Zaden uit het Plio?Mioceen
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen

Hallo,dan zit ik er naast,deze is dan waarschijnlijk ook een Foram,ik dacht toen ik het vond aan Otoliet.Sorry Ben.GR
strandjutters
Antw: Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Ben,scherven schreef:
Het zou wel kunnen dat er enige bijmenging is geweest. Er zijn alleen geen drijvende zaden in de monsterbakken gezien. Alles is goed gespoeld met schoonleiding water. Maar niets is uitgesloten.
Bedankt en gr.Ben
er is ook een digitale plantenatlas en gebruiksplantenatlas via die site bereikbaar.
Het is niet specifiek zo dat oud / fossiel zaad zinkt en recent zaad drijft. Althans, voor de Holocene monsters die ik tijdens archeologisch onderzoek tegenkom. (lees overigens voor "zaad" ook pitten enz.)
Het komt bij mijn beste weten net zo vaak voor dat oud zaad drijft en jong zaad zinkt.
En nu zeg ik hier niets meer over, want dit gaat wel erg dubieus klinken
Ook al heeft men schoon leidingwater op orde; dan nog komt het zaad uit boringen en is het dan ook mogelijk dat er bijmenging optreedt door de boormethode of de monsternamemethode uit de boorkernen.
Het blijft een vak apart, macromonsters.
De link die ik je stuurde is van toepassing voor Holocene plantenresten, maar ik ben onvoldoende thuis in de materie om er zeker van te zijn of je er wat aan hebt voor de periode die jij onderzoekt. Wellicht zijn daar ook specifieke zadenatlassen voor.
Succes,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
Ben,
nr 3: in elk geval een lid van de Polygonaceae-famile. een Rumex sp.(een zuring)?
R. acetocella, obtusifolius???
zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ri ... eds%29.jpg en http://www.oardc.ohio-state.edu/seedid/ ... ?strId=331
Het zou me niet verbazen als nr. 4 daar ook toe behoort, maar dan met het "kafje" er nog omheen.
Groet,
Suzanne
[Bewerkt door Suzy Q op 10-03-2013 om 09:56 NL]
[Bewerkt door Suzy Q op 10-03-2013 om 10:04 NL]
[Bewerkt door Suzy Q op 10-03-2013 om 10:06 NL]
nr 3: in elk geval een lid van de Polygonaceae-famile. een Rumex sp.(een zuring)?
zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ri ... eds%29.jpg en http://www.oardc.ohio-state.edu/seedid/ ... ?strId=331
Het zou me niet verbazen als nr. 4 daar ook toe behoort, maar dan met het "kafje" er nog omheen.
Groet,
Suzanne
Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hoi Pascal, de 2e foto is er perongeluk opgekomen. Het is een Frondicularia Foram. Miocene ouderdom. Dat wist ik al wel. De zaden is moeilijk Pleistoceen blijf mogelijk.strandjutters schreef:
Hallo Ben,ik kom dit ook vaak tegen in het gruis,maar als je er hard op drukt zijn ze plat.Ik denk ook niet dat twee een foraminifeer is maar een Otoliet één zou wel eens kunnen Foraminifeer zijn GR
[Bewerkt door strandjutters op 09-03-2013 om 22:16 NL]
bedankt gr.Ben
0000000000
Hoi Theo, dat het een Frondicularia was wist ik wel. De foto is per ongeluk geplaatst door mij. Miocene ouderdom. De zaden zouden ook Pleistoceen kunnen zijn.Theo schreef:
2 is een foram komt d basisgrind van Kattendijke veel voor
gr.Ben
0000000000
Hoi Gio, Precies het is een Frondicularia dumontana FC zone Upper Mioceen.gigi schreef:
Hoi,
2de foto is een foram (Frondicularia sp),regelmatig te vinden in het Antwerpse residu.
Groeten,
Gio
De zaden vormen een vak apart, ik ben al wel op het goede spoor gezet door enkele forum leden. bedankt. gr.Ben
0000000000
Hallo Sussane, mijn petje af voor de inlichtingen die je mij geeft. Doe jij dit voor je werk oid. Klinkt allemaal vak kundig. Je hebt me wel op een goed spoor gezet en zal er zeker iets mee gaan doen.suzy q schreef:
Ben,
Groet,
Suzanne
Bedankt en gr.Ben
0000000000
Hoi Bram, de foto was een vergissing uit mijn afbeeldingen. Foram. was mij bekent. Het is een Frondicularia dumontana, uit de FC zone Upper Mioceen. Gr.Benbram schreef:
2 is idd een foram, want er zijn kamertjes in te onderscheiden (dus geen otoliet). Lijkt mij Frondicularia of iets in die richting.
Groeten,
Bram
0000000000
Antw: Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hoi Ben,scherven schreef:
Hallo Sussane, mijn petje af voor de inlichtingen die je mij geeft. Doe jij dit voor je werk oid. Klinkt allemaal vak kundig. Je hebt me wel op een goed spoor gezet en zal er zeker iets mee gaan doen.
Bedankt en gr.Ben
dak voor je compliment. Determinatie van botanische macroresten doe ik niet voor mijn werk. Het enige wat ik doe - als daar tijdens opgravingen aanleiding voor is - is monsters t.b.v. zulk onderzoek nemen. Ik heb lang geleden een practicum analyse archeobotanische macroresten gedaan en heb verder ontzettend veel aan de kennis van een collega; van huis uit bioloog. Soms onthoud je wel eens wat
Het is een lastige materiaalgroep, maar laat je er niet door intimideren. Het is gewoon goed kijken en op de verschillende uiterlijke kenmerken de zaden, pitten enz. sorteren. Er bestaan hele handige porceleinen labtegels met allemaal kleine holtes voor. Voor opslag zou ik naar de Makro gaan, voor de kleine sambalbakjes waar het dekseltje met een lipje aan vast zit.
Het sorteren en determineren is werk voor onder een opvallend licht microscoop. Met een loepje duurt het veel te lang en kun je bepaalde onderscheidende kenmerken niet goed genoeg zien.
Daarna volgt het determineren. Misschien een idee om bij een expert na te gaan welke literatuur je hiervoor het beste kunt raadplegen. Of misschien is dit het moment om de gesorteerde zaken mee te nemen en te tonen.
Daarna kun je de tot op species gedetermineerde macroresten in bijvoorbeeld ecologische groepen plaatsen. Zoals bijvoorbeeld Runhaar et al dat doen voor Holoceen materiaal.
Als dit extreem arbeidsintensieve voorwerk is gedaan is er vast wel een expert bereid om even een blik op je materiaal te werpen en naar de twijfelgevallen te kijken.
Ik neem aan dat je materiaal van onder de grondwaterspiegel komt? Dan is het aan te raden om het materiaal dat je verzameld hebt nat en koel (als in in de koelkast) op te slaan, dwz zo mogelijk in gedenaturaliseerd water met zo min mogelijk zuurstof erbij.
Hou je tenminste wat over om te analyseren
In de archeologie voert bureau Biax Consult dit soort werk commercieel in opdracht uit; er zit heel veel kennis. http://www.biax.nl/
Geen idee of er in Nederland of België mensen zijn met specifieke kennis van Pleisto-, Mio-, of Plioceen materiaal, maar dat is via via vast wel te achterhalen.
Veel succes,
Suzanne
Hallo Suzanne, hier ben ik nog een keer. Je maakt er leuke berichten hoor. Ik zit zelf ook nog in de archeologie al hoewel het voor mij minder word, in verband met Malta.Ben 24 jaar correspondent van de ROB geweest en heb div. onderzoeken mogen leiden. Div. beerputten en kasteelgrachten onderzocht met veel zaden en pitten van kersen, pruimen, druif enz. Dat lukt nog wel.
Mooiste een waterput uit de L.IJzertijd met visresten o.a. snoek kaak met tanden en karperachtige wervels. leuk werk.
De zgn. sambal bakjes heb ik. Verder heb ik een Binoculair die ik gebruik bij het kleine spul. Fotos maak ik met de Bresser 20/380x. Ik vertel eerlijk dat ik er nog niet aan toe was gekomen om te zoeken naar de namen van zaden. Heb zo,n 80kg monster staan die uitzoek van een lokatie. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Gr.Ben
Mooiste een waterput uit de L.IJzertijd met visresten o.a. snoek kaak met tanden en karperachtige wervels. leuk werk.
De zgn. sambal bakjes heb ik. Verder heb ik een Binoculair die ik gebruik bij het kleine spul. Fotos maak ik met de Bresser 20/380x. Ik vertel eerlijk dat ik er nog niet aan toe was gekomen om te zoeken naar de namen van zaden. Heb zo,n 80kg monster staan die uitzoek van een lokatie. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Gr.Ben
0000000000