stuk dijbeen mammoet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: stuk dijbeen mammoet?

Bericht door sjaak » 23 jan 2013, 21:02

Ja, ik zal het ook tot nog één reactie beperken.

Het is interessante materie. Als je zou kunnen vaststellen dat het een GW wervel is, lijkt een jongere leeftijd aannemelijk vanwege de gaafheid van het reeds bekende materiaal, zoals ook jouw exemplaar laat zien.

Ik sluit trouwens niet uit dat ik ook wel eens die wervels ben tegengekomen, maar heb laten liggen of kwijt heb gemaakt als zijnde grote beenvissenwervel....

Groet,

Niels

mars33

Bericht door mars33 » 23 jan 2013, 21:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ok, dan ook nog eentje van mij. Drie beroerde foto's (sorry). Hij is wel erg plat en de ruimtes ertussen zijn bijna niet meer zichtbaar, maar volgens mij een haai (hoop ik dan maar... anders reeeeeally biiiig fish).

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 23 jan 2013, 21:45

Hallo,als ik dat zo wat volg lijkt het er op alsof er geen grote vissen bestaan of hebben bestaan.Het werveltje van Mars past bij een Kabeljauw,en dit is of was zeker niet de grootste vis.Al eens stilgestaan bij Tonijn of Marlijn,dit zijn pas vissen die makkelijk 400-500 kg kunnen wegen en zeker groter wervels hebben of deze dat ik hier zie.GR

Hallo Mars,ik bedoel het formaat.Deze die jij toont is volgens mij wel haai,maar niet van een Megalodon hoor,maar eerder een haai van max een meter.GR

[Bewerkt door strandjutters op 23-01-2013 om 21:48 NL]

strandjutters

mars33

Bericht door mars33 » 23 jan 2013, 21:59

Oh ik bedoelde ook niet dat het een haai moet zijn vanwege de grootte, juist dat als het geen haai was het een grote vis moet zijn geweest, en even interessant. De wervel is zo'n 37 mm breed, niet compleet rond (kan ook rog zijn?) en een klein gootje aan een kant.

Misschien moet ik een ander topic aanmaken...?

-David Bowie-

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 23 jan 2013, 22:00

Ok, we gaan gewoon door met topic stelen ;)

Ik ben maar een leek op dit gebied, maar zie toch veel verschil tussen de wervel die Bram laat zien en die van Mars. In mijn ogen is de laatste één van de vele "grotere beenvissenwervels" die ik zou laten liggen...Inderdaad ben ik bij dat soort wervels altijd van Tonijn uitgegaan. Als deze toch haai is, moet ik er toch beter op gaan letten...

Groet,

Niels

mars33

Bericht door mars33 » 23 jan 2013, 22:49

Eveneens leek. Maar is zie geen uitsteeksels (leken lingo) en kom ze op het net in alle vormen tegen, incl plat zoals deze. Ik meen te herinneren dat Lamniforme haaien redelijke platte wervels kunnen hebben.

Trouwens, tonijn zou ik ook zeker niet laten liggen.

[Bewerkt door mars33 op 23-01-2013 om 22:50 NL]

-David Bowie-

willem
Antw: Antw: stuk dijbeen mammoet?

Bericht door willem » 24 jan 2013, 21:56

Vegagit schreef:
Nee, heb inderdaad, buiten wat haaienwerveltjes, nog nooit iets gevonden daar. 3 weken eerder wel in Kijkduin een Mammoetkies met stukken wortel er nog aan. Een collega wiens hobby het is dacht aan een dijbeen, vandaar. Hij is behoorlijk opgedroogd (foto 2 t/m 4) dus ik denk dat dit ong. wel de kleur is. Bedankt!
Hallo Gitta,
Om maar even terug te komen over waar dit topic over begon.
Ik heb even beter gekeken maar het lijkt toch op een deel van een Humerus,alhoewel het ook wel wat heeft van een Ulna fragment.

je kan nooit alles vinden.

Plaats reactie