Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Hoi Pascal,
Ik denk nog steeds dat het mogelijk gaat om een bulla van een vinvisachtige. Maar even afwachten wat Mark ervan vind.
Gr,
Sander
Ik denk nog steeds dat het mogelijk gaat om een bulla van een vinvisachtige. Maar even afwachten wat Mark ervan vind.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time

Dit perioticum van Cadzand is grijzer van kleur en iets lichter Recent zal-ie inderdaad niet zijn, maar het lijkt me minder oud dan de andere.
HJ
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Henk-Jan,zeker wel een fossiel exemplaar,de kleur varieerd van licht grijs tot zwart,met heel wat bruin en groen ertussenin.Ik zie dat het Perioticum dwars door is,maar ik ben toch vrij zeker dat het om een Delphinidae gaat.GR
strandjutters
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
Ja, hij was donkerder dan ik me eerst herinnerde. Zat een beetje in de Delphinidae-hoek te denken, maar durfde er nog niets op te plakken. Dus dank voor de voorlopige determinatie!
HJ
Hallo Pascal,
Hier 4 perioticas van Cadzand.
De ene rechtsonder is het enige perioticum van Cadzand die ook deze afwijkende arduingrijze kleur heeft.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,dat kan je goed zien op deze foto van jou.Ik denk dat dit heeft te maken met het rollen.Als je deze rechts onder bekijkt onder een loep zie je nog iets meer van het botstructuur,als je hem daarintegen zou gaan polijsten zal hij net op die andere lijken,ook van kleur.Ik doe die test met fragmenten.
Dit is niet eigen aan strandvondsten,ook deze van Mark tonen dit fenomeen,dit polijsten is dus gebeurd voor ze zijn opgegraven of opgespoten.ook in situ komt dit voor.GR Pascal
Natuurlijk kan het ook andersom zijn,en dat ze poreuser worder door verwering.Wie weet
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 22:35 NL]
Dit is niet eigen aan strandvondsten,ook deze van Mark tonen dit fenomeen,dit polijsten is dus gebeurd voor ze zijn opgegraven of opgespoten.ook in situ komt dit voor.GR Pascal
Natuurlijk kan het ook andersom zijn,en dat ze poreuser worder door verwering.Wie weet
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 22:35 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,ik heb vanavond ook eens mijn vondst van vandaag met er eerder uit dit topic gevonden Perioticum vergeleken.Ik zie dus duidelijk verschillen in de twee.Het slakkenhuis is groter en ronder van de rechtse,ook heeft de linkse een plattte zijkant aan de linkse kant(Foto één)foto twee en drie zie je verschil in de grote van het slakkenhuis.Op foto vier zie je een verschil in de positie van de gaatjes bovenop het slakkenhuis.
De linkse Spitssnuitdolfijn is 3 mm kleiner dan de rechtse.Is dit nu een andere soort Spitssnuitdolfijn of is het de evolutie die dit zo heeft gemaakt,ze kunnen goed een paar miljoen verschillen van ouderdom,ze kunnen ook samen hebben rondgezwommen .We zullen het waarschijnlijk nooit met zekerheid kunnen zeggen.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Hans,hier een foto van een wondje op de grijze perioticum,de normale kleur zit eronder.GR
strandjutters
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
strandjutters schreef:
Hallo iedereen,ik heb vanavond ook eens mijn vondst van vandaag met er eerder uit dit topic gevonden Perioticum vergeleken.Ik zie dus duidelijk verschillen in de twee.Het slakkenhuis is groter en ronder van de rechtse,ook heeft de linkse een plattte zijkant aan de linkse kant(Foto één)foto twee en drie zie je verschil in de grote van het slakkenhuis.Op foto vier zie je een verschil in de positie van de gaatjes bovenop het slakkenhuis.
De linkse Spitssnuitdolfijn is 3 mm kleiner dan de rechtse.Is dit nu een andere soort Spitssnuitdolfijn of is het de evolutie die dit zo heeft gemaakt,ze kunnen goed een paar miljoen verschillen van ouderdom,ze kunnen ook samen hebben rondgezwommen .We zullen het waarschijnlijk nooit met zekerheid kunnen zeggen.GR
Hallo Pascal,
Interesant dat je deze verschillen opmerkt.
Mijn persoonlijke mening is dat je er al een paar honderd moet kunnen vergelijken om tot de konklusie te komen of je in die variatie tot groepen kan komen die veel op elkaar lijken.
Dit zijn dan mogelijk soorten.
Als deze variatie te willekeurig is kan je in Cadzand eigenlijk niet tot soortbepaling komen.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,ik heb er nu een twintigtal van die spitssnuitdolfijnen,maar maar twee volledig,als ik de onderkant of achterkant van de twintig bekijk zie je een pak meer verschillen,je hebt grote en kleine met één cm verschil,je hebt dikke en dunne en noem maar op.We zouden er kunnen vanuitgaan dat de grootste bij de grootste soort hoorde ,maar das ook geen zekerheid denk ik maar zou wel kunnen logisch zijn.Nu de spitssnuiten zullen altijd moeilijk blijven denk ik,tot dat er schedels worden gevonden blijven we maar gissen.
Je zegt honderd volledige vinden,dat zal voor de volgende generatie zijn denk ik.Heb er nu twee en ben er blij mee.Ze liggen echt niet zo dik meer op het strand,k'was al op weg naar huis toen ik hem vondt.
Spitssnuiten zijn ook moeilijk volledig te vinden omdat het slakkenhuis bijna los staat van de rest,breekt makkelijk af,fragmenten vindt je wel vaker.GR
In feite zouden alle spitssnuiten uit Cadzand en Antwerpen moeten worden kunnen samengebracht worden om een beter overzicht te kunnen hebben van de verschillen tussen de verschillende vondsten,maar dat is even moeilijk als de spitssnuiten zelf.Blijven dromen dan maar.GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 23:24 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 23:41 NL]
Je zegt honderd volledige vinden,dat zal voor de volgende generatie zijn denk ik.Heb er nu twee en ben er blij mee.Ze liggen echt niet zo dik meer op het strand,k'was al op weg naar huis toen ik hem vondt.
Spitssnuiten zijn ook moeilijk volledig te vinden omdat het slakkenhuis bijna los staat van de rest,breekt makkelijk af,fragmenten vindt je wel vaker.GR
In feite zouden alle spitssnuiten uit Cadzand en Antwerpen moeten worden kunnen samengebracht worden om een beter overzicht te kunnen hebben van de verschillen tussen de verschillende vondsten,maar dat is even moeilijk als de spitssnuiten zelf.Blijven dromen dan maar.GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 23:24 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-01-2013 om 23:41 NL]
strandjutters