zeven aan de waal?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
jutter
zeven aan de waal?

Bericht door jutter » 21 aug 2013, 22:12

ik vraag me nu al twee dagen af of het nut heeft aan de waal met een zeef naar fossielen te zoeken, ik heb nog nooit naar fossielen gezeefd dus vandaar de vraag.
zo ja zeef ik dan het fijne zand of de zwarte "afval" rijke grond?
zo nee toch bedankt.
ik stel deze vraag vooral omdat ik nog al plaats gebonden ben en wel eens wat anders wil vinden dan afdrukken in zwerfkeien.
mijn lievelings plaats is de waal en als iemand nou een andere aanpak weet om daar doeltreffend naar fossielen te zoeken hoor ik dat heel graag.
bij voorbaat dank Jutter

kevin1997
Antw: zeven aan de waal?

Bericht door kevin1997 » 25 aug 2013, 14:11

Hallo jutter,

Ik denk dat fossielen zeven aan de waal niks wordt. Ik heb nog nooit afdrukken in zwerfstenen gevonden aan de waal, En daarom vroeg ik me af waar je die kan vinden.

alvast bedankt,

gr, kevin

jutter

Bericht door jutter » 25 aug 2013, 18:21

hallo Kevin

met afdrukken bedoelde ik de afdrukken van zeelelies schelpen en dat soort spul.
ik vind ze hier tussen Arnhem en Nijmegen in verschijdene steensoorten, de mooiste in bruine glanzende stenen, het is geen vuursteen maar wel bikkelhart.

groeten Jutter

kevin1997

Bericht door kevin1997 » 25 aug 2013, 20:45

oke zou je wat fotos van je mooiste vondsten kunnen plaatsen?

gr, kevin

Marijn14
Antw: Antw: zeven aan de waal?

Bericht door Marijn14 » 25 aug 2013, 21:06

jutter schreef:
hallo Kevin

met afdrukken bedoelde ik de afdrukken van zeelelies schelpen en dat soort spul.
ik vind ze hier tussen Arnhem en Nijmegen in verschijdene steensoorten, de mooiste in bruine glanzende stenen, het is geen vuursteen maar wel bikkelhart.

groeten Jutter
Ik ben ook wel benieuwd: Volgens jouw beschrijving is het maar een uurtje rijden voor mij en dat geld voor weinig vindplaatsen. Als er vooral afdrukken gevonden worden heeft zeven weinig zin. Dit is alleen van toepassing bij kleinere fossielen los van gesteente. Je kan het natuurlijk altijd proberen: je weet maar nooit wat er door de Waal meegenomen word.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 25-08-2013 om 21:07 NL]

jutter

Bericht door jutter » 25 aug 2013, 22:52

ik zal morgen een aantal fotos maken bij daglicht.
bij de waal en waarschijnlijk alle grote rivieren is naar mijn ervaring alles te vinden dat er ooit heeft rondgelopen, een rivier is altijd aan het graven en weer afzetten.
ik heb dingen gevonden vanaf zeelelie spons zeegel koraal in steenvorm en afdrukken en plantaardig in de vorm van steenkool (soms extreem goed bewaard gebleven)
tot romeins mideleeuws en wo2.
nu is het bij de waal en waarschijnlijk alle grote rivieren niet een kwestie van waar zoeken maar hoe te zoeken.
stranden met bijvoorbeeld grote keien zijn beter dan het kleinere grint al zijn er in het grint van knikkerformaat ook zeelelie en afdrukken ervan te vinden te vinden.
beste advies dat ik kan geven wat rivieren betrefd is let op afwijkingen in stenen in de vorm van gaatjes.
zie je tussen het (in het begin duizeligmakende) grind een steen met een gaatje, pak het dan op en kijk er goed naar, is het iets dan heb ge geluk zo niet gooi het terug en zoek verder, ook als je niet zeker bent van een afdruk omdat er geen scherpe lijnen aanwezig zijn door slijtage of wat dan ook, gooi ik hem terug, er licht zat en niemand vind een steen leuk met lange uitleg van wat het zou kunnen zijn.
na een tijdje raap je ze zo tussen het grind op, wat mij soms helpt al ik niet al te scherp bezig ben maar al wel iets heb gevonden, houd ik mijn vondst in de handen en kijk avontoe naar de kleur van mijn vondst en dan probeer er daar op te letten (dat werkt vooral bij de bruine stenen eerder genoemd)
soms ga ik in het grind zitten om wat te roken of te drinken, kijk ik om me heen en dan raap ik ze om me heen zo op.
met droog weer en dus veel contrast op het strand kom ik soms met tientallen stenen tuis .
let wel op dat je er niet al te hoge verwachtingen van moet hebben, sommige mensen die ik mee naar het strand heb genomen lukt het gewoon niet ze te herkennen, maar daarbij moet wel gezocht worden dat dat geen verzamelaars waren.
de fossielen zijn vaak klein en vaak hetzelfde.
voordeel is wel, je kunt geluk hebben met iets moois en bijna iedereen heeft wel iets van een rivier opspuiting of wat voor afzetting dan ook in de vorm van natuursteen grind in de buurt om te zoeken, zo heb ik al eens tussen een gesprek door met iemand op een parkeerplaats met grind een fossieletje opgeraapt.
dus voor de liefhebber een leuk goedkoop uitstapje (en soms rugpijn en schrale knien)

MVG Jutter

Marijn14
Antw: Antw: zeven aan de waal?

Bericht door Marijn14 » 26 aug 2013, 16:18

jutter schreef:
ik zal morgen een aantal fotos maken bij daglicht.
bij de waal en waarschijnlijk alle grote rivieren is naar mijn ervaring alles te vinden dat er ooit heeft rondgelopen, een rivier is altijd aan het graven en weer afzetten.
ik heb dingen gevonden vanaf zeelelie spons zeegel koraal in steenvorm en afdrukken en plantaardig in de vorm van steenkool (soms extreem goed bewaard gebleven)
tot romeins mideleeuws en wo2.
nu is het bij de waal en waarschijnlijk alle grote rivieren niet een kwestie van waar zoeken maar hoe te zoeken.
stranden met bijvoorbeeld grote keien zijn beter dan het kleinere grint al zijn er in het grint van knikkerformaat ook zeelelie en afdrukken ervan te vinden te vinden.
beste advies dat ik kan geven wat rivieren betrefd is let op afwijkingen in stenen in de vorm van gaatjes.
zie je tussen het (in het begin duizeligmakende) grind een steen met een gaatje, pak het dan op en kijk er goed naar, is het iets dan heb ge geluk zo niet gooi het terug en zoek verder, ook als je niet zeker bent van een afdruk omdat er geen scherpe lijnen aanwezig zijn door slijtage of wat dan ook, gooi ik hem terug, er licht zat en niemand vind een steen leuk met lange uitleg van wat het zou kunnen zijn.
na een tijdje raap je ze zo tussen het grind op, wat mij soms helpt al ik niet al te scherp bezig ben maar al wel iets heb gevonden, houd ik mijn vondst in de handen en kijk avontoe naar de kleur van mijn vondst en dan probeer er daar op te letten (dat werkt vooral bij de bruine stenen eerder genoemd)
soms ga ik in het grind zitten om wat te roken of te drinken, kijk ik om me heen en dan raap ik ze om me heen zo op.
met droog weer en dus veel contrast op het strand kom ik soms met tientallen stenen tuis .
let wel op dat je er niet al te hoge verwachtingen van moet hebben, sommige mensen die ik mee naar het strand heb genomen lukt het gewoon niet ze te herkennen, maar daarbij moet wel gezocht worden dat dat geen verzamelaars waren.
de fossielen zijn vaak klein en vaak hetzelfde.
voordeel is wel, je kunt geluk hebben met iets moois en bijna iedereen heeft wel iets van een rivier opspuiting of wat voor afzetting dan ook in de vorm van natuursteen grind in de buurt om te zoeken, zo heb ik al eens tussen een gesprek door met iemand op een parkeerplaats met grind een fossieletje opgeraapt.
dus voor de liefhebber een leuk goedkoop uitstapje (en soms rugpijn en schrale knien)

MVG Jutter
Klinkt goed. Ik vond trouwens nog een oud topic wat ook over fossielen van de Waal gaat: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=7125. Kijkend naar de info van dit topic lijkt de steen mij toch vuursteen. Hoeveel vind jij gemiddeld aan de Waal? Als je gegarandeerd wel wat vind aan de Waal lijkt het me een mooie vindplaats om een keer naar toe te gaan.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 26-08-2013 om 19:57 NL]

kevin1997

Bericht door kevin1997 » 26 aug 2013, 19:17

Oke bedankt dan zie ik die fotos wel verschijnen!

ik kijk er naar uit gr, kevin

jutter

Bericht door jutter » 26 aug 2013, 22:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn een aantal voorbeelden van wat je kunt aantreffen aan de waal, let wel op de Sigillaria/Syringodendron is steenkool.
je kunt natuurlijk ook botresten en alles vinden maar dit is waar je op kunt rekenen (vooral de zeelelie)

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 27 aug 2013, 02:59

De fossielen in de eerste foto lijken me (grotendeels) uit het Rijns Massief te komen en van Onder-Devonische ouderdom te zijn

Plaats reactie