Haaientanden cadzand.
Antw: Antw: Antw: Antw: Haaientanden cadzand.
hieronymus schreef:Maar alé Gunther, gij waart nog niet geboren toen de zee in Knokke en Cadzand aan gelopen kwam. Wat weet gij daar nu vanmineraal0 schreef:
Al het materiaal dat om en bij de zee ligt heeft heeft invloed van die zee. En daar zijn heel veel redenen voor..
Hoogtij en laagtij, de makkelijke infiltratie van water in zand (te wijten aan de korrelgrootte van zand; laat maar eens water lopen in een laagje klei/leem en dan in een laagje zand), de mineralen die de zee verspreid met wind (ik denk alleen maar aan zout),mineralen die verspreid liggen in het zand,.. Er zijn enorm veel zaken die ervoor zorgen dat de tanden worden aangevreten door allerlei toestanden. Heb je ooit al eens een kuil gegraven meer richting duinen? Na een welbepaalde diepte is het zand daar permanent nat, er is dus zeker invloed van de elementen, zowel onder als boven de grond! Door de verhoogde windactiviteit aan een strand wordt zand en deeltjes ook vaak van plaats gewisseld. Waar geen zand ligt de ene dag, kan het wel de andere dag liggen. Dus zo'n tand kan snel bloot liggen..

Feit.
Ben overigens blij dat de interesse in de hobby gewekt is met deze tandjes. Goed om dus mee te nemen, exacte vindplaatsinformatie is altijd een must bij het aankopen van fossielen. Zeker als ze iet duurder zijn.
Groetjes,
Gunther
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Haaientanden cadzand.
Hallo Gunther,ik wist niet dat de tanden in Antwerpen afkomstig zijn van zoetwaterhaaien.Hoe lang is het volgens jou geleden dat Antwerpen ook zee was,heb je het zoutgehalte uit dit opgespoten zand al eens opgemeten,je zou versteld staan denk ik.
De tanden die ik toon in de bakjes hebben dit allemaal niet meegemaakt,ze vlogen uit de buizen en ik raapte ze op.Nu dertig jaar later ben ik terug in Cadzand aktief in verband met Perioticums en muizentanden,als ik een tand vind nu op dit moment zie ik niets van verschil buiten dertig jaar geleden,je heb goed bewaarde en verweerde ,het blijft altijd hetzelfde.GR Pascal
De tanden die ik toon in de bakjes hebben dit allemaal niet meegemaakt,ze vlogen uit de buizen en ik raapte ze op.Nu dertig jaar later ben ik terug in Cadzand aktief in verband met Perioticums en muizentanden,als ik een tand vind nu op dit moment zie ik niets van verschil buiten dertig jaar geleden,je heb goed bewaarde en verweerde ,het blijft altijd hetzelfde.GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Haaientanden cadzand.
Het materiaal dat in Antwerpen opgespoten wordt komt wel uit de dokken, niet uit de zee zelf. Er zal wel zout in zitten, maar het zal heel wat minder zijn als in de zee.strandjutters schreef:
Hallo Gunther,ik wist niet dat de tanden in Antwerpen afkomstig zijn van zoetwaterhaaien.Hoe lang is het volgens jou geleden dat Antwerpen ook zee was,heb je het zoutgehalte uit dit opgespoten zand al eens opgemeten,je zou versteld staan denk ik.
Waar haal jij trouwens het verband met zoetwaterhaaien?
Het gaat om de omgeving waar de tand fossiliseert, niet om waar het beest leefde.
Ja je raapte ze wel direct op, ma ze lagen al een hele poos in diezelfde omstandigheden. Denk je dat het op de bodem van de zee niet nat en zout is?strandjutters schreef:

Leg een goed bewaarde tand maar eens bloot aan de omstandigheden van een woestijn, je zal snel zien dat goed bewaard bewaard/kapot kan worden.
beste Gunther
ik lees in jouw argumentatie en uitleg veel onduidelijkheden waar ik grote vraagtekens bij durf zetten, zelfs zonder tandenkenner te zijn.
Deze discussie is heel verwarrend. Kan iemand hier wat duidelijkheid in brengen aub?
Jeremy
ik lees in jouw argumentatie en uitleg veel onduidelijkheden waar ik grote vraagtekens bij durf zetten, zelfs zonder tandenkenner te zijn.
Deze discussie is heel verwarrend. Kan iemand hier wat duidelijkheid in brengen aub?
Jeremy
Antw: Antw: Haaientanden cadzand.
jeremy schreef:
beste Gunther
Jeremy
Kan u specifiek duiden wat u onduidelijk is?
Ik probeerde juist op een geargumenteerde manier aan te tonen dat deze tanden niet afkomstig zijn uit Cadzand, maar eerder uit Antwerpen.
Ik vond de argumenten van Pascal juist vrij stuntelig, maar nu krijg ik hier blijkbaar commentaar. Iets dat mij toch enigzins verontrust?
Wbt verwarring, de kern was de determinatie van een hoop tanden. Dit is echter uitgekeerd tot een discussie over de mogelijke herkomst van de tanden, dit op basis van de uiterlijke kenmerken.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 30-12-2012 om 20:49 NL]
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times

Hoi, beste mensen!
Omdat ik deze discussie erg raar vind heb ik voor jullie twee fotos geplaatst, voor een klein quizje

het eerste toont grotere tanden uit mijn zogenoemde 'afvalbakken'. Misschien kunnen jullie me vertellen waar de een of andere tand op de linker kant vandaan komt?
Het tweede toont tanden in blijkbaar betere staat. Weten jullie waar de een of andere tand vandaan komt?
Groetjes, Xenina
ik snap de vraag niet 
Je bedoelt toch zeker niet dat we van elke tand moeten zeggen waar hij vandaan komt??
is het een quiz met prijs en al of gewoon voor het plezier?
groetjes Aaron

Je bedoelt toch zeker niet dat we van elke tand moeten zeggen waar hij vandaan komt??
is het een quiz met prijs en al of gewoon voor het plezier?
groetjes Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Dag Gunther,
In deze discussie lees ik nogal straffe uitspraken, heel veel interpretaties, meningen en argumenten...in plaats hiervan zou het wenselijker zijn om afschriften uit wetenschappelijke studies te zien.
Aan de staat van een tand kan men de locatie bepalen? Hier heb ik grote vraagtekens bij.
Ik denk ook Gunther, en dit is geen persoonlijke kritiek, dat er verwarring is door verkeerde woordkeuze.
vb in je laatste bericht: dit op basis van de uiterlijke kenmerken
Mijns inziens zijn de kenmerken van een speciek fossiel duidelijk beschreven. Ik veronderstel dat je hierbij bedoelt: de toestand, staat waarin het fossiel zich bevindt.
Jeremy
In deze discussie lees ik nogal straffe uitspraken, heel veel interpretaties, meningen en argumenten...in plaats hiervan zou het wenselijker zijn om afschriften uit wetenschappelijke studies te zien.
Aan de staat van een tand kan men de locatie bepalen? Hier heb ik grote vraagtekens bij.
Ik denk ook Gunther, en dit is geen persoonlijke kritiek, dat er verwarring is door verkeerde woordkeuze.
vb in je laatste bericht: dit op basis van de uiterlijke kenmerken
Mijns inziens zijn de kenmerken van een speciek fossiel duidelijk beschreven. Ik veronderstel dat je hierbij bedoelt: de toestand, staat waarin het fossiel zich bevindt.
Jeremy
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Nina,ik weet het niet,maar het grote deel is van Cadzand,en waarschijnlijk heb je andere locaties ertussen gestoken,ik kan deze er niet uithalen omdat Antwerpen en Cadzand mijn inziens dezelfde lagen betreft.Alleen ligt er nu een deel van op het vaste land,dit was vroeger niet zo.Het zou dus goed kunnen volgens mij dat er een tand in de Sluise Hompels ligt,en ééntje van dezelfde haai in Antwerpen.GR
Hallo Nina,op je tweede foto zie ik Jaekelotodus robustus en Isurolamna affinis,zal wel Eoceen zijn en van Cadzand.GR
[Bewerkt door strandjutters op 30-12-2012 om 22:02 NL]
Hallo Nina,op je tweede foto zie ik Jaekelotodus robustus en Isurolamna affinis,zal wel Eoceen zijn en van Cadzand.GR
[Bewerkt door strandjutters op 30-12-2012 om 22:02 NL]
strandjutters