Nieuw lid

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Nightgoddess
Nieuw lid

Bericht door Nightgoddess » 27 aug 2013, 20:21

Hoi!

Na een tijdje hier rondgeneusd te hebben leek het me leuk me toch ook aan te melden en voor te stellen:

Arantxa, 24 jaar uit Landgraaf, Limburg. Ben ergotherapeute van beroep, maar wel van jongs af aan gefascineerd door fossielen, dinosauriërs e.d.

Ik heb niet veel ervaring met fosielen zoeken: thuis ligt een hele verzameling die ik ooit van een kennis heb gekregen, met vanalles en nog wat (ammonieten, belemnieten etc.) maar niks ervan is gedetermineerd.
Mijn eigen verzameling bestaat vooral uit Haaientanden/roggentanden en werveltjes uit Cadzand. Ook nooit gedetermineerd.

Het is altijd een hobby geweest, waar ik weinig mee heb gedaan, enkel tandjes zoeken tijdens de stranduitjes naar Cadzand. Ben van plan zodra ik uit huis ben alles uit te stallen in vitrines.

Sinds kort kwam ik erachter dat het mogelijk is om in de Kunradersteengroeve weer fossielen te zoeken. Samen met mijn vriend heb ik hier ook gebruik van gemaakt en voor een eerste keer zelf zoeken, toch aardig wat tandjes en koraalstukjes gevonden.

Ik zou er graag mee verder willen en deze hobby uitbreiden. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen :) Voor zover ik al heb kunnen zien lijkt me dit een goede informatieve site/forum!

Groetjes!

My religion is simple. My relgion is
kindness.

mendel
Antw: Nieuw lid

Bericht door mendel » 27 aug 2013, 20:35

Hallo,
Allereerst welkom op het forum!
Ik wilde je graag een tip meegeven aangezien je in Limburg woont, wordt lid van de NGV Limburg!
Hier kun je goed geholpen worden met je hobby en je kunt naar ENCI-excursies. ;)

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

donna:)

Bericht door donna:) » 27 aug 2013, 20:38

allereerst van harte welkom hier op fossiel.net ;)Ik ben ook nog maar kort op fossiel.net en ik moet je zeggen ik weet al zoveel meer door iedereen hier, en al mijn fossielen zijn nu gedetermineerd :D dankzij de mensen op fossiel.net!!!
ik raad het je aan om als je fossielen te laten determineren maak een foto via je mobiel en zet hem op het forum (ook via je mobiel is het handigst) het is een snelle manier. je kan ook handig tussen de foto's kijken

groetjes x
Donna

Nightgoddess

Bericht door Nightgoddess » 27 aug 2013, 20:45

Hoi Mendel,

Dankje! Dat adviseerde de eigenaar van de groeve in Kunrade ook al. We zijn dit ook sterk aan het overwegen, maar vroeg me af: kun je ook van de Afd. Limburg apart lid worden? Of moet je dan eerst lid zijn van de Nederlandse Geologie Vereniging?

Verder begin ik me steeds meer dingen af te vragen:
*hoe herken ik lagen waar ik moet/kan zoeken?
*hoe leer ik fossielen herkennen/determineren
*zijn er meer groeves zoals 't Rooth en Kunradersteengroeve waar je zelfstandig mag zoeken?
*kennen jullie vindplaatsen in limburg (buiten groeves) waar je zelf mag zoeken

Ik woon bijv. heel dicht in de buurt van de Steenberg (waar Snowworld op gebouwd is) en aan de oppervlakte vind je bijv. al veel stenen met plantenresten. Vraag me af of het zin heeft om daar eens een paar uurtjes op de berg te gaan zoeken met m'n uitrusting :)

Edit: @Donna, dank je! Dat had ik inderdaad al bij andere leden gezien. Ben ik zeker ook van plan. Mijn mini-vondst van de Kunradegroeve van afgelopen zaterdag is wel snel op het forum te zetten. M'n collectie die ik gekregen heb en al mijn haaientanden zal wel even duren haha

[Bewerkt door Nightgoddess op 27-08-2013 om 20:46 NL]

kindness.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 634 times
Antw: Antw: Nieuw lid

Bericht door Spongebob » 27 aug 2013, 21:15

nightgoddess schreef:
kun je ook van de Afd. Limburg apart lid worden? Of moet je dan eerst lid zijn van de Nederlandse Geologie Vereniging?
Da's een hele goede vraag :D
Binnen de NGV is hierover al meermaals gesteggeld. I.t.t de andere afdelingen hoef je bij de afdeling Limburg geen lid te zijn van de landelijke vereniging. Eigenlijk een asociale instelling, die bovendien indruist tegen de statituten van de NGV.
Wil je daarentegen de ENCI-groeve bij Maastricht (Pietersberg) bezoeken ben je juist verplicht om lid te zijn van de Afdeling Limburg, anders kom je er niet in.

Time fades away (Neil Young)

Nightgoddess

Bericht door Nightgoddess » 27 aug 2013, 21:21

Thnx Spongebob! Dan zullen we ons binnenkort aanmelden :)

kindness.

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 27 aug 2013, 21:21

welkom!

Groet,

Niels

mendel
Antw: Antw: Nieuw lid

Bericht door mendel » 27 aug 2013, 21:31

nightgoddess schreef:

Verder begin ik me steeds meer dingen af te vragen:
*hoe herken ik lagen waar ik moet/kan zoeken?
*hoe leer ik fossielen herkennen/determineren
*zijn er meer groeves zoals 't Rooth en Kunradersteengroeve waar je zelfstandig mag zoeken?
*kennen jullie vindplaatsen in limburg (buiten groeves) waar je zelf mag zoeken

[Bewerkt door Nightgoddess op 27-08-2013 om 20:46 NL]
Hoi,
Ik zal de vragen eens proberen te beantwoorden. :)
1: Vaak zijn de meest fossielrijke lagen te herkennen aan het feit dat je er vaak kleinere fossielen in ziet zitten.
2: Door literatuur, internet en dit forum. :)
3: In België (net over de grens bij Maastricht) zijn een paar groeves, hier moet je wel toestemming voor vragen bij de directie van deze groeves. (Zie eben-emael bij de vindplaatspagina voor meer informatie)
4: Je kan op de akkers bij Pesaken en Beutenaken belemnieten vinden.

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Nightgoddess
Antw: Antw: Antw: Nieuw lid

Bericht door Nightgoddess » 27 aug 2013, 21:52

Mendel schreef:
Hoi,
Ik zal de vragen eens proberen te beantwoorden. :)
1: Vaak zijn de meest fossielrijke lagen te herkennen aan het feit dat je er vaak kleinere fossielen in ziet zitten.
2: Door literatuur, internet en dit forum. :)
3: In België (net over de grens bij Maastricht) zijn een paar groeves, hier moet je wel toestemming voor vragen bij de directie van deze groeves. (Zie eben-emael bij de vindplaatspagina voor meer informatie)
4: Je kan op de akkers bij Pesaken en Beutenaken belemnieten vinden.

Grtz mendel
Bedankt! Ik zal me er meer in gaan verdiepen ;) Eben-Emael ligt schijnbaar dicht bij mij in de buurt. Wist niet dat je daar mag zoeken. Heb je toevallig contactgegevens om te vragen voor het zoeken? Ik kan op de vindplaatsen-pagina weinig zien, aangezien ik geen seniorlid ben.

Je zult op de akkers denk ik wel even moeten graven voor je iets tegenkomt? Hebben de boeren daar geen bezwaar tegen?

kindness.

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 28 aug 2013, 00:31

Hoi!

Welkom in het fossiel.net-forum! Ik vind het ten allereerst mooi, dat zich iemand voorstelt, voordat ie met een determinatie vraag komt ;-)

Jij schreef dat je in de Kunrader groeve bent geweest. Ik had ook gelezen, dat ze weer toegangelik is. Klopt het dat je entree betalen moet (20 euro)? Wat zijn de condities (aanmelden als groep, hoe lang en waneer mag je zoeken)??

Groeten vanuit Aken
Oliver

Plaats reactie