schelp uit bouwgrond middelburg
- erchrislau@gmail.com
schelp uit bouwgrond middelburg

Ben erg nieuwsgierig of dit bijzonder is en of een van jullie er een hebben in een wat kompleete staat de restjes lagen er niet bij
Nieuwsgierigaagje
Antw: schelp uit bouwgrond middelburg
Van een dergelijke vindplaats een dergelijk groot fragment doet mij sterk denken aan Scaphella lamberti (pliocene slak). Dit zou dan een fragment van de buitenste winding van een flink exemplaar zijn. Zoek maar eens op Scaphella op de fotopagina's van deze site.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De fijne groeilijnetjes op de eerste foto doen ook sterk denken aan S. lamberti.
http://www.fossiel.net/determinatie/det ... 20lamberti
http://www.fossiel.net/determinatie/det ... 20lamberti
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- erchrislau@gmail.com
Bedankt voor de snelle reactie ik ga ermee aan de slag,!
Nieuwsgierigaagje
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo,hier een paar van Knokke die ik enkele weken geleden heb gevonden,alen de zelfde dag.GR Pascal
strandjutters
- erchrislau@gmail.com
Geweldige side,! dus als ik het goed begrijp komt die slak uit het neogeen dan is het een wonder dat er nog zo'n stuk van over is bedankt alvast en mooie foto's van die scaphella
Nieuwsgierigaagje
Meer precies Plioceen, zo'n 2.5 tot 5 miljoen jaar oud. Scaphella lamberti is een behoorlijk stevige soort, de mondrand en buitenste winding breken wel heel snel af, zeker bij grote exemplaren, maar de eerste paar windingen of soms slechts de spil vind je geregeld terug op locaties met plioceen schelpenmateriaal. Er zijn zelfs exemplaren bekend die waarschijnlijk vanuit het grensgebied Nederland - Belgie helemaal naar de zandwinplaatsen voor de Zandmotor (Zuid-Holland) door een rivier zijn getransporteerd en nog herkenbaar zijn.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 29-08-2012 om 22:56 NL]
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 29-08-2012 om 22:56 NL]
- erchrislau@gmail.com
Bedankt voor de info, hoe meer ik te weten kom hoe leuker het wordt, echt verslavend! En ik ben dan nog geeneens op speciale plaatsen geweest, heeft iemand misschien een goeie tip qua boeken want alle info is welkom,groeten chris
Nieuwsgierigaagje