Hoe te etsen?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
adekker
Contacteer:
Hoe te etsen?

Bericht door adekker » 16 jul 2012, 18:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal!
Afgelopen zondag heb ik op de mineralen- en fossielenbeurs te Denekamp enkele leuke zaken op de kop getikt, waaronder deze ijzermeteoriet van Campo del Cielo (Argentinie). Overigens: nog nooit eerder heb ik zo'n hoge prijs betaald voor oud ijzer. Nu is het mijn plan om deze aan te slijpen en vervolgens te etsen, op zoek naar de (in dit geval zeer grove) Wildmanstättenfiguren. Op internet las ik dat men dit doet met salpeterzuur, verder ben ik niets wijzer geworden. Wie kan mij uitleggen hoe één en ander in zijn werk gaat? Waar haal ik het benodigde zuur, welke sterkte moet ik hebben, hoe lang duurt het etsproces enz? Alle inlichtingen zijn zeer welkom!

[Bewerkt door adekker op 16-07-2012 om 17:44 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

adekker
Contacteer:
Re: Hoe te etsen?

Bericht door adekker » 29 jul 2012, 16:16

Na een speurtocht op het internet kwam ik op Youtube een filmpje tegen hoe het etsen van een meteoriet te werk gaat. Dit was zeer verhelderend.
Ondertussen is de meteoriet inmiddels geslepen en gepolijst. Het salpeterzuur was enorm moeilijk te verkrijgen. Internet bood wel adressen, maar na optelling van alle bijkomende kosten had men wel een zeer pittig geprijsd zuur! Bouwmarkten en meerdere drogisten hadden het niet en de plaatselijke apotheek kon het ook niet langer bestellen bij hun leverancier. Uiteindelijk is het gelukt om het bij een achteraf-drogist te bestellen. Vrijdag zou het binnen moeten komen en dan kan het etsen beginnen. Na ongeveer een dag steeds maar weer opnieuw instrijken met een wattenstaafje zouden dan de Wildmanstättenfiguren tevoorschijn moeten komen. Hierover later meer.

[Bewerkt door adekker op 29-07-2012 om 15:18 NL]

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 03 aug 2012, 20:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdagavond. Om kwart over 7 gaat de telefoon. Het salpeterzuur is binnen en kan afgehaald worden. Dat heb ik dus zojuist gedaan. Al bijna een week ligt hier een glimmend gepolijsd stukje ijzer, maar komt dit nu ook echt uit de ruimte of ben ik opgelicht? Het is nu ondertussen te laat om met het etsen te beginnen. Hiervoor moet men een hele dag uittrekken, waarbij de vermeende meteoriet telkens opnieuw het zuur op zich moet laten inwerken, waarna het oppervlak gereinigd moet worden en vervolgens opnieuw met het zuur moet worden ingewreven. Morgen ga ik hier aan beginnen en tegen de avond zal ik het zeker weten: het is er één of ik heb inderdaad een veel te hoge prijs betaald voor een stukje oud ijzer. Even geduld nog....

[Bewerkt door adekker op 03-08-2012 om 19:46 NL]

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 04 aug 2012, 14:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdagochtend: op tijd opgestaan, want volgens de informatie die ik ergens op het internet las, zou het klusje behoorlijk wat tijd vergen.
Een plastic bakje waar de vermeende meteoriet in geëtst zal worden, het salpeterzuur, een wattenstaafje en een keukenpapiertje voor het afdeppen is alles wat ik nodig heb.
En dan gaat het beginnen! Ik doop het wattenstaafje in het zuur en bestrijk daarmee het gepolijste oppervlak. Vrijwel meteen begint het te bruisen en kleurt het oppervlak bruin. Even laten intrekken en dan droogdeppen. Tot mijn verbazing lijken er al patronen te ontstaan! Vreemd, want zo snel zou het immers toch niet gaan? Nog maar eens wat zuur aanbrengen. Opnieuw een snelle en heftige reactie! En weer worden de patronen een beetje duidelijker. Na nog een paar keer deze behandeling te hebben herhaald, is er geen twijfel meer mogelijk: het ijzer laat overduidelijk grove Wildmanstättenfiguren zien! Het mooi gepolijste oppervlak is nu ruw en dof geworden en het lijkt verdeeld te zijn in vlakken, waarvan sommigen bedekt lijken te zijn met krassen. Deze krassen zijn echter de typische kenmerken van (vaak driehoekige) Wildmanstättenfiguren. Het onomstotelijke bewijs is hiermee geleverd: We hebben een ECHTE IJZERMETEORIET! Het hele etsen duurde slechts een half uurtje.
Totale kosten voor dit nieuwe verzamelobject: €40 voor de meteoriet, €13,40 voor het zuur, een stukje schuurpapier en wat vrije tijd.
Maar we zijn een bijzondere ervaring rijker!

[Bewerkt door adekker op 04-08-2012 om 13:32 NL]

Spongebob
Has thanked: 436 times
Been thanked: 660 times

Bericht door Spongebob » 04 aug 2012, 20:12

Erg leuk experiment en spannend verteld.
Dank voor het leuke verhaal!

Mvg, Tom

Time fades away (Neil Young)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 aug 2012, 13:42

Waanzinnig leuk verhaal, mooie foto's, prachtige meteoriet! Ik ben blij voor jou dat hij echt is :D

Bedankt voor het delen!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 06 aug 2012, 22:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hartelijk dank voor de hartverwarmende reacties. Maar dit item is natuurlijk niet compleet zonder een paar goede close-ups van de beroemde figuren. Dus maar even de usb-microscoop erbij gepakt en een paar plaatjes geschoten. Hierbij het resultaat.

[Bewerkt door adekker op 08-08-2012 om 19:13 NL]

Plaats reactie