Echt of Nep Trilobiet

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Echt of Nep Trilobiet

Bericht door Jeroen » 22 nov 2005, 17:24

Afbeelding

Beste mensen,
Nu ben ik toch in de war, ik heb de mooie sites al eens bekenen op internet over echte of neppe trilobieten.. maar dit soort structuren in de \"kop\" van de trilobiet? Is dat nou echt of niet?

Het orgineel staat op;
http://cgi.ebay.nl/B-J-F-Paralejurus-ha ... dZViewItem

Wie zegt er nepper of niet?

Groeten Jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

 
Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door webmaster » 22 nov 2005, 17:27

Ik denk toch dat het nep is. Ik zie ook geen structuren in de ogen, en daar zou je het juist verwachten...


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door Ceraurus » 22 nov 2005, 19:35

Hallo Jeroen,

ik denk dat het fossiel echt is. De ´terras-vorming\' op de glabella (\'neus\') van deze Paralejurus sp. is namelijk kenmerkend voor deze soort. Het zit als het goed is ook op het pygidium (staart). Deze trilobiet hoort bij de orde Corynexochida en deze orde hebben holochroale ogen met echt hele fijne lensjes, vaak alleen zichbaar met een loep.
Als je DAT kan zien is je trilobiet echt want die ogen zijn, zeg maar NIET, te vervalsen. Deze ogen zijn anders dan de ogen van de order Phacopida (o.a. soort Phacops) die veel groter gefaceteerd zijn.
(\'schizochroale ogen\')

Ik denk WEL dat er geknutseld is aan je trilobiet. Er zal een flinke laag zwarte verf op zitten. Als een wattenstaafje met aceton (nagellak-remover) zwart wordt, is het geverfd. Wel voorzichtig doen (voor je trilobiet, brandgevaar en ventilatie!)

Succes.


Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door webmaster » 23 nov 2005, 10:31

Als er verf op zit zou dat inderdaad verklaren waarom sommige structuren niet zichtbaar zijn.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door Jeroen » 23 nov 2005, 12:44


Beste Herman en Ceraurus,

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb de trilobiet echter voor de veiligheid maar geschaard onder \"te mooi om zomaar te doen\" en dus niet aangeschaft. Maar voor het vervolg weet ik iets beter waar op te letten bij deze soort.
Dank,
groet
Jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door Ceraurus » 23 nov 2005, 16:08

Check je eigen mailbox maar Jeroen. Ik heb nog even een detailplaatje van een oog voor je gemaakt van een Paralejurus dormitzeri, dan kun je het verschil zien tussen een oog van een phacopide trilobiet en die van een trilobiet uit de orde Corynexochida.

Succes!
;-)

[Bewerkt door Ceraurus op 23-11-2005 om 16:09 NL]


Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: Antw: Echt of Nep Trilobiet

Bericht door Jeroen » 24 nov 2005, 09:32

ceraurus schreef:
Check je eigen mailbox maar Jeroen. Ik heb nog even een detailplaatje van een oog voor je gemaakt van een Paralejurus dormitzeri, dan kun je het verschil zien tussen een oog van een phacopide trilobiet en die van een trilobiet uit de orde Corynexochida.

Succes!
;-)

[Bewerkt door Ceraurus op 23-11-2005 om 16:09 NL]
Ik heb je gemaild vanaf een ander adres, (op freeler had ik niets)..
groetjes
jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j


Gesloten