Wie kan dit fossiel determineren?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
brtvndrmln
Wie kan dit fossiel determineren?

Bericht door brtvndrmln » 28 aug 2012, 16:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen!

Dit fossiel werd gevonden in Staffin Bay, en baai op het schiereilandje Skye in Schotland.
In deze baai worden zeer veel dinosauriërs gevonden, dus ging ik daar ook maar eens een kijkje nemen. Ik vond dit in een grote steen. bij het uitkappen is het hellaas in drie gebroken. Wie weet wat dit is?

Bert

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Wie kan dit fossiel determineren?

Bericht door Frederik » 28 aug 2012, 17:18

Dat is alvast een zeer mooie vondst. Lijkt me een dorsale vinstekel van een haai, zoals vb. genus 'Hybodus' of vergelijkbaar.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 28 aug 2012, 17:27

google eens op hybodus minor...
zit te weinig in de materie om te zeggen dat is het, maar mijn eerste ingeving is haaievinnetje

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 aug 2012, 17:37

In ieder geval al opletten met de soortnaam en zelfs genus naam, er zijn veel verschillende soorten hybodonte haaien beschreven (zo vermelden Rees en Underwood er twee uit Skye, behorende tot 2 genera, zie Rees & Underwood 2006. Hybodont sharks of the middle jurassic of the inner hebrides, scotland. Transactions of the Royal Society of Edinburgh: Earth Sciences 96: 351-363).

Kort gezegd: ik ken er te weinig over om uitsluitsel te geven over een exacte determinatie, maar 'dorsale vinstekel van hybodonte haai' lijkt me zeer plausibel.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 28 aug 2012, 18:08

Zeer mooie vondst inderdaad, bovendien ga ik volledig akkoord met wat Frederik zegt.
Dit is een zeer knap fragment van een dorsale stekel van -mogelijk een Hybodontiforme- haai.

Het probleem bij deze beesten is dat vb. Agassiz soorten heeft beschreven op basis van stekels, en andere soorten op basis van tanden terwijl tanden en stekels vaak van een zelfde soort waren. Ook nu nog is het vaak moeilijk om stekels tot op soortniveau -zelfs tot op genusniveau- te determineren door het gebrek aan complete skeletten van haaien.
Op enkele uitzonderingen na is het toewijzen van een dorsale stekel van een Hybodont aan een bepaald genus of soort een waar huzarenstukje (en vaak genoeg onmogelijk).

Een zoektocht in de literatuur aangaande de regio kan inderdaad wat opleveren. De werken die Frederik aanhaalt zijn al goede startreferenties.

Maar -om het nog ingewikkelder te maken-, op het einde van het Trias en in het begin van het Jura begonnen haaien zich over't algemeen sterk te diversifiëren. Naast Hybodontiformes kwamen ook de Neoselachiformes op. Bepaalde genera van Neoselachii hebben ook dorsale stekels gehad -Zoals Rhomphaiodon, Synechodus,...(zie stukje tekst hieronder)- waardoor men de determinatie van dit stuk eigenlijk nog breder dient te plaatsen dan "dorsale stekel Hybodont", want het kan even goed een dorsale stekel zijn van een vroege Neoselachii.

Dit stukje tekst dient louter om de moeilijkheden bij determinatie van losse stukken aan te tonen. Maar zoals gezegd: met de juiste basisliteratuur over de juiste periode en de juiste regio kan je al een heel stuk verder geraken.

@ivok: 'Hybodus' minor was geen hybodont, maar blijkt toe te behoren aan de Neoselachii. Dit bleek na onderzoek met zuren waardoor de interne structuur van de tanden duidelijk werd. De interne structuur van tanden van Hybodonten verschilt namelijk sterk van deze van Neoselachii. Daarom werd deze in een nieuw genus geplaatst, met name Rhomphaiodon. Bovendien is deze soort typisch voor het Boven-Trias, in het Jura is deze al uitgestorven.

[Bewerkt door Hieronymus op 28-08-2012 om 17:10 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

sjaak
Has thanked: 377 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 aug 2012, 22:49

Afbeelding

Ik heb er ook zo een, maar helaas niet zo mooi. Hybodus, Jura van CGN, Frankrijk

[Bewerkt door sjaak op 29-08-2012 om 09:07 NL]

Groet,

Niels

ivok

Bericht door ivok » 29 aug 2012, 09:39

De naam is puur voor Google zoek actie, bij de afbeeldingen stond eentje waar je als leek dan iig de gelijkenis goed kan zien.

2 jaar terug ook een gelijkend iets in lyme gevonden, was bijna niks van over. Iemand anders blij mee gemaakt

oeps...

brtvndrmln
Bedankt!!

Bericht door brtvndrmln » 31 aug 2012, 12:42

Dag,

Bedankt allemaal,
Dit is duidelijk een rugvin van een hybodonte haai, wat snel werd dit gedetermineerd!

bedankt, Bert

Plaats reactie