C. hastalis met bijspitsen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: C. hastalis met bijspitsen?

Bericht door Xenina » 20 apr 2013, 16:43

hieronymus schreef:

Klopt niet. De ontwikkeling van escheri kent vormen zonder -of met een zeer lichte- karteling. Ik denk dat hier binnenkort wel meer duidelijkheid over komt aan de hand van een nieuw wetenschappelijk artikel :-)
Dit artikel zal ik heel graag willen lezen! Kun je vermelden als dat mogelijk is en waar ik hem vinden kan alsjeblieft?

@Strandjutters

Ja hoor, ik heb ook posteriore (?) Isurus/Cosmopolitodus-tanden met bijspitsen gezien maar deze tand lijkt me toch niet zo ver achter in de haaienmond hebben gezeten... ;-)

@Arien

Even kijken:

Isurus praecursor, I. oxyrinchus(aka desori), Isurus retroflexus, I. paucus, 'oude hastalis'(ken ik niet, komt blijkbaar uit Peru?),Cosmopolitodus (voormals Isurus) hastalis/I. xiphodon, I. escheri, Isurus planus (niet in Europa)

- welke bedoel je dan??? OXYRINCHUS????

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 20-04-2013 om 15:44 NL]

Alopias
Antw: C. hastalis met bijspitsen?

Bericht door Alopias » 21 apr 2013, 14:23

hieronymus schreef:

Klopt niet. De ontwikkeling van escheri kent vormen zonder -of met een zeer lichte- karteling.
ik dacht dat echeri altijd kartels had. Bedankt , dat weet ik nu ook weer !.
hieronymus schreef:

Ik denk dat hier binnenkort wel meer duidelijkheid over komt aan de hand van een nieuw wetenschappelijk artikel :-)
ik ben benieuwd!
Xenina schreef:

maar ik vraag me toch af hoe ze zonder kartels van C. hastalis te onderscheiden zijn...
ik ook ;)

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: C. hastalis met bijspitsen?

Bericht door Xenina » 21 apr 2013, 14:46

Hoi, beste mensen,

ik weet er niet veel van maar als ik logisch denk en ervan uitga, dat I. escheri van C. hastalis of misschien een vroege I. oxyrinchus (volgens Renè van der Vliet in het boek 'Van reuzenhaai tot Chalicotherium' van Noud Peters als ik het juist verstond)afkomstig is die allebei geen kartels hebben, hebben deze zich binnenst vele jaren ontwikkelt. De vroege I. escheri heeft dus warschijnlijk geen of zeer zachte kartels gehad en mijn tandje hoort er misschien bij. Maar hoe zit het met de bijspitsen?

Groetjes, Xenina

Plaats reactie