regulier zeeegeltje \'t Rooth

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door Bram » 13 nov 2005, 16:28

Afbeelding
Onderkant van het ongeveer 3 bij 2 cm grote zeeegeltje.

Hoi allemaal,

Ik was laatst voor een uurtje in \'t Rooth en daar vond ik een haaientandje (3 mm) maar ook dit zeeegeltje (zie afbeelding). Ik vond dit egeltje vlak naast het pad dat naar de groeve leidt tussen het vuursteen. De mensen daar konden mij vertellen dat het een regulier zeeegeltje is, die is daar best zeldzaam. Kan iemand me misschien wat meer over dit egeltje vertellen?

Alvast bedankt Bram.



 
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
Antw: regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door Bram » 20 nov 2005, 16:18

Hoi,

Kan het kloppen dat dit een zeeegel is die bij de familie van de cassiduliden hoort (dat denk ik door het sterretje dat in de onderkant zit)?

Groetjes Bram.



Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door Raf_N » 20 nov 2005, 17:03

De foto is te wazig om er iets uit op te maken, die ster onderaan is wel vreemd...

De foto lijkt te suggereren dat de zee-egel niet rond is maar eerder ovaal, klop dat? In dat geval denk k eerder aan een irreguliere zee-egel zoals Oolopygus.

Verschil tussen reguliere-irreguliere zee-egel kan je hier vinden: http://www.regional-geology.nl/Paleo/seaurchins3.htm

Verder kan je hier nog eens zoeken: http://members.home.nl/thebus/cretaceou ... bsite.html

cassidulidae zou kunnen, is in elk geval irregulier... Een mogelijkheid is dan Rhyncholampas macari -> http://members.home.nl/thebus/cretaceou ... acari.html



pietammoniet
Berichten: 206
Lid geworden op: 10 apr 2005, 17:26
Been thanked: 1 time
Antw: regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door pietammoniet » 21 nov 2005, 16:49

Hoi Bram,
Is het werkelijk een egeltje of fake?
Ik kan er niets van maken( maar dat zegt niet alles ,hoor)Door de slechte foto en alleen de onderkant wordt determinatie erg moeilijk. Is het geen verweerde Catopygus fenestratus (ook bekend als C.subcircularis), die lijkt wat regulair als hij wat is afgeslepen, maar is irregulair. Bovengenoemde egel schijnt voor te komen in het Maastrichtien.
Zie gea sept.1999 pag.105 en 106.
groetjes,
Piet


pieter

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
Antw: regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door Bram » 21 nov 2005, 18:00

Hoi Raf_N,

Dankuwel voor de links, ik vind het ook op een Oolopygus lijken al is het egeltje heel erg verweerd. Met deze info kan ik verder.

Groetjes en bedankt Bram.



Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
Antw: regulier zeeegeltje \'t Rooth

Bericht door Bram » 21 nov 2005, 18:03

Hoi Pietammoniet,

Het is echt wel een zeeegeltje en sorry voor de wazige foto. Ik weet zeker dat het een zeeegeltje is omdat je hier en daar nog de textuur kan zien zitten.

Groetjes Bram.




Gesloten