tip!!!!!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Alfer
Berichten: 768
Lid geworden op: 10 jul 2005, 00:34
Contacteer:
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Alfer » 28 okt 2005, 00:37

Johny schreef:
Een andere mogelijkheid is het gebruik van epoxy-harsen, maar dan behandel je niet de binnenkant van de kies maar wel de buitenkant en dat kan nogal opvallen.
Mijn mammoetkies begon na een paar jaar te scheuren, heb hem toen behandeld met een hars uit een speciaalzaak.
Hij glanst wel maar zo erg vind ik dat niet, belangrijker is dat hij heel blijft het is mijn eerste fossiel.


Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

 
Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Johny » 28 okt 2005, 00:48

After,
Als je vooraf twee vloeistoffen dooreen moest mengen zal dat wel een epoxy geweest zijn. Die dingen bieden enorme mogelijkheden. Het is inderdaad beter dat je tand heel blijft, de glans moeten we er maar bijnemen.
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Isis » 28 okt 2005, 01:14

Johny schreef:
Haarlak ? Pattex ? Behangerslijm ? Houtlijm ?
Niks van dat alles gebruiken zou ik zeggen.
....
....
En hier kom ik tot mijn punt: een goede conservering/restauratie moet reversibel zijn, dat wil zeggen dat je de ingreep zonder schade voor het object moet kunnen ongedaan maken.

....
....
Paraloid B 72, over het andere zal ik het een andere keer hebben (het wordt laat).
....
....
Het product is te koop in de chemische vakhandel (in bulk), in zaken voor kunstenaarsbenodigdheden (aan veel te hoge prijzen ...), en als er mensen zijn die het eens willen proberen wil ik wel een kleine hoeveelheid gratis toesturen.
Paraloid wordt tegenwoordig gebruikt in de conservatie van gevelelementen, archeologie, keramiek, schilderijen e.d.
Johny
Hoi Johny,

Geen probleem met schoolmeesterachtige stijl hoor! Zeer leerzaam allemaal. Ik ben het ook roerend met je eens dat een goed conserveringsmiddel weer te verwijderen moet zijn. Voor delicate stukken gebruik ik aceton met velpon. Maar voor krijtbrokjes waar ik weinig waarde aan hecht vind ik verdunde houtlijm op waterbasis (1 deel lijm, 8 delen water) prima. Desalnietemin: ik zou best dat paraloid eens willen proberen!

groeten Pepijn

[Bewerkt door Isis op 28-10-2005 om 00:15 NL]


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Frederik » 28 okt 2005, 23:27

Vet informatief Johny,

Je weet duidelijk waar je mee bezig bent en ik niet (al ben ik niet te beroerd om dat toe te geven). Ik begrijp zeer goed waarom een conservering reversibel moet zijn, maar voor de doorsnee stukken gebruik ik snel even een huis-tuin-keuken oplossing. Mea culpa natuurlijk.

Volgende keer zal ik die paraloid eens overwegen.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Alfer
Berichten: 768
Lid geworden op: 10 jul 2005, 00:34
Contacteer:
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Alfer » 28 okt 2005, 23:53

Johny schreef:
Als je vooraf twee vloeistoffen dooreen moest mengen zal dat wel een epoxy geweest zijn. Die dingen bieden enorme mogelijkheden. Het is inderdaad beter dat je tand heel blijft, de glans moeten we er maar bijnemen.
Ja dat is het geval geweest.
Was wel zeer eng om te doen, ik had het nergens op uitgetest maar het is gelukkig goed gelukt.


Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Johny » 29 okt 2005, 00:24

De kiezen waarover ik het eerder had kwamen van Rotselaar. De oudere Belgen onder ons zegt dat mogelijks nog wel iets.
Er waren ook vrij grote stukken slagtand bij. Die zijn niet behandeld, en daarvan blijft vrijwel niets over: de binnenkant valt eruit als krijtachtige kromme plaatjes, de buitenzijde is in de lengte gekloven en naar binnen opgekruld.
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm


Gesloten