Hoplites, splitten of lumpen?
Antw: Hoplites, splitten of lumpen?
Zijn dat allemaal verschillende soorten Phil of zijn er variaties binnen dezelfde soort?
Duys
Duys

Spath heeft een groot aantal soorten hoplites beschreven waar niemand uit raakt, als ik mijn vondsten bekijk begrijp ik wel hoe hij aan zo veel soorten komt, ze zien er allemaal anders uit. De fransen delen de Hoplitessen in 2 soorten : deze met een sulcate venter zoals deze van Folkstone en deze waar de ribben dichter bij elkaar komen zoals op deze foto's. Deze 2 komen van Couselles en zijn iets ouder (onder-albiaan).
De natuur laat zich niet altijd in vakjes verdelen

groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: Antw: Hoplites, splitten of lumpen?
dat is de vraag, ze zien er allemaal anders uit, een splitter zal er verschillende soorten van maken, een lumper zal ze als variaties van een soort zienDuys schreef:
Zijn dat allemaal verschillende soorten Phil of zijn er variaties binnen dezelfde soort?
Duys
groetjes
philippe
de ammonietenfauna van bed I van Folkestone en van de P3 van CBN bestaat voor 99% uit Hoplites. Verder zijn nog Oxytropidoceras roissyanum, Pictetia astieriana (waar ik van bijde de gelukkige eigenaar van een klein fragment ben) en een Hamites (die ik er nog niet gevonden heb) in deze laag voor. Ook in de vogende lagen komen vooral Hoplitidae voor (Euhoplites, Dimorphoplites en Anahoplites). Het is pas op het einde van het midden-albiaan dat andere geslachten voorkomen en in het boven-albiaan wordt de leidende rol van de hoplitidae overgenomen door de Brancoceratidae.
Volgens Amedro was de zee tijdens het midden-albiaan meestal afgesloten van de andere zeeën
Volgens Amedro was de zee tijdens het midden-albiaan meestal afgesloten van de andere zeeën
philippe
- Everhardus
"Volgens Amedro was de zee tijdens het midden-albiaan meestal afgesloten van de andere zeeën"
Je hebt in het Tanganykameer, Cichliden, een soort vissen die van uiterlijk allemaal verschillen, het meer is ook afgesloten. Ik wil maar zeggen het zou me niet verbazen mochten er binnen dezelfde soort zoveel variaties zijn. De andere kant "splitten" lijkt me ook wel plausibel, als je ziet naar het aantal mollusken en ondersoorten, bvb plioceen van bvb Nassarius, niet op te tellen.
Leuke vondsten daar niet van!
Je zal een pak referentiemateriaal nodig hebben om al die verschillende schalen te vergelijken!?
Duys
[Bewerkt door Duys op 05-09-2012 om 10:32 NL]
Je hebt in het Tanganykameer, Cichliden, een soort vissen die van uiterlijk allemaal verschillen, het meer is ook afgesloten. Ik wil maar zeggen het zou me niet verbazen mochten er binnen dezelfde soort zoveel variaties zijn. De andere kant "splitten" lijkt me ook wel plausibel, als je ziet naar het aantal mollusken en ondersoorten, bvb plioceen van bvb Nassarius, niet op te tellen.
Leuke vondsten daar niet van!
Je zal een pak referentiemateriaal nodig hebben om al die verschillende schalen te vergelijken!?
Duys
[Bewerkt door Duys op 05-09-2012 om 10:32 NL]
Antw: Antw: Hoplites, splitten of lumpen?
over ammonieten uit het albiaan ben ik behoorlijk gedokumenteerd; als het over Hoplites gaat refereert men toch steeds naar Spath ondanks het verwijt dat hij veel te veel soorten heeft gecreërd. Het franse tijdschrift 'revue française de paléontologie FOSSILES' heeft er een mooi artikel over(nr4 2010),ze gebruiken omschrijvingen zoals :'forme d'épaisseur moyenne, proche de H.spathi' of 'pouvant correspondre à un individu plutôt comprimé de tye H.rudis.Duys schreef:
Duys
Het is wel duidelijk dat Hoplites er in geslaagd is verschillende niches te vullen met zeer platte tot erg dikke vormen door het gebrek aan concurrentie. Dit is ook zo met opvolger Euhoplites. Hier bestaat een gelijkaardig probleem bij de dikke vormen (E.nitidus, E.opalinus, E.trapezoiales,E.proboscideus); daar bestaan ook veel tussenvormen en Spath schrijft er over dat zijn tijdgenoten voorstelden deze samen in één geslacht Euhoplites tuberculatus te brengen.
[Bewerkt door Frederik op 05-09-2012 om 13:35 NL]
philippe