lijm

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
lijm

Bericht door ziepe » 11 nov 2005, 20:55

Hallo iedereen,

ik heb een simpele -doch niet zo simpele- vraag. Wat gebruiken jullie om fossielen te lijmen, meer bepaald de steen. En waar kopen jullie die ?

thnx;
Ziepe



The earth has music for those who listen.

 
Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 2697
Lid geworden op: 27 mei 2005, 23:49
Been thanked: 1 time
Antw: lijm

Bericht door Theo » 11 nov 2005, 21:30

Ik gebruik ALTIJD (verdunde)houtlijm.Bij krijt erg verdunde,bij een stuk dat gewoon moet aan elkaar worden gezet puur.(dan wel waterproof)


Theo

pietammoniet
Berichten: 206
Lid geworden op: 10 apr 2005, 17:26
Been thanked: 1 time
Antw: lijm

Bericht door pietammoniet » 12 nov 2005, 07:41

hoi,
Ik zweer bij secondenlijm.Lekker dunne breuknaad,maar de naad hellemaal wegwerken is m.i. een kunst op zich.
piet


pieter

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: lijm

Bericht door ziepe » 12 nov 2005, 13:14

Bedankt voor jullie antwoorden, het is niet de bedoeling om de breuknaad (volledig) weg te werken - gewoon dat het fossiel & matrix gewoon terug 1 geheel worden. Hieronder een foto met een paar probleemgevallen, vooral de rechtse (lancetvormig blad van een cordaites sp., Belgisch Carboon)is op verschillende plaatsen gebroken...

Ziepe

Afbeelding


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: lijm

Bericht door Johny » 12 nov 2005, 14:01

Lijmen in de restauratie :

Poreuze materialen (vb. mergel):
Reversibel: Paraloid B-72 (1/10) en Archäocoll 2000 van Kremer.
Minder reversibel : acryldispersie
Niet reversibel : epoxy (liefst Araldit)

Niet poreuze materialen (vl. glas) : epoxy harsen, liefst Araldit XW 396 + verharder (was vroeger 2020) maar = niet reversibel.

Cyanoacrylaat (secondenlijm) wordt in de restauratie vrijwel niet gebruikt: eenmaal gelijmd zitten beide stukken onmiddellijk muurvast aaneen (geen tijd om mooi uit te lijnen) en weinig stabiel: stukken zullen na verloop van tijd weer lossen.

Goede inleiding: http://home.wanadoo.nl/chretiendoll/ove ... proken.htm

Het advies van de vakman ...
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

marijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 01 feb 2004, 17:05
lijm

Bericht door marijn » 12 nov 2005, 19:40

hoi hoi

ik zelf gebruik altijd bizon alles lijm werk bij alle zoort steen en de groote maakt ook niet uit, en als het eenmaal vast zit zit het ook echt vast en is het niet meer los te krijgen, het nadeel is wel dat het ongeveer 12 uur duurt voor dat de lijm zijn rezultaat heeft behaald


groeten marijn,


Gesloten