vreemde bones

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Sélacien34
vreemde bones

Bericht door Sélacien34 » 12 jul 2013, 11:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, deze beenderen hebben een karakteristieke vorm en worden vaak gevonden door onderzoekers in het Mioceen Loupian in het zuiden van Frankrijk. De platste oppervlak is over het algemeen gedragen, maar het toont soms een opluchting dat eruit ziet als een onderdeel dat kapot was. Heb je ooit gezien dit in Nederland en weet je wat het is?

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: vreemde bones

Bericht door strandjutters » 12 jul 2013, 14:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Sélacien,waarschijnlijk betreft het de afgebroken stukjes van dit soort gewrichten.

Deze zijn gedetermineerd als Humerus van Phocidae (Zeehonden)Maar andere zeezoogdieren hebben van deze gewrichten,ik denk daarbij ook aan zeeschildpad.

GR

strandjutters

jkeijzer
Has thanked: 48 times
Been thanked: 95 times

Bericht door jkeijzer » 12 jul 2013, 15:08

Ik dacht aan epifyses van niet volgroeide dieren. Kunnen gebroken zijn op de deels verkalkte epifysaire schijf.

Groeten, Jeroen

Ps. Kunnen het ook landdieren geweest zijn Pascal ? Zuid Frankrijk zou destijds deels land geweest zijn.

Sélacien34

Bericht door Sélacien34 » 12 jul 2013, 15:51

Hallo en dank u voor uw antwoorden! Ik ben het met je, ik zie geen andere mogelijkheden. Deze botten zijn vrij algemeen in het Mioceen sedimenten storting Loupian, een neritische en transgressieve website. Dus misschien het zou kunnen zijn epifysen behoren tot zeedieren, maar ook het land, zoals u al zei.

Groeten, Fabrice

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 12 jul 2013, 16:20

Mogelijk ligt het aan de foto's, maar ik zie geen botstructuur. Weet je zeker dat dit botten zijn? Veel stenen kunnen bedrieglijk veel op botten lijken, maar je moet altijd wel een botstructuur (honingraat) kunnen zien.

Groet,

Niels

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 12 jul 2013, 16:38

Hoi Fabrice, het is miet uitgesloten dat de gewricht knoppen afkomstig zijn van mensen bv. Neanderthaler 400.000jr en later opgevolgd door Cromagnon mensen. De kust van zuid-frankrijk leent zich daar wel voor . Vooral de etanges binnenmeren zijn overblijfsels van de oude kust die veel verder in zee lag. In het mioceen en plioceen was de waterspiegel meters lager. In het Plioceen is de Middelandsezee ontstaan. Doorbraak Gibraltar.
In elk geval zie de gewrichts knoppen er erg oud uit echt versteend. Dus wie weet.
Succes met deze bijzondere vondsten.
gr.Ben

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 12 jul 2013, 16:44

Hallo Sjaak,op zeezoogdierbotjes zoals perioticums zie je ook geen botstructuur,das eigenlijk de reden dat ik aan deze botjes dacht.Maar het kan ook zeker wat anders zijn.GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 jul 2013, 16:51

Hoe groot zijn deze stukken?

Ben, mens lijkt me wel héél vergezocht voor mariene afzettingen uit het mioceen (!)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Sélacien34

Bericht door Sélacien34 » 12 jul 2013, 16:56

Hallo Niels, zij zijn beenderen, bleven ze poreus, hebben ze het gewicht af gehouden. Uw forum is geweldig, maar het heeft een fout: het kan niet foto's te vergroten. Kijk hier, ik denk dat je meer details te zien

http://www.thefossilforum.com/index.php ... hat-it-is/

Sélacien34
Antw: Antw: vreemde bones

Bericht door Sélacien34 » 12 jul 2013, 17:03

Frederik schreef:
Hoe groot zijn deze stukken?

Ben, mens lijkt me wel héél vergezocht voor mariene afzettingen uit het mioceen (!)
Ja, Ben Indeed deze beenderen zijn uit het Mioceen geschakeld en worden opgenomen in het sediment. Er zijn bekende herschikkingen, maar het Krijt tijdperk.

Plaats reactie