Slang in steen ???

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
rburgers
Slang in steen ???

Bericht door rburgers » 04 aug 2013, 12:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen,
Ik ben geen fossielzoeker of geologie-enthousiast maar wel een beetje nieuwsgierig naar het volgende:
In mijn tuin in Zwitserland, ligt al jaren een ronde steen (zie foto 1) Omdat ik dacht dat de steen iets weggerold was, probeerde ik hem te verplaatsen. Echter, daarbij kwam het voorste gedeelte los. Ik zag toen, in de steen, iets wat op een slangetje lijkt (foto 2 en 3) In de "kop" van de slang, bevindt zich iets wat op (berg)kristal lijkt. (foto 4) . Op foto 5 zie je beide delen apart en op foto 6 het afgebroken gedeelte. Mijn vraag: wat zou dit kunnen zijn. In de steen zelf zie je op de breukplaats een fijne vorm van groefjes. Desgewenst kan ik nog meer , specifieke, foto's maken. Ik ben geen kenner en heb dus lukraak wat foto's genomen.
met vr groet uit Suisse
Rob
Oh ja: de diameter van de steen is 37 cm
De lengte van de "slang": 14 cm

[Bewerkt door rburgers op 04-08-2013 om 12:50 NL]

Spongebob
Has thanked: 436 times
Been thanked: 658 times
Antw: Slang in steen ???

Bericht door Spongebob » 04 aug 2013, 23:25

Hallo Rob,

Slangen fossiliseren niet zo gemakkelijk. Dus lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een versteende slang gevonden hebt. Wat het wél is weet ik ook niet. Misschien kun je m.b.v. een geologische kaart de ouderdom van de afzettingen onder je huis bepalen. Misschien helpt dat bij het vinden van een oplossing.

Time fades away (Neil Young)

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 07 aug 2013, 13:33

Zou het geen vuursteen kunnen zijn? In de gesteenten uit IJburg heb ik regelmatig vuursteen aangetroffen die qua vorm en kleur sterk hier op lijkt...

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 07 aug 2013, 14:22

Hallo, ieder zit in de problemen zie ik. Ik doe een gooi. het lijkt wel een grote kalksteen(bal) en geen vuursteen. Er zit nl. ook een ijzerhuidje om heen. Ook zijn er heel dunne lijntjes op te zien(breukvlak). Het lijkt mij meer op een plantenrest en er zitten nog meer fossieltjes in. Detail foto,s zijn nooit weg en verduidelijken een hele hoop.
Gr.Ben

0000000000

Plaats reactie