Een trilobiet met een "defect".
Een trilobiet met een "defect".

De prepstory van deze trilobiet gaat over een Metacanthina issoumourensis uit het Pragiaan ( Onder- Devoon) van Zuid Oost Marokko. De exacte locatie is mij nog niet duidelijk.
Op foto 1 en 2 zijn de vage contouren te zien van de trilobiet die nog in deze steen zit.
Ik ben de preparatie gestart met het linkergedeelte en al spoedig bleek dat er een defectje zat aan deze trilo. Een van de stekels op het pygidium was immers afgebroken.
Het prepareren ging bij dit exemplaar zeer moeizaam omdat de matrix enorm hard was ( soms leek mijn prepareernaald terug te botsen op de steen) en elk puntje op de schaal moest aangeraakt worden om het sediment te verwijderen. Bij sommige soorten matrix lukt het om schilfertjes weg the chippen, maar daar was hier geen sprake van.
Maar uiteindelijk is het beestje er toch ongehavend uitgekomen en kan het nu in een opbergdoosje in de kollectie.
De lengte van deze trilobiet in gestrekte toestand bedraagt 5.7 cm.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 05-08-2013 om 16:58 NL]
[Bewerkt door Lugo op 05-08-2013 om 17:00 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Een trilobiet met een "defect".
Het blijft me verwonderen, dat trilo-preppen. Knap!
The earth has music for those who listen.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dag Luc,
Ooooh deze heeft je veel tijd gekost. Je hebt 'm letterlijk uit de steen gekieteld. Waanzinnig dat je 'm zo goed hebt gekregen. De 'pathologie' of beschadiging is een boeiende bonus.
Ooooh deze heeft je veel tijd gekost. Je hebt 'm letterlijk uit de steen gekieteld. Waanzinnig dat je 'm zo goed hebt gekregen. De 'pathologie' of beschadiging is een boeiende bonus.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus
Jezusmiena wat een knappe prepjob...moet er niet aan denken wat een tijd hier in is gaan zitten. Knap! Gr,Marcel
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor de fijne reacties.
Deze prepjob was inderdaad een hele klus ( ongeveer 150 uren aan gewerkt), omwille van de zeer harde matrix, die maar korreltje per korreltje los kwam.
En de plastische beschrijving van Frederik ( uit de steen gekieteld) geeft heel goed het hele process weer.
Maar het bevrijden van een beestje dat ongeveer 400 miljoen jaar geleden in steen begraven werd, is toch steeds weer een avontuur met vele verrassingen ( aangename en soms minder aangename). Hierdoor is het prepareren geen opdracht, maar een aangename ontspanning, die bovendien heel leerrijk kan zijn, als men tegelijkertijd in de literatuur duikt om meer te begrijpen van de trilo leefwereld en de geologische processen uit die periode.
mvg
Lugo
Deze prepjob was inderdaad een hele klus ( ongeveer 150 uren aan gewerkt), omwille van de zeer harde matrix, die maar korreltje per korreltje los kwam.
En de plastische beschrijving van Frederik ( uit de steen gekieteld) geeft heel goed het hele process weer.
Maar het bevrijden van een beestje dat ongeveer 400 miljoen jaar geleden in steen begraven werd, is toch steeds weer een avontuur met vele verrassingen ( aangename en soms minder aangename). Hierdoor is het prepareren geen opdracht, maar een aangename ontspanning, die bovendien heel leerrijk kan zijn, als men tegelijkertijd in de literatuur duikt om meer te begrijpen van de trilo leefwereld en de geologische processen uit die periode.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
En zeg nu zelf, wat stelt 150 uur nu voor op die tijdspanne van 400 miljoen jaar.
Mooi werk in orde geval, en lijm resten daar hebben ze oplosmiddel voor uitgevonden.
Ik zou hem niet weken, maar goed reinigen daar wat d restjes zitten. Als je en flink middel gebruikt, los je misschien niet alles op, maar vaak kan je dan wel en beetje voorzichtig weg peuteren met en naald
Mooi werk in orde geval, en lijm resten daar hebben ze oplosmiddel voor uitgevonden.
Ik zou hem niet weken, maar goed reinigen daar wat d restjes zitten. Als je en flink middel gebruikt, los je misschien niet alles op, maar vaak kan je dan wel en beetje voorzichtig weg peuteren met en naald
oeps...
Prachtig... Zoals altijd!
Ik wil onderhand wel eens een foto zien van de verzameling
Ik wil onderhand wel eens een foto zien van de verzameling

Gijs,
de verzameling zelf geprepareerde Devoon trilobieten uit Marokko omvat ondertussen enkele tientallen exemplaren.
Bij gelegenheid zal ik ze eens samen plaatsen om een "groepsfoto" te maken.
Veel details zullen dan wel niet meer zichtbaar zijn, maar het is toch een leuk idee.
mvg
Lugo
de verzameling zelf geprepareerde Devoon trilobieten uit Marokko omvat ondertussen enkele tientallen exemplaren.
Bij gelegenheid zal ik ze eens samen plaatsen om een "groepsfoto" te maken.
Veel details zullen dan wel niet meer zichtbaar zijn, maar het is toch een leuk idee.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites