(fossiele) skeletresten uit spleetopvulling in het Limburgse krijt

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
donckey
(fossiele) skeletresten uit spleetopvulling in het Limburgse krijt

Bericht door donckey » 28 feb 2013, 03:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

In de jaren tachtig bracht ik een bezoek aan

donckey

donckey
Antw: (fossiele) skeletresten uit spleetopvulling in het Limburgse krijt

Bericht door donckey » 28 feb 2013, 03:01

Hallo,

In de jaren tachtig bracht ik een bezoek aan "t Rooth" Daar ontmoette ik een fanatieke Limburgse fossielverzamelaar, met wie ik aan de praat raakte. Deze jongeman (want dat was het toen nog),die met een enorme houweel, aan het zoeken was, bleek op die leeftijd reeds een zeer ervaren en gedreven limburgkrijtzoeker te zijn.
Een van zijn specialiteiten waren gastropoden, in het byzonder Natica sp.
Nu had ik toevallig een brok vuursteen gevonden met daarin enkele prachtige uit vuursteen bestaande Natica's (Natica cretacea). Toen ik deze aan hem toonde ging hij werkelijk uit zijn dak (op z'n Limburgs :) ).
Tijdens de paar uur zoeken daarna kwam hij meerdere malen bij mij langs om te vragen of hij de vondst nog even mocht zien. En natuurlijk mocht hij dat, en werkelijk, elke keer liep het kwijl daarbij over zijn kin :) .
Hoewel het een prachtig fossiel was, bedacht ik me na zijn zoveelste bezoekje, dat het voor hem wel heel byzonder moest zijn, terwijl het voor mij het een "gewoon" mooi fossiel was. Ik vroeg hem of het werkelijk zo'n byzonder stuk was en hij zei "meneer u moest eens weten".
Eigenlijk had ik al een uurtje eerder besloten om het hem te geven. Het zou immers een perfecte aanvulling zijn op z'n Limburgcollectie en ik maak graag mensen blij. Dus na nog een tijdje zoeken, riep ik hem en vroeg of hij het stuk werkelijk zo mooi en zeldzaam vond. Je hoeft niet te raden wat zijn antwoord daarop was. Toen zei ik: "alsjeblieft je mag het hebben."

Ik zie nog het ongeloof op zijn gezicht :) .
"Wat wilt u er voor hebben?", vroeg hij nog. Ik zei: niks behalve dat je het een mooi plekje geeft in je verzameling.
(Ik heb nog nooit een fossiel verkocht, wel vele weggegeven en gelukkig ben ik daarin niet de enige)

Om een lang verhaal kort te maken, Hij zij tegen mij kom mee dan laat ik je een mooi plekje in België zien, waar je leuke dingen kunt vinden.Daarop zijn we samen vertrokken en liet hij mij dit plekje zien.
Over dit plekje en de vondsten die ik daar heb gedaan ga ik de komende tijd enkele topics plaatsen in de hoop wijzer te worden van de soorten (vertibraten) die ik daar gevonden heb.

De plek waar het omgaat is een oude hoge , voormalig afgegraven krijtwand met daarin enkele diepe scheuren (soort geologische orgelpijpen) opgevuld met fijn mergel/kalk en afgedekt door pleistocene rivierafzettingen met daarboven een flinke lösslaag. Onder in deze scheuren vonden we in het fijne gruis vele honderden overblijfselen van gewervelden. Onder andere muis/mol/shrew achtigen, vogelbotjes en vleermuisachtige.
Ook vond ik een gedeelte van een onderkaakje van een kleine carnifoor (katachtige?)
Gezien de vulling van de spleten in de krijtwand en het feit dat de skeletresten gevonden zijn onder de vulling in deze spleten, lijkt het mij aannemelijk dat de resten pre-holoceen zijn, waarschijnlijk Pleistoceen. Ik hoop dat het gehele vondstcomplex daar meer duidelijkheid over geeft.
In ieder geval hoop ik dat sommige van jullie mij naar aanleiding van mijn topics meer duidelijkheid en ID's kunnen verschaffen over de individuen die ik daar heb aan getroffen.
Te beginnen met het onderkaakje!
= bijna 10cm

Peter

donckey

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 28 feb 2013, 06:59

Hallo,
Het betreft hier de rechter onderkaak helft van een vos. De grootste kies (m1) zal ongeveer 1,5 cm zijn.

Groet, Charlie

Charlie

dominiek

Bericht door dominiek » 28 feb 2013, 17:37

Lijkt me ook vos en een prachtig verhaal dat is nog eens leuk je geeft iets en vindt dan dankzij diegene een mooie vondst.
P.s Heb je nog ooit iets van hem gehoord of hoe hij heet( heette ) .

GR. Dominiek

Keep looking evry time

Arno

Bericht door Arno » 28 feb 2013, 17:37

Hoi Peter,

iets geheel anders maar toch heeft het met mergel te maken. Zal het topic met plezier volgen .

gr arno

fossiel-hunter Arno

Arno
Antw: Antw: (fossiele) skeletresten uit spleetopvulling in het Limburgse krijt

Bericht door Arno » 28 feb 2013, 18:34

arno schreef:
Hoi Peter,

weet je van het bestaan van de Henkeput?
Ja kan en mag er welliswaar niet in maar daar zij ook pleistocene skeletdelen gevonden in het verleden .

gr arno

fossiel-hunter Arno

donckey

Bericht door donckey » 01 mar 2013, 09:50

Afbeelding

Charlie,
Bedankt, vos, stond nog niet op mijn lijstje :)

Dominiek,
Niet meer gezien. misschien was het Sjef?, maar dat is heel misschien. weet nog wel dat hij veel aan survival deed

De Henkeput,

Is dat niet dat opgevulde gat bij de Schoone Grubbe op het plateau bij Ryckholt,vlak bij de neolitische vuursteenmijnen, waarvan ze nog niet echt weten hoe die is ontstaan?
Ja ik ben er meerdere malen geweest voor mijn archeologische deel van mijn hobby.
Nee heb er niet naar zoogdierresten gezocht.
Heb daar vlakbij in de mergel wel een stuk gewei gevonden die in de prehistorie bij de mijnbouw is gebruikt":)

Peter

donckey

donckey

Bericht door donckey » 04 mar 2013, 00:27

Dat ik nu weet dat dit kaakje van een vos is, is een leuk begin. Maar kan iemand misschien wat meer informatie over dit kaakje geven.
Bijvoorbeeld: Soort vos en/of mogelijke (geologische) ouderdom. Kan het Pleistoceen zijn.
Als hier meer informatie voor nodig is dan hoor ik dat ook graag.

Peter

donckey

Plaats reactie