Zijn dit echte fossielen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Raptor
Zijn dit echte fossielen?

Bericht door Raptor » 02 mar 2013, 15:36

Afbeelding

Ik twijfel aan de echtheid! De fossielen denk ik dat echt zijn maar de steen niet volgens mij. Gekocht in Spanje (Torremolinos) op een avondmarkt. De verkopers waren wel marokkanen, heb wel op de luchthaven even last gehad met de douane voor deze. Mvg D

Fossil-collector

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Zijn dit echte fossielen?

Bericht door Frederik » 02 mar 2013, 21:45

Welkom! ;)
Afgaande van de foto zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat deze tanden in een composietmatrix zijn gezet. De wortel van de mosasaurustand zou wel eens authentiek kunnen zijn.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 02 mar 2013, 22:08

Hallo Big D,als je deze tand koopt op een avondmarkt heb je al kans dat hij wat bijgewerkt is,deze tanden liggen niet voor het rapen en de kenners hebben deze dan waarschijnlijk al in hun bezit voor ze op de avondmarkt raken,afgezien de prijs je er zou voor hebben betaald,zou ik dit stuk niet kopen op een avondmarkt.

Maar de wonderen zijn de wereld niet uit,ik kocht een paar jaar geleden in een verkoopzaal een schilderij voor toch de som van 500 euro,twee uur nadien was ik het terug kwijt voor 7500 euro,dit wist de verkoper ook waarschijnlijk niet,heb het hem wel verteld,was een schoolvriend van mij.Hij is er waarschijnlijk nog steeds niet goed van.GR

Al bij al vind ik het een prachtige tand,maar ik heb er de ballen verstand van,mij zouden ze dus ook alles wijsmaken van dit soort fossielen,al heb ik wat ervaring met preppen en zou ik rap in de gaten hebben als er iets niet juist is,maar daarvoor moet je het stuk wel in de hand hebben.GR

[Bewerkt door strandjutters op 02-03-2013 om 23:19 NL]

strandjutters

Raptor

Bericht door Raptor » 03 mar 2013, 08:34

Dank jullie voor de info, maar tegenwoordig is het zo moeilijk om onderscheid te kunnen maken tussen een authentiek fossiel en namaak. En ik heb daar al bijna geen ballen verstand van! Mvg D

Fossil-collector

donckey

Bericht door donckey » 03 mar 2013, 23:56

Big D,

Het stuk ziet er niet slecht uit.
De enige manier om er achter te komen of het in elkaar gezet is met nepmatrix, is:
Het deels uitprepareren van de mosatand.

De fossielen zijn in iedergeval geen nep!
De tandkroon en tand van de mosasaurus kan een samenvoegsel zijn van twee verschillende mosaresten. Maar zijn wel beide authentiek. De tand er onder is afkomstig van een zalmachtige vis met een vreselijke bek met tand. Soort: Enchodus Libycus.
Dus wil je het zeker weten dan de mosatand verder uitpreparen. De vissetand zou ik laten zoals die is. Het zou handig zijn om bij de foto een soort maatlatje of munt te plaatsen. (voor de grootte).

Als de mosatand twee aaneengeplakte stukken van verschillende soorten zijn, dan hebben ze het wel netjes gedaan :)
In dat geval ligt het eraan hoeveel je er op die avondmarkt voor betaald hebt of het echt een miskoop is

Peter

donckey

Plaats reactie