Jullie eerste fossiel

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mars33
Antw: Jullie eerste fossiel

Bericht door mars33 » 24 jan 2013, 16:49

Gezien: een afzetting op het strand bomvol met schelpen, vroeg Carboon, ergens in Fife (district in Schotland), meegenomen: paar brachiopoden Siluur in Schotland (River North Esk inlier, Weather Linn Law formation) in the Pentland Hills ten zuiden van Edinburgh.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 24 jan 2013, 17:45

@ mars33: ik wil komend voorjaar een kijkje gaan nemen bij de North Esk Inlier. Is het de moeite waard om er te gaan kijken?

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 jan 2013, 17:52

Bij mij was't een winding van een ammoniet die ik voor 20 frank kocht als jongentje van 5 jaar op een rommelmarkt. Het eerste zelfgevonden fossiel zal waarschijnlijk een haaientandje geweest zijn aan de Belgische of Nederlandse kust.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

mars33
Antw: Antw: Jullie eerste fossiel

Bericht door mars33 » 24 jan 2013, 21:41

GdeReijke schreef:
@ mars33: ik wil komend voorjaar een kijkje gaan nemen bij de North Esk Inlier. Is het de moeite waard om er te gaan kijken?
Vind ik moeilijk te zeggen. Ik was een complete beginner en had niet zo gruwelijk veel tijd. Ik was dus meer bezig met het leren herkennen van dingen dan vinden. Er was een kaal stuk bij een helling waar je ook mooi een vulkanische aslaag ik kon zien zitten. Het was niet bepaald een groot gebied.

Je moest eerst vanaf de weg bij Carlops een half uur of zo lopen, langs het reservoir en dan stroomopwaarts. Verwacht geen rivier, je kunt er overheen springen. Ergens aan de linkerkant na een 20 minuten ofzo heb je een miniem beekje, de Weather Linn, en daar is de helling. Ook in de beek en onderaan de helling kun je fossielen vinden in stenen die naar beneden zijn gerold. Ik begreep dat er nog genoeg andere plekken zijn, maar die heb ik niet bezocht. Vroeger schenen er mooie trilobieten en zeeschorpioenen te worden gevonden, maar is het nu wat meer uitgeput. Op deze site zijn ze nog steeds enthusiast over het gebied.

http://www.pentlandhills.ukfossils.co.uk/

Er staan ook andere sites op. De ladyburn bij Girvan schijnt ook goed te zijn.

O ja, als je terug bent in Carlops na ongetwijfeld een vermoeiende tocht raad ik de lasagne aan in het plaatselijke hotel.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 25 jan 2013, 07:43

Helaas (maar begrijpelijk) is er wat betreft Lady Burn sinds een paar jaar een totaal zoekverbod :( . Dat wordt dus kijken in de Pentlands :) .

dominiek

Bericht door dominiek » 25 jan 2013, 16:44

mijn eerste fossiel was een ammonietje [voor foto zie mijn verzameling]

Keep looking evry time

Plaats reactie