Echt of nep?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Mega_Lo
Echt of nep?

Bericht door Mega_Lo » 03 feb 2013, 10:16

http://www.ebay.com/itm/PP-Huge-Multipl ... 25752beade

in iedergeval hééééééél erg duur :D

dominiek
Antw: Echt of nep?

Bericht door dominiek » 03 feb 2013, 10:20

dat is veel te veel geld zelfs voor zoveel trilobieten alleen je hebt de discussie 3 keer geplaatst de eerste twee werken ook niet misschien kunnen de beheerders daar wat aan doen

Keep looking evry time

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 03 feb 2013, 18:07

Kan echt zijn. En die prijs, tja da's veel geld, maar als je die locaties gezien hebt waar ze gevonden worden, de manuren om het zaakje uit te graven, te verpakken, vervoeren, preppen, ... én je ziet de waanzinnige prijzen - tot enkele 100-den dollars voor solitaire trilo's van mindere kwaliteit - die zoiezo gevraagd worden, lijkt dit me een koopje. En de prijs van fossielen valt echt nog wel mee hoor. Vandaag nog op de vereniging gepraat over de waanzinnige prijzen voor edelstenen. Een mooie 5ct robijn kost al snel $10.000. Als je weet dat 1 ct 0.2 gram is ... (een suikerklontje weegt 5 gram)

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 03 feb 2013, 23:47

Prachtig stuk. Voor $45.000,- ga ik echter liever zelf een aantal keren naar Marokko en andere trilobietenvindplaatsen (mooie voor Scrabble). Of de prijs me overdreven lijkt... Moeilijk te zeggen. Ik denk dat de die-hard trilofans, zoals Frederik, er wel wat meer over kunnen vertellen :)

[Bewerkt door GdeReijke op 03-02-2013 om 23:48 NL]

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 04 feb 2013, 10:08

de benzine kosten zijn inderdaad minder :D

MarkW

Bericht door MarkW » 05 feb 2013, 15:09

Als je nagaat dat hij eerst door iemand gevonden is, toen aan een Marokkaanse preparateur is doorverkocht, en toen gekocht werd door een Franse handelaar, dan is het makkelijk terugrekenen.

De Fransman betaalde denk ik ongeveer de helft voor dit stuk. Misschien nog wel een stuk minder, want dit is slechts zijn vraagprijs.
Stel nou hij betaalde zo'n 22.500 dollar. En zeg nou zelf, dat is een vrij groot financieel risico, want hij gaat het stuk waarschijnlijk niet voor 45.000 dollar verkopen, en heeft zijn geld er al een aardig tijdje in vastgelegd. Hij zal nog steeds vaste kosten hebben als hij een stand heeft op beurzen, hij zal waarschijnlijk zijn vaste lasten met deze business willen onderhouden. Hij heeft dit stuk al minstens een jaar of 2, want ik heb het al eerder gezien.

Als je dan rekening ermee houdt dat de vinders waarschijnlijk voor een 20 tal gestrekte trilobieten waarschijnlijk 100 à 200 dollar per stuk zouden moeten krijgen voor die gestrekte stukken, en er nog een heleboel andere op zitten, dan zit je voor de vinders al snel aan rond de 10.000 voor zo'n plaat.

De preparateurs die dit naar mijn mening toch wel vakkundig hebben geprepareerd hebben er waarschijnlijk ook nog wel een aantal honderd uur in gestoken. Het is volledig giswerk, maar ik denk dat hier wel makkelijk zo'n 200 à 250 uur werk in is gaan zitten, op zijn minst. Voor een Europees preparatieloon zou je 15-30 euro per uur kunnen rekenen, voor een Marokkaan? Ik heb geen idee, maar goede preparateurs zijn schaars, en dit lijkt geen prutswerk.

Het is algemeen bekend dat 'streekproducten' waar dan ook ter wereld meestal goedkoper zijn dichtbij de herkomst.

Ja de vraagprijs is vrij hoog, maar het stuk is nog niet voor die prijs verkocht.

Vanuit het perspectief van de verkoper:
In de capitalistische maatschappij waarin wij leven heeft geld een tijdswaarde doordat er rente word betaald over ongebruikt geld. Ook als je 'niets' met je geld (op de bank) doet word het dus meer waard. Maar daar moet je ook de kosten van geldontwaarding (inflatie) weer van af trekken. Stop je je geld ergens in, dan is het maar te hopen dat de veranderende waarde van je investering positiever uitvalt dan de rente. Aangezien die rente nu extreem laag ligt kan je misschien wel beter je geld in zo'n plak trilobieten hebben zitten uit een land als Marokko waar het welvaartsniveau harder stijgt dan hier? Dat komt omdat net als bij de meeste risicovolle investeringen buitenlandse investeringen mensen denken dat het verschil in hun voordeel zal uitpakken. Je gokt met je geld niet alleen met deze grote steen, maar in principe gokt de verkoper zelfs een beetje met de toekomst van Marokko ten opzichte van Frankrijk (en Europa). Valt dat te begrijpen?
Je zou er een hele discussie mee kunnen openen zoals ook recentelijk op het Amerikaanse "TheFossilForum" is gevoerd over wat paleontologie precies toevoegt aan onze algemene wetenschappelijke kennis en of het wel oké is dat er mensen hun brood verdienen aan de handel in fossielen. Dat is een lastige langdradige discussie waarin men alleen maar uit elkaar gedreven word.

Het is en blijft helder dat er veel meer lol te beleven valt aan het begrijpen van de context van fossielen en de spanning van het zoeken, dan aan de commercie ervan.

[Verwijderd door admin op 06-02-2013 om 16:10 NL]

[Bewerkt door admin op 06-02-2013 om 16:10 NL]

mars33

Bericht door mars33 » 06 feb 2013, 11:32

Wat voor mij een brandende vraag is: hoe komt een discussie aan -2 antwoorden? (-1 of -3 na mijn reactie).

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 feb 2013, 12:37

Is een (hopelijk tijdelijk) foutje in de code. We zijn nogal wat aan het sleutelen achter de schermen ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie