Schelpen Kijkduin Zandmotor 17-2 deel 1
Antw: Schelpen Kijkduin Zandmotor 17-2 deel 1
@ Marcel, bedankt, ik ben er erg blij mee ook al is er een stukje afgebroken. Ik vond die dag nog wat fragmenten subrecente Mimachlamys en een prachtig klein vers roze exemplaar.
@ Bram, determinatie Pholas dactylus gecheckt voor foto 4+5 en lijkt mij inderdaad de beste optie. Stom dat ik dat zelf niet gezien heb. Ik vind het opmerkelijk dat ze in fossiele vorm relatief zo ontzettend groot zijn op de ZM; vers spoelen ze vaak veel kleiner aan. Ik heb ze in elk geval vers nog nooit zo groot gevonden.
Ik ben aan het zoeken naar een mogelijke species Potamides. Mocht ik wat bedacht hebben, dan laat ik het je weten. Zou het ook een lid van de groep Batillariidae kunnen zijn? (vergeef mij mijn volstrekt niet biologisch verantwoord taalgebruik)
Groeten, Suzanne
@ Bram, determinatie Pholas dactylus gecheckt voor foto 4+5 en lijkt mij inderdaad de beste optie. Stom dat ik dat zelf niet gezien heb. Ik vind het opmerkelijk dat ze in fossiele vorm relatief zo ontzettend groot zijn op de ZM; vers spoelen ze vaak veel kleiner aan. Ik heb ze in elk geval vers nog nooit zo groot gevonden.
Ik ben aan het zoeken naar een mogelijke species Potamides. Mocht ik wat bedacht hebben, dan laat ik het je weten. Zou het ook een lid van de groep Batillariidae kunnen zijn? (vergeef mij mijn volstrekt niet biologisch verantwoord taalgebruik)
Groeten, Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
Een verse Mimachlamys zou zeldzamer zijn dan een fossiele. Weet je zeker dat het geen Aequipecten is? Heb je er een foto van?
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Antw: Antw: Schelpen Kijkduin Zandmotor 17-2 deel 1
bram schreef:
Hallo Marcel,
Wat jij schrijft betreffende Dosinia klopt absoluut. Heb al een flinke tijd een manuscript liggen over dit fenomeen (en meer), dat hopelijk dit jaar dan eindelijk in Afzettingen terecht komt.
Groeten,
Bram
Zou je als het verschijnd mij ook een versie willen opsturen ben heel benieuwd ( maar ben helaas geen lid van dat blad).
GR. Dominiek
Keep looking evry time

Hoi Mars33,
ik zie nu pas je berichtje. Ik heb nog geen plaatjes van de paar verse bonte mantels van ZM. Als ik weer tijd heb schiet ik er wat. Even voor de duidelijkheid, Mimachlamys varia = synoniem van Chlamys varia?
Ik heb geloof ik aanleg voor het vinden van mantelschelpen, laatst ook weer fossiele en fragmentjes van fossiele mantels geraapt op de ZM. Die dag ook een mooie verse wijde mantel en een naar donkerbruin verkleurende. Zie foto's. De fragmenten staan niet op de foto.
Groet,
Suzanne
[Bewerkt door Suzy Q op 05-03-2013 om 01:03 NL]
@ Bram,
de van Potamides-schap verdachte schelp is helaas niet meer
Tot grote schrik is hij gecrusht tussen laptop en scherm, alwaar hij op determinatie lag te wachten. Yikes, ofwel, how not to treat your fossils and high tech equipment. leuk poeder, dat dan weer wel.
Determinatie kan dus alleen nog op basis van foto's. Ik heb nog een poging gewaagd maar kwamer na een avondje speuren ook niet uit.
Groet,
Suzanne
de van Potamides-schap verdachte schelp is helaas niet meer
Determinatie kan dus alleen nog op basis van foto's. Ik heb nog een poging gewaagd maar kwamer na een avondje speuren ook niet uit.
Groet,
Suzanne
Ai, dat is erg jammer. Maar, waar er een ligt, liggen er meer. Blijven zoeken 
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Dat willen we horen suzy je vindt er vast nog wel een of misschien zelfs wel meer en misschien zijn die nog mooier dan dit exemplaar maar toch jammer dat het verloren is gegaan .
GR. Dominiek
[Bewerkt door dominiek op 06-03-2013 om 16:38 NL]
GR. Dominiek
[Bewerkt door dominiek op 06-03-2013 om 16:38 NL]
Keep looking evry time
@ Bram en Dominiek,
bedankt voor de meelevende berichtjes naar aanleiding van het ter ziele gaan van de mogelijke Potamides. Moge hij / zij in vrede rusten.
Ach nou ja, ik vind het wel jammer van de schelp en knap stom van mezelf
Laatste keer ZM een tweede fragmentje van de laatste winding van de Turitella te pakken
Volgende keer een hele, of een hele Turitella zou leuk zijn.
Ben druk bezig met het ontsilten en determineren van schelpjes en andere vondsten. Foto's volgen t.z.t. Moet ook eens een database gaan opzetten en de vondsten nummeren. Dan kan ik op species op gaan slaan.
Fijne avond nog,
groet, Suzanne
bedankt voor de meelevende berichtjes naar aanleiding van het ter ziele gaan van de mogelijke Potamides. Moge hij / zij in vrede rusten.
Ach nou ja, ik vind het wel jammer van de schelp en knap stom van mezelf
Laatste keer ZM een tweede fragmentje van de laatste winding van de Turitella te pakken
Volgende keer een hele, of een hele Turitella zou leuk zijn.
Ben druk bezig met het ontsilten en determineren van schelpjes en andere vondsten. Foto's volgen t.z.t. Moet ook eens een database gaan opzetten en de vondsten nummeren. Dan kan ik op species op gaan slaan.
Fijne avond nog,
groet, Suzanne
Suzanne en daar is nouw vakantie voor veel zoeken en orde brengen in je collectie ( voor mij komt als leerling langzaam de zomervakantie er weer aan ) ik weet natuurlijk niet of archeologen ook zomervakantie hebben maar zo ja maar er binnekort goed gebruik van.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time