Roggetandjes : omgeving Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Roggetandjes : omgeving Kaloot

Bericht door strandjutters » 16 jun 2013, 23:07

Hallo Hans,ik maak wat foto's van verschillende stekels die ik heb gevonden,misschien herken je er een paar ,en die dan ook zeker niet tot deze soort zouden behoren.Tot zo.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 jun 2013, 23:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Hans,de eerste foto is van een staartstekel.

De foto ernaast van een rugstekel denk ik,foto 5 nog een ander model.Foto 6 -7 nog wat stekels waarvan ik denk dat ze ooit op een voetje hebben gezeten zoals de eerste twee stekels.Qua bewaring denk ik dat de stekels uit de periode zijn van de andere roggetandjes uit dit topic,ik vind er nog wel andere maar dan meer gerold die overeekomen met het Eoceen die ik hier ook vindt.GR Pascal

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Roggetandjes : omgeving Kaloot

Bericht door stiek » 16 jun 2013, 23:51

strandjutters schreef:
Hallo Hans,de eerste foto is van een staartstekel.

De foto ernaast van een rugstekel denk ik,foto 5 nog een ander model.Foto 6 -7 nog wat stekels waarvan ik denk dat ze ooit op een voetje hebben gezeten zoals de eerste twee stekels.Qua bewaring denk ik dat de stekels uit de periode zijn van de andere roggetandjes uit dit topic,ik vind er nog wel andere maar dan meer gerold die overeekomen met het Eoceen die ik hier ook vindt.GR Pascal
Alle stekels van Rajiidae, De laatste foto waarschijnlijk de pliocene soort Raja clavata.
Deze komt in Liessel niet voor, dit omdat daar geen maritiem plioceen aanwezig is.

Groeten Hans

Hans

strandjutters

Bericht door strandjutters » 17 jun 2013, 00:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Hans,deze soort stekels vind ik hier ook nog.GR

Hallo Hans,vond je in Liessel ook tandplaatjes van vissen ?

[Bewerkt door strandjutters op 16-06-2013 om 23:32 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 17 jun 2013, 01:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Hans,hier nog een paar die ik daar vind,het eerste is 1 cm en ken ik niet,het tweede lijkt wat van een Rog.Twee lijntjes zijn 1 cm .GR

strandjutters

strandman

Bericht door strandman » 18 jun 2013, 00:40

stiek schreef:
strandjutters schreef:
Hallo iedereen,deze roggetandjes gevonden in het gruis.Iemand enig idee.

GR
Hallo Pascal,

Dit is Myliobatis sp.
Een nog onbeschreven soort die in het laat mioceen van Liessel regelmatig voorkomt.

Zoals ik al eerder aangaf heeft de haaien en roggenfauna van jou vindplaats grote gelijkenis met de laat miocene fauna van Liessel.
In Liessel zijn helaas alle kalkhoudende fossielen uit het messinien opgelost.
Mischien komen er op jou vindplaats wel kalkhoudende fossielen uit het messinien voor.
Ben benieuwt wat er nog meer uitkomt.

Groeten Hans
Hans, pascal,

Laat miocene fossielen komen hier inderdaad voor, maar steeds calcitisch: Pycnodonte navicularis, Mimachlamys angeloni en Pliothyrina zijn de bekendste, verder Hinnites ercolanianus en Pseudamussium clavatum. Geschatte ouderdom is Tortonien, vergelijkbaar met de Belgische Zanden van Deurne.

Groeten,

Strandman

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 jun 2013, 01:11

Hallo Strandman,over welke vindplaats spreek je nu ? en wat is steeds calcitisch.GR Pascal

strandjutters

strandman

Bericht door strandman » 18 jun 2013, 22:34

strandjutters schreef:
Hallo Strandman,over welke vindplaats spreek je nu ? en wat is steeds calcitisch.GR Pascal
Dag Pascal Strandjutters,
Ik maak uit de discussie op dat het over de Kaloot gaat [of zit ik ernaast?], daar reageer ik op.
Schelpen bestaan hoofdzakelijk uit calciumcarbonaat en komen voor in verschillende kristalstructuren. Schelpen met een calcitische structuur zijn goed bestand tegen het uitlogen bij verblijf in het sediment, aragonitische schelpen niet. Zo blijven in bepaalde afzettingen vrijwel alleen calcitische schelpen over. Bijvoobeeld Pectinidae hebben steeds typisch calcitische schelpen, en blijven dus lang bewaard.
groet,
Strandman

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 jun 2013, 23:54

Hallo Strandman,het is niet de Kaloot zelf waar ik gruis van uitzoek op dit moment maar uit de omgeving van de Kaloot,heb er wel nog vier emmers van staan maar das voor later.

Ik zoek er wel vaak op de Kaloot de laatste tijd,dit totdat het weer wat rustiger word hier in Cadzand en Knokke.(Te veel volk)

De uitleg van de schelpen vind ik wel leuk,weer iets bijgeleerd.GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 jun 2013, 00:22

Afbeelding

Hallo Hans een vraagje ,komt in Liessel deze ook zo vaak voor(heb er nu toch al wat gevonden in die korte tijd dat ik daar zoek)en valt het je ook op dat het veel meer mannetjes dan vrouwtjes.

GR

strandjutters

Plaats reactie