Perioticum en Bulla van de kaloot
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Perioticum en Bulla van de kaloot

Hallo iedereen,vandaag eens een uitstapje gemaakt met mijn vrouw richting de Kaloot,dit is ongeveer een driekwartier rijden voor ons wat nog wel meevalt.Het was de eerste keer voor ons dat we deze vindplaats hebben bezocht,wel al veel van gehoord op het forum.
De vondsten waren leuk,zeker de schelpjes die we bij ons niet vinden,daarmee bedoel ik al zeker de Gastropoden.Wat leuke tandjes gevonden en deze Perioticums en bullatje.
De eerste vondst die ik toon is van een Spitssnuitdolfijn en is 37 mm lang,de tweede zonder slakkenhuis is volgens mij een Kentriodontidae,te herkennen aan het kleine Posterior process.Drie is een Bulla tympani van een Dolfijnachtige(Delphinidae)het laatste is een stukje perioticum met het slakkenhuisje zichtbaar.
Hoe het juist zit met vondsten van dit soort dolfijnen op de Kaloot weet ik niet,maar ik was er tevreden mee,weer iets nieuws voor mijn verzameling.GR
strandjutters
- strandjutters
Antw: Perioticum en Bulla van de kaloot
Hallo iedereen,aan het aantal reacties! kan ik er dan van uitgaan dat het regelmatige vondsten betreft ?
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
- strandjutters
Hallo Mega lo,ik dacht dat er hier op het forum mensen waren die regelmatig deze plaats bezoeken,blijkbaar is dit niet meer zo.GR
strandjutters
Pangeaman van het forum die zoekt veel op t Kaloot,
Maar die is niet zo vaak online.
Ik ga miss in de meivakantie naar zeeland.
Zullen we samen gaan zoeken?
- strandjutters
Hallo Pascal
Bulla's en periotica van dolfijnachtigen zijn aan de Kaloot welzeker met enige regelmaat te vinden. Althans: als er 'grof materiaal' ligt. In mijn verzameling (enkele tientallen gave periotica) heeft Mark (wie anders?) verschillende families herkend, waaronder Kentriodontidae, Delphinidae, Squalodontidae, Ziphiidae, Physeteridae, Pontoporiidae en Iniidae. Soms staat er ook een aff. genusnaam bij.
Al deze families zul jij in Knokke vermoedelijk ook wel gevonden hebben.
Groeten, Lex
Bulla's en periotica van dolfijnachtigen zijn aan de Kaloot welzeker met enige regelmaat te vinden. Althans: als er 'grof materiaal' ligt. In mijn verzameling (enkele tientallen gave periotica) heeft Mark (wie anders?) verschillende families herkend, waaronder Kentriodontidae, Delphinidae, Squalodontidae, Ziphiidae, Physeteridae, Pontoporiidae en Iniidae. Soms staat er ook een aff. genusnaam bij.
Al deze families zul jij in Knokke vermoedelijk ook wel gevonden hebben.
Groeten, Lex
Antw: Antw: Perioticum en Bulla van de kaloot
Mega lo mij lijkt het ook leuk om een keer met jouw in Zeeland te gaan zoeken ik heb wel meivakantie.Mega_lo schreef:
Pangeaman van het forum die zoekt veel op t Kaloot,
GR. Dominiek
[Bewerkt door dominiek op 17-04-2013 om 20:43 NL]
Keep looking evry time
Pascal trouwens nog een vraag hoe herken je een bulla de laatste keer ging dat namelijk bij mij nogal moeilijk.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
@pascal, in Nederland heb je meestal rond eind april/begin mei een vakantie die 1 of 2 weken duurt.
@nikola lijkt mij ook leuk om weer is een keer in Zeeland te gaan zoeken. Misschien kunnen we samen gaan. (Ik heb je trouwens een mail gestuurd. Deze gaat niet over dit onderwerp.)
Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 17-04-2013 om 17:36 NL]
@nikola lijkt mij ook leuk om weer is een keer in Zeeland te gaan zoeken. Misschien kunnen we samen gaan. (Ik heb je trouwens een mail gestuurd. Deze gaat niet over dit onderwerp.)
Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 17-04-2013 om 17:36 NL]
Facta non verba- Geen woorden maar daden