Lamna Inflata?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gebruikersavatar
toothdigger
Berichten: 465
Lid geworden op: 10 sep 2003, 16:28
Lamna Inflata?

Bericht door toothdigger » 01 nov 2005, 19:37

@ de haaientanden kenners,

is Lamna inflata nog steeds de gangbare naam voor die tand? Of is dat verandert?

groet

Floris


Ben je Lid, Abonnee, of ben je geen van twee?

Lid sinds 10-09-2003

 
Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Lamna Inflata?

Bericht door Somniosus » 01 nov 2005, 19:44

Isurolamna inflata. \"Lamna\" wordt niet meer gebruikt.



Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Lamna Inflata?

Bericht door Supergraver » 01 nov 2005, 19:44

Wordt volgens mij nog gewoon gebruikt, maar dan eigenlijk als Isurolamna inflata, voorganger van de Isurus preacursor etc, etc

Gr


Martijn




Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Lamna Inflata?

Bericht door Somniosus » 01 nov 2005, 19:48

Isurolamna inflata (Palaeoceen) gaat over in I. affinis (Eoceen), maar ik heb ook al inflata gevonden in het Ypresiaan en affinis in het Thanetiaan.

Wat de link met praecursor betreft, weet ik het zo nog niet.



Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Antw: Lamna Inflata?

Bericht door Supergraver » 01 nov 2005, 19:56

somniosus schreef:
Isurolamna inflata (Palaeoceen) gaat over in I. affinis (Eoceen), maar ik heb ook al inflata gevonden in het Ypresiaan en affinis in het Thanetiaan.

Wat de link met praecursor betreft, weet ik het zo nog niet.
Ik heb er zelf ook nog niets aangedaan, maar ik kom steeds vaker tegen (oa Elasmo.com) dat I. affines = I. inflata
Misschien weet jij hier meer over?

Gr

Martijn




Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Lamna Inflata?

Bericht door Somniosus » 01 nov 2005, 20:06

Inflata en affinis zouden zijn beschreven uit lagen met ongeveer dezelfde ouderdom, en daardoor vervalt de jongste van de twee benamingen. Vandaar inflata voor affinis. Ik heb er op zich geen probleem mee dat soorten die elkaar op \'korte\' tijdspanne opvolgen dezelfde naam krijgen, toch staat op elasmoOTcom onderaan: \"Cappetta suggested that affinis probably branched from inflata (Cappetta 1987: 95). This implies that both affinis and inflata co-existed in the Palaeocene or Early Eocene -- there is no published or personally observed evidence of this.\"
Wel ik heb affinis gevonden in Thanetian sands (boven Palaeocene), wat er op wijst dat ze toch samenleefden.




Gesloten