Egypte

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
dominiek
Egypte

Bericht door dominiek » 11 feb 2013, 15:59

Weet iemand of het is toegestaan om in egypte te zoeken naar fossielen.

Ik ga daar nmelijk in de zomer vakantie naar toe , enstel dat het is toegesteen wat voor een vondsten zou ik kunnen verwachten ik ben daar dan in het gebied bij Cairo.

GR. dominiek

Keep looking evry time

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Egypte

Bericht door Frederik » 11 feb 2013, 16:45

@ Mc_Crabs: ik dacht dat UXO's voornamelijk een probleem waren in het kustgebied in het noordwesten van het land, en minder in de toeristische regio's rond Cairo? Of klopt dit niet?

Wat de export betreft zijn er uiteraard expliciete restricties voor antiquiteiten ouder dan 100 jaar, gericht op het beschermen van het rijk archeologisch patrimonium.
"Export restricted: Antiques and valuable artefacts over a 100 years – permission has been obtained (sic)"
Hoe zich dat laat vertalen naar fossielen, is me niet helemaal duidelijk. Voor zover ik het begrepen heb vallen fossielen van vertebraten onder archeologie.
Het meenemen van kleine invertebraten (schelpjes, etc.) zou dan mogelijk zijn. Het is belangrijk dat je je vooraf goed informeert. Dit zijn niet het soort landen waar je problemen wil krijgen met de douane.

Je moet zeker overwegen van de 'Whale valley' te bezoeken: http://en.wikipedia.org/wiki/Wadi_Al-Hitan

Daar kan je walvisfossielen bewonderen, Unesco werelderfgoed.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

dominiek
Antw: Antw: Egypte

Bericht door dominiek » 11 feb 2013, 17:20

Mc_Crabs schreef:
Het zoeken is geen probleem, zolang je eerst een metaaldetector gebruikt. Er liggen in dat soort landen dingen waar je maar beter niet op kunt gaan staan. Houd tevens rekening met de regelgeving betreffende transport.
Wat is de wetgeving rond transport ???
GR. Dominiek

Keep looking evry time

dominiek

Bericht door dominiek » 11 feb 2013, 17:46

Dat is wel heel veel geld.
GR. Dominiek

Keep looking evry time

Bram
Antw: Antw: Egypte

Bericht door Bram » 11 feb 2013, 18:26

Mc_Crabs schreef:
Wij verzamelaars kunnen het nooit laten om iets in onze zak of tas te steken.
Ik zeg niet dat ik heilig ben, maar van een UNESCOsite zou ik denk ik toch geen materiaal meenemen...

Groeten,
Bram

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 11 feb 2013, 20:32

Ik dacht dat Spienne ook unesco erfgped was en wie stoort zich daaraan.

Theo

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 feb 2013, 00:07

@ Bram: hear, hear!

Als ik de berichten goed onthouden heb zijn mijn landgenoten gezellig gaan joyriden op deze plek. Een beetje zoals de laatste editie van de Dakar-rally ook een paar walvisfossielen heeft omgeploegd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

quincy

Bericht door quincy » 17 feb 2013, 12:28

het allereeste is als je in egypte komt gelijk water hallen.ik ben met 1 liter water opzoek gegaan,en ik was genees 1 kwartier op zoek en me fles was leeg!

welk fossiel vind jij het leukst

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 22 feb 2013, 22:31

Egypte is zeer rijk aan fossielen.
Bij Cairo, net buiten de wijk Maadi ligt een versteend bos. Verzamelen hier is uiteraard uitgesloten.

Een bezoek vanuit Cairo aan het Dal der Walvissen, Wadi el hitan, in de Fayoemregio is aan te raden,.
Het kost je drie dagen: een dag heen rijden (250km), een dag daar en een dag terug. En je hebt een jeep nodig. Hotels zijn langs het meer Birket qarun te vinden. In de plaats Tsjak Tsjoek zijn de hotels goedkoop, soms met gratis bedwantsen, en je kunt er heel goed vis eten!

Vanuit Cairo worden overigens de laatste jaren dagtochten georganiseerd en er wordt overal mee geadverteerd bv rond Midan Tahrir (het plein bij het Archeologisch Museum) in reiswinkels. Dat is veel eenvoudiger!!

Er is in Wadi el hitan veel te zien, ook in de omgeving, bv watervallen & meren bij Wadi Rayan. Het is groot een openluchtmuseum. Zelf zoeken is, terecht, uitgesloten, behalve op de parkeerplaats: daar liggen nummulieten.

De douane van Egypte is heel streng wat fossiele botten betreft. Kleinere zaken zoals fossiele schelpen, nummulieten etc vormen geen probleem.

HJ

Plaats reactie