Knokke : Jaekelotodus trigonalis

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke : Jaekelotodus trigonalis

Bericht door strandjutters » 21 sep 2012, 18:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vandaag had ik op dit plaatsje een trigonalis en een robustus,ik vond er maar deze twee tanden.Het betreft waarschijnlijk tweemaal Second lower anterior(LA2)mooi om eens te vergelijken,ik maak wat foto's van beide naast elkaar zodat we de verschillen beter zien.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 21 sep 2012, 18:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,bij deze,je ziet duidelijk dat trigonalis veel breder wortel heeft en de kroon is ook altijd veel korter dan bij robustus.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 21 sep 2012, 18:55

Afbeelding

Hallo,dit zijn maar vondsten van deze week.Maar als ik wat tijd vind deze winter zal ik proberen de kaak gedeeltelijk samen te steken,Alé toch één rij.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 sep 2012, 00:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,mijn plaatsje kwam vandaag voor het eerst weer onder water,geen trigonalis dit keer ,maar wel een mooie robustus dit beloofd voor de komende dagen.Gr

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Knokke : Jaekelotodus trigonalis

Bericht door stiek » 30 sep 2012, 01:23

strandjutters schreef:
Hallo,dit zijn maar vondsten van deze week.Maar als ik wat tijd vind deze winter zal ik proberen de kaak gedeeltelijk samen te steken,Alé toch één rij.GR

hallo Pascal,

Als dit je lukt denk ik dat je een uniek eksemplaar hebt.
Dit omdat J. trigonalis nergens veelvuldig voorkomt.
Ik kijk er naar uit.

Groeten Hans

Hans

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 sep 2012, 01:47

Hallo Hans,dit zal ook moeilijk zijn! Ik vind nergens voorbeelden van Upper anteriors terug,het lijkt wel ofdat deze haai geen bovenste voorste tanden had,ook in het boek van Pieter de schutter vind je deze niet terug.De tanden van het Zwin lijken ook weer anders te zijn dan deze die ik nu vind.Er is toch nog iets niet in orde met dit gebit,het lijkt hier wel een beetje op Hypotodus versus Jaekelotodus(Carcharias hoppei)GR(Ik vind op deze vindplaats ook allen maar onderste tanden en geen bovenste,bizzar Hé)

[Bewerkt door strandjutters op 30-09-2012 om 01:06 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 sep 2012, 02:18

Hallo Hans,ik zit ergens te denken dat trigonalis en robustus gewoon één soort haai is en geen twee,en dat het hier gaat om bovenste en onderste tanden,de uitleg over de bovenste tanden van robustus is ook niet wat het zou moeten zijn.Als je kijkt naar de First lower Anterior van robustus komt dit maar als een belachelijk tandje over voor de eerste voorste onderste tand,dit zijn bij haaien vaak de belangrijkste tanden.GR (als ik deze winter een kaak moet samensteken van Jaekelotodus zou mij dat perfect lukken met bijde soorten samen)maar dat zijn dan weer mijn bevindingen,met de soorten gescheiden lukt dit niemand .GR

[Bewerkt door strandjutters op 30-09-2012 om 01:34 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 sep 2012, 02:40

Als ik kijk naar de plaats die ik hier nu aanhaal,heb ik gewoon met onderste en bovenste tanden te maken van één soort haai,en niet van twee soorten.GR(Stof tot nadenken ik vind van de ééne soort aleen maar bovenste en van de andere soort alleen maar onderste)

[Bewerkt door strandjutters op 30-09-2012 om 01:52 NL]

strandjutters

stiek
Antw: Antw: Knokke : Jaekelotodus trigonalis

Bericht door stiek » 30 sep 2012, 17:16

strandjutters schreef:
Hallo Hans,ik zit ergens te denken dat trigonalis en robustus gewoon één soort haai is en geen twee,en dat het hier gaat om bovenste en onderste tanden,de uitleg over de bovenste tanden van robustus is ook niet wat het zou moeten zijn.Als je kijkt naar de First lower Anterior van robustus komt dit maar als een belachelijk tandje over voor de eerste voorste onderste tand,dit zijn bij haaien vaak de belangrijkste tanden.GR (als ik deze winter een kaak moet samensteken van Jaekelotodus zou mij dat perfect lukken met bijde soorten samen)maar dat zijn dan weer mijn bevindingen,met de soorten gescheiden lukt dit niemand .GR

[Bewerkt door strandjutters op 30-09-2012 om 01:34 NL]
Hallo Pascal,

Ik zou het gewoon eens proberen om beide soorten bij elkaar te leggen en er dan een kaak van proberen te maken.
je zou dan over een soort kunnen spreken als je b.v de bovenkaak klaar hebt en je houd geen afwijkende bovenkaakstanden over die je wat afwijking betreft niet in die kaak kwijt kan.
je moet wel opletten dat je van de beide soorten soms wel bepaalde tandposities hebt die moeilijk van elkaar te onderschijden zijn.

Groeten Hans

Hans

stiek

Bericht door stiek » 30 sep 2012, 17:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Pascal,

hier twee onderkaakstanden en twee bovenkaakstanden van twee Hemipristis soorten.
De bovenste onderkaakstand is H.serra uit Bone-Vallei en de onderste H. curvatus uit Marroco.
Als ik de onderkaakstanden van bijde soorten door elkaar gooi zie ik geen duidelijke soortverscillen.
De bovenkaakstanden zijn wel uit elkaar te halen.

Hier onder en samengestelde Hemipristis serra kaak uit Bone-Vallei.
Je ziet hier de grote varieteit van tanden van een soort.

Groeten Hans

Hans

Plaats reactie