bot in mergel
bot in mergel
Hallo,
Dit bot heb ik eind oktober gevonden in groeve 't Rooth. Destijds was er al twijfel over het bot. Er werd gedacht aan twee mogelijkheden omdat het bot hol lijkt te zijn: schildpad (schild) of van een vogel. De rede dat ik het op het forum plaats is dat ik nog geen tijd heb gevonden om naar het natuurhistorisch museum te gaan. Hopelijk geven de foto's voldoende info voor een determinatie.
-
redmilksnake
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 71 times
Antw: bot in mergel
Mooi vondst!
kun je foto's plaatsen met iets meer licht en een maatbalkje? zodat we het beter kunnen zien. voorzichtig iets afstoffen met een borsteltje helpt ook al veel, dan word het nog beter zichtbaar.
kun je foto's plaatsen met iets meer licht en een maatbalkje? zodat we het beter kunnen zien. voorzichtig iets afstoffen met een borsteltje helpt ook al veel, dan word het nog beter zichtbaar.
met betere belichting, met afborstelen is er een stukje afgegaan van de bovenlaag het is heel fragiel -_-
Mooie vondst!
Volgens mij is het een stuk schildpadschild uit het achterste deel van het schild.
Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 09-03-2013 om 16:11 NL]
Volgens mij is het een stuk schildpadschild uit het achterste deel van het schild.
Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 09-03-2013 om 16:11 NL]
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- sjaak
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 429 times
- Contacteer:
Antw: Antw: bot in mergel
Het is in elk geval een erg mooie vondst!
Ik zie hier zelf alleen een stuk bot in, kan iemand mij ter lering uitleggen waarom dit een stuk schilpad schild zou kunnen zijn?
Ik zie hier zelf alleen een stuk bot in, kan iemand mij ter lering uitleggen waarom dit een stuk schilpad schild zou kunnen zijn?
Groet,
Niels
Niels

Hoi Niels,
Ik weet niet zeker of het een stuk schildpadschild is maar toen ik deze afbeelding van allopleuron Hoffmanns zag, vond ik het stukje bot op de botten uit het achterste deel van schild lijken. Verder lijkt dit mij, zeker gezien de grootte, het meest logische.
Grtz mendel
Niels op welk niveau heb je deze gevonden .Bovenaan of in de puinhelling waar men normaal mag zoeken ?
Aan de hand van deze foto,s is het moeilijk te zien.Het bot is gedeeltelijke afgebroken en opgevuld met mergel.Dat wil niet zeggen dat het bot geheel hol is.
Mijn eerste indruk is een stuk ribfragment van een mosasurus? Als deze in zijn geheel eruit was zul je merken dat het stukje bot toch redelijk zwaar aanvoeld.
Randplaten en schildpadschild moet je vergeten .
Trouwens een mooie vondst.Het lijkt mij verstandig om het museum er naar te laten kijken. deze kunnen hem voor je prepareren als je dat wenst .
Aan de hand van deze foto,s is het moeilijk te zien.Het bot is gedeeltelijke afgebroken en opgevuld met mergel.Dat wil niet zeggen dat het bot geheel hol is.
Mijn eerste indruk is een stuk ribfragment van een mosasurus? Als deze in zijn geheel eruit was zul je merken dat het stukje bot toch redelijk zwaar aanvoeld.
Trouwens een mooie vondst.Het lijkt mij verstandig om het museum er naar te laten kijken. deze kunnen hem voor je prepareren als je dat wenst .
fossiel-hunter Arno
Hallo Arno,arno schreef:
Niels op welk niveau heb je deze gevonden .Bovenaan of in de puinhelling waar men normaal mag zoeken ?
Ik u een week geleden een mail gestuurd.
Is die aangekomen?
Grtz mendel
Het bot is gevonden op ongeveer 3 meter diepte ten opzichte van de bovenlaag mergel. Er werden die dag nog zee-egels gevonden. Hopelijk geeft dit voldoende info over de laag waar het bot vandaan komt.arno schreef:
hoe kan ik eigenlijk het beste contact opnemen met het museum voor de determinatie?