Belemnieten Beutenaken

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Indagator
Been thanked: 1 time
Belemnieten Beutenaken

Bericht door Indagator » 15 mar 2013, 19:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het betreft hier enkele belemnieten gevonden bij Beutenaken met parasieten en dergelijke. Deze belemnieten zijn aan het oppervlakte blootgesteld na een aantal flinke regenbuien.
Foto 1-3 oesterachtige
Foto 4-5 parasieten?
Foto 6-7 parasieten?
Foto 8-9 parasitaire worm?
Foto 10-11 geen idee

jkeijzer
Has thanked: 60 times
Been thanked: 118 times
Antw: Belemnieten Beutenaken

Bericht door jkeijzer » 15 mar 2013, 20:39

Hoi,

Ik denk niet dat er sprake is van parasieten. Het zijn zo te zien kokerwormen die zich op de belemniet hebben gevestigd.

Groeten, Jeroen

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 mar 2013, 21:48

Hallo,de Zee-egels die ik vind in de Picardie staan er vol van,veel verschillende soorten.Dit gebeurt volgens mij na de dood van het dier,als de schelp op de bodem ligt.

Anders zou het wel moeilijk zijn,een egel staat vol stekels als het dier nog leeft.En deze soorten leven onder het zand.

Het grootste gevaar voor een schelp of kokerworm is namelijk begraven worden onder het zand.

Ook zie je ze vaak binnenin de mond van een Zee-egel,en dat zou bij leven ook niet kunnen denk ik.GR

strandjutters

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2013, 14:04

Hallo Inagator,

op de eerste fotos zou het een jong oesterje kunnen zijn. Op alle andere fotos zie ik serpuliden (of woonkamers van wormen). Die vind je tamelijk vaak op schelpen, belemnieten of zee-egels. De juiste determinatie van deze serpuliden is moeielijk, want zij zijn vaak niet compleet. Kijk maar eens hier http://www.scriptageologica.nl/12/nr08/a04

Oliver

Plaats reactie