Fragment schedel ZM, hominide?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Fragment schedel ZM, hominide?

Bericht door Duys » 29 mei 2013, 23:16

scherven schreef:

Hoi Duys, vertel even waar en naam graag.
Gr.Ben
Cutmarks on Capsian Human Remains: Implications for Maghreb Holocene Social Organization and Palaeoeconomy
http://www.ualberta.ca/~dlubell/IJO_Cutmarks.pdf
Scherven er staan nog wat artikels in de literatuurlijst, oa de laatste twee.

Duys

[Bewerkt door Duys op 29-05-2013 om 22:25 NL]

Suzy Q
Antw: Fragment schedel ZM, hominide?

Bericht door Suzy Q » 30 mei 2013, 00:44

Afbeelding

Afbeelding

de spanning is nagenoeg om te snijden.

goed, hier een ietwat in elkaar geamateurde opname onder schuin opvallend licht dor een negatief-bekijkloupe met vergroting van ergens tussen de tien en 20 maal (staat er niet op).

De tweede opname betreft dezelfde foto, maar met in doorgetrokken blauwe lijn waar de beschadiging goed zichtbaar is. In stippellijn daar waar ie met het blote oog te zien is onder de loupe, maar niet goed gefotografeerd wordt.

Ik heb heel aandachtig door de loupe gekeken, de beschadiging oogt niet vers, omdat het patina identiek oogt aan het omringende been.

Let wel, de beschadiging glanst en weerkaatst het licht; daardoor oogt het als en kleurverschil. Dat is m.i. echter niet zo.

De beschadiging loopt ondieper en smaller naar rechts onder door op het stuk bot, maar dat krijg ik niet goed op de foto.

Ik ben van mening dat pas onder de microscoop en door een expert meer duidelijkheid verkregen kan worden, maar hopelijk kunnen we hier al een beetje mee vooruit.

Ik heb even een blik geworpen op het artikel. Snijsporen komen zeker voor op menselijk bot en hoeven niet alleen te duiden op gewapende conflicten, moord en doodslag enz. Er zijn allerlei begrafenisrituelen bekend waarbij skeletten deels ontvleesd worden, en dan elders begraven. Ook komt ontvlezing na gedeeltelijke decompositie wel voor, als ik het me goed herinner.

Ik doe heel bewust geen uitspraken over hoe recent of oud dit spoor is. En of het om een snijspoor of iets anders gaat. Ik heb hier op basis van het met de loupe bestuderen van het stuk bot zo mijn idee over, maar laat een definitief oordeel liever over aan de experts.

Het is wel typisch dat er zo het ernaar uitziet maar een zo'n spoor op zit, als je het vergelijkt met de beenderen in het artikel waarnaar in deze draad eerder gelinkt is.

Fijne avond,

Suzanne

[Bewerkt door Suzy Q op 29-05-2013 om 23:58 NL]

goed kijken is hééééééél belangrijk

Suzy Q
Antw: Antw: Antw: Fragment schedel ZM, hominide?

Bericht door Suzy Q » 30 mei 2013, 00:50

sjaak schreef:
Basil schreef:
@ Sjaak .Dat snijspoor was mij ook direct opgevallen !!
Misschien dat je er zondag even aan mag likken...
;)
Er wordt niet gelikt aan dit stuk! Dat contamineert de C14!

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 30 mei 2013, 10:31

Jammer dat er niet aan gelikt mag worden. Ik weet niet of we nu wel naar het Museon komen... ;)

Ik twijfel of er iets over jouw stuk valt te zeggen, omdat het behoorlijk is gerold. Het kan ook een oude kras zijn die optrad toen de schedel in de bodem lag, dwz voor fossilatie.

Er zijn een paar andere menselijke schedelstukken bekend van de Delftlandse kust met snijsporen, waarvan één zeker en de ander waarschijnlijk. Deze worden momenteel onderzocht en hopelijk ook gedateerd. Ik kan daar verder niets over zeggen, maar zal je even mailen.

Hierbij nog een onderzoek - van wat dichter bij huis - naar snijsporen op mesolithische menselijke schedels ivm scalperen als begrafenisritueel : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20740498

[Bewerkt door sjaak op 30-05-2013 om 09:57 NL]

Groet,

Niels

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 30 mei 2013, 23:34

Niels, dank voor de link.

Heb helaas geen tijd om schedeltjes-lolly's te gaan kopen ;-)

Er zijn inderdaad legio verklaringen voor zo'n beschadiging mogelijk.

Verder heb je mail.

groet,

Suzanne

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
Antw: Antw: Fragment schedel ZM, hominide?

Bericht door sjaak » 31 mei 2013, 11:19

Er zijn inderdaad legio verklaringen voor zo'n beschadiging mogelijk.
Zo is het. Het feit dat het stukje zo gerold is zal een definitief oordeel onmogelijk maken, vrees ik.
Het krasje zit wel rond de haargrens van het achterhoofd, als ik mij niet vergis. Dat spreekt tot de verbeelding.

Groet,

Niels

Basil

Bericht door Basil » 03 jun 2013, 22:13

Wees gerust Suzanne ! Ik lik alleen aan coprolieten :)

We don't know what we don't know

donckey

Bericht door donckey » 03 jun 2013, 22:33

Suzanne,

Ben nieuwsgierig naar je stukje schedel.
Ben jij deze zondag nog naar Naturalis geweest om het te laten bekijken, determineren?

Peter

donckey

Mega_Lo
Antw: Antw: Fragment schedel ZM, hominide?

Bericht door Mega_Lo » 03 jun 2013, 23:22

donckey schreef:
Suzanne,

Ben nieuwsgierig naar je stukje schedel.
Ben jij deze zondag nog naar Naturalis geweest om het te laten bekijken, determineren?

Peter
museon :D

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 09 jun 2013, 02:03

Hoi,

ik was bij de determinatiedag in het Museon en het is inderdaad een stukje schedel van een mens. Dick Mol dacht zo snel aan een datering van 7000-9000 v Chr. Om meer zekerheid te krijgen zijn allerlei dure tests nodig.

De beschadiging is verleden week niet nader bekeken.

Groet,

Suzanne

Plaats reactie