gaan doen.
De temperatuur kan op 1m diepte een waarde van 100°C bereiken en ongeveer 600°C in het hart van deze afvalberg.
Deze trage verbranding is goed waarneembaar in de kern van de terril, de schisten die men daar terugvindt, hebben een baksteenrode kleur.
MAW Zwart gesteente = niet gebakken in de kern
Rood baksteenachtig gesteent, komt recht uit de kern
enbij deze gezegd zijnde voeg ik er ook nog enkele mooie school voorbeelden bij onder de vorm van fotos
Groeten Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Contacteer:
Voorbeeld van een doorgesneden terril met rode gesteenten afkomstig uit kern en zwarte gesteenten liggen errond
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Contacteer:
diepere kijk in de kern, je ziet duidelijk dat deze berg heeft gebrand
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Contacteer:
fossielen in zwart gesteente, niet gebakken dus, zijn vaak zeer poreus en breekbaar zoals deze siggilaria bvb hij viel gwn in stukken uit elkaar
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Contacteer:
mooie afdruk van een alethopteris in rood en hard gesteente zeer hard maar minder fosssielrijk dan het zwart gesteente. de afdrukken zijn wel duidelijker en vaak zeer gedetailleerd)
* Scientia et Miratio *