Vondst \\\\\\\\\\\\\\\'t Rooth, hulp gevraagd

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wimmo
Vondst \\\\\\\\\\\\\\\'t Rooth, hulp gevraagd

Bericht door Wimmo » 10 aug 2013, 20:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, wie kan mij helpen om deze fossielen te benoemen? Ik ben hier nog nieuw in en alle hulp is dus welkom :)

Ik heb ze vandaag (10 augustus 2013) gevonden in de groeve 't Rooth in Nederland.

Alvast bedankt!

Wie zoekt, die vindt! Lang zoekt..

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Vondst \\\\\\\'t Rooth, hulp gevraagd

Bericht door Stijn » 10 aug 2013, 20:49

Hallo en welkom op het forum.

Op de derde foto zijn het geisoleerde kamertjes van rechtschalige ammonieten, namelijk van Baculites vertebralis.

De vierde foto toont de resten van kalkkokerwormen die benoemd worden met Pyrgopolon mosae

De vijfde foto toont een stukje bryozoa. Die op naam brengen is gekkenwerk.

De eerste foto toont een haaientand die me niet erg meer determineerbaar lijkt, en de tweede foto enkele oesterkleppen.

Alle zijn ze ongeveer 67 miljoen jaar geleden op de bodem van een relatief warme zee komen te liggen. Het gesteentepakket noemt men in de vakterminologie de Formatie van Maastricht en de ouderdom (internationale term!) het Maastrichtiaan.

Indien u veel interesse heeft in het regelmatig zoeken in Maastrichtiaan afzettingen in de omgeving van Maastricht is het aan te raden u aan te sluiten bij de Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg. Die kunnen u alles vertellen over de fossielen, het zijn tevens vrijwilligers van deze vereniging die het Rooth openstellen voor fossielenzoekers

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Wimmo
Antw: Vondst \\\\\\\'t Rooth, hulp gevraagd

Bericht door Wimmo » 10 aug 2013, 21:19

Oh vielen vielen dank Stijn! Nu kan ik tenminste kaartjes erbij zetten!

Mvg

Wie zoekt, die vindt! Lang zoekt..

Plaats reactie