pyriet ammonietjes conserveren?
pyriet ammonietjes conserveren?
Wij hebben op vakantie in Frankrijk pyriet ammonietjes gevonden en willen ze graag behandelen zodat ze mooi blijven. Wij hebben gelezen dat je dat kunt doen met Velpon/aceton. Wij vragen ons af of je ook een andere knutsellijm kunt gebruiken? Velpon zit namelijk vaak in kleine tubes en dat schiet niet op als je er best veel te behandelen hebt. Wie heeft hier ervaring mee of weet een betere manier om ze te behandelen
Hansenco
- Everhardus
Antw: pyriet ammonietjes conserveren?
Hoi,
Het ziet er naar uit de je de Aveyron hebt bezocht gezien je mooie vondsten. Als dit je totale vondsten zijn zou ik toch voor aceton/velpon gaan, zoveel velpon zul je dan niet nodig hebben. Of andere hobbylijmen geschikt zijn weet ik zo niet. Om echt grote hoveelheden van dit spul te behandelen prefereer ik paraloid b72 maar dat is in dit geval vermoedelijk niet echt handig. Dit koop je per zak (best een flinke hoeveelheid)en het is niet echt goedkoop spul.
Gr,Marcel
Het ziet er naar uit de je de Aveyron hebt bezocht gezien je mooie vondsten. Als dit je totale vondsten zijn zou ik toch voor aceton/velpon gaan, zoveel velpon zul je dan niet nodig hebben. Of andere hobbylijmen geschikt zijn weet ik zo niet. Om echt grote hoveelheden van dit spul te behandelen prefereer ik paraloid b72 maar dat is in dit geval vermoedelijk niet echt handig. Dit koop je per zak (best een flinke hoeveelheid)en het is niet echt goedkoop spul.
Gr,Marcel
Wij waren in de buurt van Millau en hebben er zeker meer gevonden dan op de foto, daarom ook onze vraag. Van andere knutsellijmen zijn namelijk wel grotere verpakkingen te koop, maar we weten dus niet of die ook effectief zijn.
Hansenco
Antw: Antw: pyriet ammonietjes conserveren?
Hoi Marcel, bedankt voor de tip. Wij hebben op internet wat gelezen over paraloid b72. We zullen eens bekijken hoe we het gaan doen. We kregen ook nog een tip over haarlak, maar daar hoor ik verschillende verhalen over. Groet HansEverhardus schreef:
Hoi,
Gr,Marcel
Hansenco
- Everhardus
Hoi :
http://www.kremer-pigmente.com/index.ph ... ?info=6937
Ik zie dat ze nu ook in kleinere hoeveelheden verkopen. Ik heb vermoedelijk ooit een kg gekocht en da's nog lang niet op.
Een halve kilo is ruimschoots voldoende voor wat je nu hebt gevonden denk ik en dan zul je er zeker nog flink van overhouden.
Bedenk wel dat geen methode waterdicht is maar ik heb tot nu toe slechts 2 mini-ammonietjes weggedaan vanwege beginnend verval. No big deal, algemene soorten waar ik er genoeg van heb.
Gelukkig is het pyriet uit de Aveyron tamelijk stabiel dus het zal vast loslopen...
Gr,marcel
http://www.kremer-pigmente.com/index.ph ... ?info=6937
Ik zie dat ze nu ook in kleinere hoeveelheden verkopen. Ik heb vermoedelijk ooit een kg gekocht en da's nog lang niet op.
Een halve kilo is ruimschoots voldoende voor wat je nu hebt gevonden denk ik en dan zul je er zeker nog flink van overhouden.
Bedenk wel dat geen methode waterdicht is maar ik heb tot nu toe slechts 2 mini-ammonietjes weggedaan vanwege beginnend verval. No big deal, algemene soorten waar ik er genoeg van heb.
Gelukkig is het pyriet uit de Aveyron tamelijk stabiel dus het zal vast loslopen...
Gr,marcel
- Everhardus
Nog een ding. Als je de ammonieten verder wilt prepareren om de mergels te verwijderen kun je dat doen met een dremel met staalborstel.Ze worden dan prachtig. Bij sommigen zul je merken dat het centrum niet bewaard is gebleven maar het is mijn ervaring dat zeker bij Hildoceras (het gros van de ammonieten op je foto)er velen prima zullen zijn, dat zijn namelijk taaie rakkers...Andere soorten hebben soms meer schade. Is de mergel echt hardnekkig is het vaak op een schadeplek, je weet dan gelijk dat je niet te veel moeite hoeft te doen.
Last but not least, probeer zo min mogelijk met water het spul schoon te maken. Dat is heel verleidelijk want dan ziet het er mooi en schoon uit...Als je met water hebt gewerkt moet je niet te lang werken met afdichten met paraloid anders begint de boel rap te roesten.
Last but not least, probeer zo min mogelijk met water het spul schoon te maken. Dat is heel verleidelijk want dan ziet het er mooi en schoon uit...Als je met water hebt gewerkt moet je niet te lang werken met afdichten met paraloid anders begint de boel rap te roesten.
Antw: Antw: pyriet ammonietjes conserveren?
Oeps....we hebben alles al met water schoongemaakt want ze liggen daar toch ook in de regen dachten we. Wel hebben we alles heel goed (snel)laten drogen.Everhardus schreef:
Nog een ding. Als je de ammonieten verder wilt prepareren om de mergels te verwijderen kun je dat doen met een dremel met staalborstel.Ze worden dan prachtig. Bij sommigen zul je merken dat het centrum niet bewaard is gebleven maar het is mijn ervaring dat zeker bij Hildoceras (het gros van de ammonieten op je foto)er velen prima zullen zijn, dat zijn namelijk taaie rakkers...Andere soorten hebben soms meer schade. Is de mergel echt hardnekkig is het vaak op een schadeplek, je weet dan gelijk dat je niet te veel moeite hoeft te doen.
Hansenco
Moeten deze schelpjes (die we daar ook in de omgeving gevonden hebben) ook met iets behandeld worden of blijven die goed? Het lijkt namelijk ander materiaal?
Hansenco
Hallo Hans, die gastropoden zijn niet gepyritiseerd, eerder calciet.
Dus die kun je veilig met water poetsen.
groeten, Bert
Dus die kun je veilig met water poetsen.
groeten, Bert
Elbert
gelukkig, dat scheelt veel werk als je ze alleen even met water schoon hoeft te maken.
Hansenco