Cadzand : Krabbenschild ,?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Cadzand : Krabbenschild ,?

Hallo iedereen,dit stukje vond ik vanmorgen,zou dit kunnen een krabbenschildje zijn.De laatste foto is de X het midden.GR
strandjutters
Antw: Cadzand : Krabbenschild ,?
Heb er thuis ook 1 liggen... Lijkt er sterk op
Toen is mij verteld dat het een krab was....
Je zou evt pootjes kunnen herkennen aan de onderkant.
Foto onderkant?
Toen is mij verteld dat het een krab was....
Je zou evt pootjes kunnen herkennen aan de onderkant.
Foto onderkant?
oeps...
- strandjutters

Hallo iedereen,gisterenavond had ik ook weer een stukje krab in ZW,jammer dat het maar een stukje is want de structuur is nog goed zichtbaar,op foto twee zie je duidelijk nog de oogkasten zitten en de mond komt er ook zeer mooi uit.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,gisteren had ik drie krabfragmenten in Cadzand.Dit is de eerste,aan de onderkant zie je nog goed waar de scharen hebben gezeten,aangeduid met A-B .
C -is een stukje van het mondklepje denk ik.
strandjutters
- strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,vanmorgen naar Cadzand geweest,en wat leuke dingen gevonden.Ik had een Krabfragment en bij thuiskomst bleek dat ik een nog zo goed als volledige krab mee had genomen,ik wist dit niet zeker,het stuk zat nog wat onder de klei en ik dacht ik doe het mee en kijk thuis wel verder.Nu bij het oppoetsen had ik dit stuk mee die ik nu laat zien.Het is een zogoed als volledige Krab ,alleen de rechtse schaar is afgebroken.Deze Krab is ook veel ronder dan mijn vorige vondsten,die zijn eerder plat.Op de plaats waar het schaartje is afgebroken vind ik de structuur terug die ik laat zien op de laatste foto.
Een vraag,heeft iemand ervaring met het preppen van een fosforietkrab,ik stel die vraag omdat er bij het afgebroken schaartje nog een leuke structuur is te zien,en misschien is het mogelijk om de andere schaar fosforiet vrij te maken.Ik zie veel Trilobiet preps uit zeer hard mat:passeren en ik dacht dat het hier ook mogelijk zou kunnen zijn.
Verder had ik nog vier Perioticum waaronder terug één volledig en vier bulla's.In Knokke vanmiddag net voor de vloed ook nog een volledig Perioticum gevonden,een speciaal gevalletje weer,pikzwart en langgerekt.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,ik dacht al niet veel respons te krijgen op mijn vraag heeft iemand ervaring met fosforietkrab te preppen,ziet er ook niet makkelijk uit.
Nu ik ga het één dezer dagen toch proberen,lukt het niet heb ik toch geprobeerd.
Heeft iemand enig idee wat voor namen ik bij deze krabben kan voegen,of is krab net genoeg omdat er niet meer detail zichtbaar is.GR
Nu ik ga het één dezer dagen toch proberen,lukt het niet heb ik toch geprobeerd.
Heeft iemand enig idee wat voor namen ik bij deze krabben kan voegen,of is krab net genoeg omdat er niet meer detail zichtbaar is.GR
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi Pascal,
phosporiet preppen? Vergeet het maar, het mineraal is keihaard! (Hier moet ergens een thread zijn waar ik dezelfde vraag gesteld had.)Maar ik zal het graag horen als je toch een mogelijkheid gevonden heeft.
Wat de determinatie van je krabben betreft: in het boekje 'Strandfossielen van Cadzand- en Nieuwvliet-Bad', te verkrijgen in de Schelpenwinkel in Cadzand-Bad (Boulevard de Wielingen), wordt van twee krabbensorten bericht:Coeloma balticum en Harpactocarcinus sp.
Misschien kan het boekje je verder helpen.
Groetjes en success, Nina
[Bewerkt door Xenina op 20-11-2012 om 10:54 NL]
phosporiet preppen? Vergeet het maar, het mineraal is keihaard! (Hier moet ergens een thread zijn waar ik dezelfde vraag gesteld had.)Maar ik zal het graag horen als je toch een mogelijkheid gevonden heeft.
Wat de determinatie van je krabben betreft: in het boekje 'Strandfossielen van Cadzand- en Nieuwvliet-Bad', te verkrijgen in de Schelpenwinkel in Cadzand-Bad (Boulevard de Wielingen), wordt van twee krabbensorten bericht:Coeloma balticum en Harpactocarcinus sp.
Misschien kan het boekje je verder helpen.
Groetjes en success, Nina
[Bewerkt door Xenina op 20-11-2012 om 10:54 NL]
- strandjutters

Hallo Nina,ik weet dat dit niet makkelijk zal zijn,vanavond heb ik een uurtje geprept,op foto 1 zie je hoe het was en op foto 2 hoe het nu is.
Ik denk ook dat ik heb te maken ,met een Harpactocarinus (Modderkrab)dit door de gladde schaal.Ook zie ik nu al dat er geen kleine pootjes meer aanwezig zijn maar wel het punt waar ze alle 8 samenkomen+ één schaar.GR
strandjutters