Bijzonder breccie
Antw: Bijzonder breccie
Hoi Tom,
Waarom off-toppic? Ik dacht in eerste instantie dat het echt om een stollingsproces ging maar bij nadere beschouwing is het dus een koraal, in een breccie. Had ik moeten herkennen! Het steentje is niet gezaagd, zo gevonden bij Schröder. Proefje ga ik morgen doen.
Waarom off-toppic? Ik dacht in eerste instantie dat het echt om een stollingsproces ging maar bij nadere beschouwing is het dus een koraal, in een breccie. Had ik moeten herkennen! Het steentje is niet gezaagd, zo gevonden bij Schröder. Proefje ga ik morgen doen.
Natuur beschouwen zonder aan Geologie
te doen, is als van een schoon
bouwwerk alleen het ornament te
bewonderen.
J.B. Bernink (Ons Dinkelland, 1916)
bewonderen.

Hoi Gijs, op foto 6 zijn duidelijk de kwartsgangen boven het koraal in midden door het koraal waar te nemen, mijns inzien.Ik heb even nieuw plaatje ingevoegd en aangegeven.
bewonderen.
bewonderen.
Aha, daar is idd iets te zien. Het is wel zo dat op z'n minst het koraalgedeelte kalksteen is en de 'aderen' calciet zouden kunnen zijn in plaats van kwarts.
Hoe dan ook een boeiend stukje steen. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat het rode spul precies is
.
Hoe dan ook een boeiend stukje steen. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat het rode spul precies is

- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Het rode "spul" is kalksteen of verkiezelde kalksteen. Als uit de zuurtest blijkt dat ie bruist, is het niet verkiezeld en is het v.w.b. deze vindplaats vervuiling. Als het niet bruist is het een hele vreemde vondst. Ik loop al jarenlang op Wilsum en heb van daar nog nooit zo'n rode verkiezeling met dit soort koraal (Acervularia?) gevonden/gezien.
Time fades away (Neil Young)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Hoi Henri, wat een bijzonder stuk. Zou je deze willen meenemen naar onze WFT bijeenkomst in januari? Ik zou het graag even in net echt willen zien.
Robert Mensink
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Schitterend stuk!!!!
We vinden in het grind diverse fossielen die omgezet zijn in agaat of chalcedoon, dus waarom geen jaspis-achtig koraal?
Nogmaals een prachtvondst!
We vinden in het grind diverse fossielen die omgezet zijn in agaat of chalcedoon, dus waarom geen jaspis-achtig koraal?
Nogmaals een prachtvondst!
To share or not to share, that's the question!
Helemaal geen metamorf of magmatisch gesteente. Op foto moeilijk uit te maken, maar de witte slierten zien er eerder calciet uit dan kwarts. Duidelijk een fossiel koraal. De rode matrix is een sedimentair gesteente, wederom op foto moeilijk uit te maken, maar de verschillende fossielfragmenten erin duiden sterk in de richting van rode koraalkalksteen.
Kan u misschien de andere zijde posten? De steen ziet er indd ooit gezaagd uit.
mvg Stijn
Kan u misschien de andere zijde posten? De steen ziet er indd ooit gezaagd uit.
mvg Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hallo Tom, in jou zin,"Het rode "spul" is kalksteen of verkiezelde kalksteen. Als uit de zuurtest blijkt dat ie bruist, is het niet verkiezeld en is het v.w.b. deze vindplaats vervuiling", ligt waarschijnlijk het antwoord opgesloten. Het rode spul bevat ook micro fossielen.Ook de vrij gelijkmatige dikte zette mij toch aan het denken (milieu vervuiling). De vermeende 'kwartsaderen' bruisen ook, dus calciet
bewonderen.
bewonderen.
Dan is er hier dus sprake van een stukje zeebodem. Kalkrijke organismen stierven af en vormen zo een dik pakket van kalksteen, waar uiteindelijk de grotere fossielen duidelijk herkenbaar in bleven. Eigenlijk een heel normaal proces, gezien vergelijkbare stukken vrijwel overal in kalksteenrijke gebieden gevonden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld maar aan de Eifel (crinoïdenkalk met daarin stukken koraal, brachiopoden, bryozoa en trilobieten).
Dan nog de rode kleur... Veel ijzer in het gesteente?
Dan nog de rode kleur... Veel ijzer in het gesteente?
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Antw: Bijzonder breccie
Als de steen bruist kan het eigenlijk geen originele zwerfsteen van de Wilsumer Berge zijn, omdat daar door uitloging van de bodem geen kalkig materiaal (meer) voorkomt.Henri schreef:
..............(milieu vervuiling). De vermeende 'kwartsaderen' bruisen ook, dus calciet
Milieuvervuiling zou ik het niet noemen; eerder vindplaatsvervuiling. Soms gooien verzamelaars hun overbodig materiaal terug op de vindplaats. Goed bedoeld, maar als het op de verkeerde vindplaats gebeurt, zet het de volgende vinder/ster voor een probleem.
Time fades away (Neil Young)