Gepyritiseerde fossielen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
geoffry
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jul 2004, 14:22
Gepyritiseerde fossielen

Bericht door geoffry » 09 jul 2004, 16:06

Afbeelding
Vraagje : soms kunnen door invloed van bepaalde factoren fossielen volledig worden gepyritiseerd. (zie foto)

Als die fossielen dan in de klei blijven zitten en er geen zuurstof aan kan dan, dan blijft de fossiel zijn originele glans behouden. Komen die fossielen aan de oppervlakte gaat dat pyriet toch een beetje oxideren zodat die glans verdwijnt.

Bestaat er een manier of product om dat pyriet (Chemische formule FeS2) terug zijn originele glans te geven, net zoals je ziet in encyclopedieen en musea?

Bij voorbaat bedankt
Geoffry



[Bewerkt door geoffry op 09-07-2004 om 15:06 NL]



 
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: Gepyritiseerde fossielen

Bericht door Anthonie » 18 jul 2004, 11:16

hallo geoffry

ik weet dat als je pyriet blootstelt aan de omgeving dat het dan na enige tijd zal oxideren. dit kan komen doordat de atomen van het pyriet niet stabiel blijven als er bij pyriet (FeS2) meer zwavel (S) aanwezig is dan ijzer (Fe) dan zal het pyriet na enige tijd afbrokkelen (dan is ook je fossiel naar de haaien) vb zoals de iguanodons van bernisart

als je pyriet wil laten glanzen dan zal je bij een museum moeten informeren zij zullen je helpen

ik heb wel een ammoniet waar de sutuurlijntjes gepyritiseerd zijn, daarom heb ik de ammoniet in een zuur gestoken om de sutuurlijntjes beter te laten uitkomen het resultaat is verbluffend de ammoniet is bijna helemaal vergaan maar de sutuurlijntjes zijn prachtig (een uniek stuk)

let wel op welk soort zuur je gebruikt!!!!
mijn ammoniet was uit klei gemaakt anders had dit niet gekund

bye Anthonie


* Scientia et Miratio *

davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Gepyritiseerde fossielen

Bericht door davinci » 18 jul 2004, 21:06

hoi geoffry
als je gewoon met een poetsdoek hard wrijft dan zal de glans weer teidelijk terugkomen.
om dit effect te behouden zal je het oxideren[dof worden] moeten stoppen.
een optie denk ik is een transparante [doorzichtige]spuitlak gebruiken om het object lucht dicht af te sluiten.
probeer het eerst uit op een minder exemplaar met de lak en bedenk ook wat je voor lak neemt hoogglans / mat /zijdeglans??????
veel geluk vinnie


i just looove fossils

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Gepyritiseerde fossielen

Bericht door webmaster » 23 aug 2004, 19:37

Zorg wel dat je ge-pyrietiseerde fossielen conserveerd met een lijm of met parafine!!! Anders vallen ze uit elkaar na een aantal jaren, en houd je een hoopje stof over. Meer info op de \"informatie pagina\".


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net


Gesloten