Cadzand,wat vissetandjes uit gruis.
Antw: Cadzand,wat vissetandjes uit gruis.
Scherven,
"The strongly cuticularized folds of the stomach, as well as the well-developed gastric plates most probably represent a modification, functionally connected with the forced swallowing of large hard food fragments"
ziedaar Gastric plates.
Duys
"The strongly cuticularized folds of the stomach, as well as the well-developed gastric plates most probably represent a modification, functionally connected with the forced swallowing of large hard food fragments"
ziedaar Gastric plates.
Duys
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo GIGI inderdaad praat de man over huidplaatjes op deze site maar met een groot vraagteken naast.
Dezer dagen heb ik een afspraak met Mark Walvis en zal hem over deze eens wat vragen stellen ,misschien weten we dan iets meer.GR
Dezer dagen heb ik een afspraak met Mark Walvis en zal hem over deze eens wat vragen stellen ,misschien weten we dan iets meer.GR
strandjutters
Hoi,
Veel van de hier getoonde tanden lijken me inderdaad afkomstig uit keelkaken (faryngeale kaken) en dan van vissen uit de zeebrasemfamilie (Sparidae), b.v. Sparus cinctus en/of Sparus auratus. Zie:
http://dominique.millet2.free.fr/poiss14-a.html
Groet,
Lars
Veel van de hier getoonde tanden lijken me inderdaad afkomstig uit keelkaken (faryngeale kaken) en dan van vissen uit de zeebrasemfamilie (Sparidae), b.v. Sparus cinctus en/of Sparus auratus. Zie:
http://dominique.millet2.free.fr/poiss14-a.html
Groet,
Lars
Lars2
- strandjutters
Hallo Lars,bedankt voor de link,daar kan ik wat mee.GR Pascal
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Cadzand,wat vissetandjes uit gruis.
Maar ik heb in Nieuwvliet-Bad heel veel van die... dingetjes (operculi of wat dan ook) gevonden... Ben nu helemaal overstuurd...strandjutters schreef:
Hallo ,het komt er op neer dat een operculum zeer moeilijk fossiel word gevonden,het is geen tand,Het zou mij dan ook verbasen dat er een paar in een emmer zitten.GR
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 29-11-2012 om 17:33 NL]
Ben ook wel benieuwd....
Heb van deze 'dingetjes' ook een paar exemplaren in het Antwerpse residu gevonden, wel heel wat minder dan in Cadzand.
Zijn deze ook gevonden in Mill?
Groeten
[Bewerkt door gigi op 29-11-2012 om 19:00 NL]
Heb van deze 'dingetjes' ook een paar exemplaren in het Antwerpse residu gevonden, wel heel wat minder dan in Cadzand.
Zijn deze ook gevonden in Mill?
Groeten
[Bewerkt door gigi op 29-11-2012 om 19:00 NL]
Minilodon
- strandjutters

Hallo iedereen,ik heb het tandje(Operculum)wat uitvergroot die Theo heeft aangewezen,het is 8 mm en komt zoals jullie al weten uit Cadzand.Ik zie op dit tandje de zelfde opstaande rand aan de buitenkant,alsof ik dit zie op een Pycnodont tand uit Knokke(Zie laatste foto).Mijn vraag is nu,waarom heeft een Operculum dit opstaande randje,of is mijn Pycnodont van Knokke ook een Operculum ? Ik denk het Niet
Heb ik hier een punt,of niet,dat dit toch tandjes zijn uit Cadzand,ik hoor het graag.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Iedereen,na wat opzoekwerk kom ik uit bij Sparus auratus(Zeebrasem)Op de mooie link van lars zie je de ovale platte tandjes in de rechtse onderhoek.
Ook op Wikipedia,onder de naam Sparus zie je op de foto naast de verbrande citroen,goed de voorste tandjes van een Zeebrasem,deze lijken ook goed op de tandjes die ik heb gevonden in Cadzand.
Deze Zeebrasem word vaakst gezien in de buurt van Zeegrasvelden,ik weet van Frank Wesselingh dat er hier vroeger aan onze kust veel van die grasvelden hebben bestaan,vandaar misschien de link met deze tandjes.GR
Ook op Wikipedia,onder de naam Sparus zie je op de foto naast de verbrande citroen,goed de voorste tandjes van een Zeebrasem,deze lijken ook goed op de tandjes die ik heb gevonden in Cadzand.
Deze Zeebrasem word vaakst gezien in de buurt van Zeegrasvelden,ik weet van Frank Wesselingh dat er hier vroeger aan onze kust veel van die grasvelden hebben bestaan,vandaar misschien de link met deze tandjes.GR
strandjutters