Wat is dit?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Casper
Contacteer:
Antw: Antw: Wat is dit?

Bericht door Casper » 01 nov 2005, 17:47

dylan schreef:
Ik heb is gelezen dat vissen zichzelf kunnen laten ontploffen bij accuut gevaar.
BV.: Vissen die in een school zwemmen zijn samen veiliger. Wanneer een visje zich verdwaald kan hij zich laten ontploffen.
Zoiets denk ik.

eeeeeh ja om te voorkomen opgegeten te worden blaast het beest zichzelf maar op?

lijkt mij een wat sterk verhaal hoor.

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:
Antw: Wat is dit?

Bericht door Casper » 01 nov 2005, 17:49

ilse, nog één vraagje: is het fossiel in één vlak, dus plat?
of zit er een bolling in?

in dat laatste geval moet het volgens mij toch echt een holletje zijn.

Post mortem we sort 'em!

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 01 nov 2005, 19:01

Toevallig vind ik dit in de \'Gids voor de ichnofossielen van België\' van R. Marquet:
Afbeelding
\'9.15. Gyrolithes DE SAPORTA, 1884; figuur 26.
Beschrijving : gewonden graafgangen met constante diameter, die bij de uiteinden kunnen vertakken; de wanden zijn bekleed met een netwerk van kleine, Chondrites-achtige structuren; de gangen hebben een doorsnede van l tot 3 cm en kunnen verscheidene decimeters lang worden; Gyrolithes lijkt iets op Ophiomorpha; deze laatste vorm is echter meestal recht, terwijl Gyrolithes steeds gewonden is (DE SAPORTA, 1884;HAENTZSCHEL, 1975).
Interpretatie : meestal graafsporen van decapode crustaceeën; de veroorzaker van de twijfelachtige Cambrische vormen is nog onbekend.
Voorkomen : Cambrium tot Mioceen ... zeer kenmerkend voor het Groenzand van Vaals (Campaniaan, Boven Krijt) in Haspengouw, het Land van Herve en Nederlands Limburg.\'

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Maestro
Been thanked: 5 times

Bericht door Maestro » 01 nov 2005, 19:45

Afbeelding
Ilse, ik heb ook in Cap Blanc Nez zo\'n zelfde soort fossiel gevonden.
Ook ik ga voor een visje, links boven zie je nog restjes van een kopje zitten.

ErikB

Bericht door ErikB » 01 nov 2005, 19:58

Maar deze lijkt me niet \"ontploft\".

Zonder gekheid, ik ben het helemaal met Casper eens, het lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk dat een vis zichzelf laat ontploffen als ie bijvoorbeeld z\'n vriendjes en vriendinnetjes kwijt is. Volgens mij gaat ie ze zoeken of lekker in z\'n ééntje verder. Wordt misschien wat eerder opgegeten maar volgens mij zijn dieren niet zo in zelfmoord.
Tenzij het een zelfmoordterrorvist is natuurlijk.
Oei, grote haai, ik schrik me dood, BENG!!

Gegroet,

ErikB

Supergraver

Bericht door Supergraver » 01 nov 2005, 20:06

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Het zal waarschijnlijk wel in omloop gekomen zijn, doordat iemand heeft geroepen: Kijk dit lijkt wel een ontplofde vis! :)

Gr

Martijn

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 01 nov 2005, 20:08

Beste vriend, ontplofte vissen worden veel gevonden in het Maastrichtiaan, zoveel dat ik ze zelfs ter plekke laat.
Ze ontploffen door de rottingsgassen die zich in hun lichaam ophopen na hun dood!!

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 01 nov 2005, 20:16

Kadavers zwellen op van de ontbindingsgassen,Als die niet kunnen ontsnappen,knalt een kadaver wel eens uit elkaar.
Herinneren jullie je nog een aantal jaar geleden die potvissen op onze kust?Is er niet een poos later ergens in het oosten,China,Japan of zo,bij het vervoer van een dergelijk kadaver,het boeltje,net bij het doorkruisen van een dorpskom uit elkaar gespat.Resultaat een GEWELDIGE stankoverlast zelfs de reporters en kamera mensen stonden allen te kokhalzen en te ko..overgeven.
Epilog...Als het gas is in de man,moet het weg zo rap het kan.

Theo

Supergraver
Antw: Antw: Wat is dit?

Bericht door Supergraver » 01 nov 2005, 20:16

somniosus schreef:
Beste vriend, ontplofte vissen worden veel gevonden in het Maastrichtiaan, zoveel dat ik ze zelfs ter plekke laat.
Ze ontploffen door de rottingsgassen die zich in hun lichaam ophopen na hun dood!!
Had ik inderdaad al van je gelezen, en ik geloof je ook echt wel! Ik had er nog nooit van gehoord en ik zal voortaan nog een paar extra smilies zetten bij mijn \'minder serieuze\' opmerkingen.

Gr

Martijn

ErikB

Bericht door ErikB » 01 nov 2005, 20:19

Tsja, beter lezen.

Tuurlijk kunnen vissen ontploffen wanneer gassen een overdruk situatie creeeren, en niet alleen vissen ook andere dieren.
Waar ik aan refereer zijn de opmerkingen dat een dier, in dit geval een vis, daar bewust voor kiest. Het beest is de school kwijt of ziet een vijand. Lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, denk je niet?

Gegroet,

ErikB

Gesloten