vreemd stuk bot
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
vreemd stuk bot

hallo maandag op het strand weer diverse mooie stukken gevonden
hier wat foto's
1 en 2 zijn twee forse scherven beide 12 cm bij 20 cm
foto 3 rechts onder is een stuk wervel,andere stukken?
stuk links onder foto 4 en 5
afm 6 cm bij 5 cm bij 3 cm bij 2 cm
bovenste stuk foto 6 t/m 9
ik dacht aan een een boven stuk van een ulna
maar van welk dier?
afm 21 cm bij 7 cm bij 5 cm
kan dit ook eland zijn.
dan de laatste 3 foto's zijn van een heel andere orde.
ik weet niet precies wat het is het is wasachtig bruin wit en het stinkt als de neten.
zou het een stukje amber kunnen zijn,en in wat voor staat wordt amber gevonden is dat alleen hard of zacht of verschild dit.ik weet dat er normaal grotere brokken zijn
maar ik vraag het mij toch af.
ik hou het in ieder geval goed lucht dicht ingepakt.!!!!!!
groet
Huug
Antw: vreemd stuk bot
Hoi Huug,
Met de botten kan ik je niet helpen
Kun je het brok van de laatste foto's wat beter omschrijven wat betreft textuur, geur en hardheid? Brandt het, smelt het bij aanraken met een verhitte naald? Hoe ruikt het dan?
Ik neem aan dat je denkt dat het ambergris is? Dat kan ook zacht zijn, als het vers uitgepoept of uitgespuugd is. Uitharden gebeurt na het uitpoepen of spugen.
Met de botten kan ik je niet helpen

Kun je het brok van de laatste foto's wat beter omschrijven wat betreft textuur, geur en hardheid? Brandt het, smelt het bij aanraken met een verhitte naald? Hoe ruikt het dan?
Ik neem aan dat je denkt dat het ambergris is? Dat kan ook zacht zijn, als het vers uitgepoept of uitgespuugd is. Uitharden gebeurt na het uitpoepen of spugen.
goed kijken is hééééééél belangrijk
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Bovenste bot lijkt op een stuk schedel van een groot dier, wellicht mammoet.
Is het geen paraffine? Dat ligt nog wel eens op het strand en is, als ik het goed begrijp, afkomstig van illegale lozingen.
Als het stinkt is dat meestal geen goed teken...
Is het geen paraffine? Dat ligt nog wel eens op het strand en is, als ik het goed begrijp, afkomstig van illegale lozingen.
Als het stinkt is dat meestal geen goed teken...
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
hallo Suzy bedankt voor je antwoord
nee ik heb het nog iet met een vlammetje of naald geprobeerd.
nu heb ik gelezen dat amber vaak verward wordt met barnsteen (of andersom!}
dit heeft geloof ik te maken met de engelse benaming .
maar ik ga het proefje zeker doen.
Niels ook bedankt schedel zou goed kunnen ja.
en wat het onwelriekende iets betreft geloof ik niet dat het parafine is
het ruikt ook niet chemisch maar ik geloof wel dat niets meer onmogelijk is
tegenwoordig
je zegt dat de geur meestal niet veel goeds voorspeldt. wat heel goed zou kunnen.
nu heb ik wel eens een keer een artikel gelezen,wat over een vondst in Engeland ging (dacht ik} de gene die het had gevonden vond het enorm stinken z'n hond had 't geloof ik ontdekt .
die persoon heeft het toen toch meegenomen naar huis,en in een emmer met het deksel er op een tijd bewaard
later bleek dat het Amber betrof
van daar dit lange verhaal .
maar het zou natuurlijk ook iets heel anders kunnen zijn, er ook zoveel rotzooi in de zee gedumt.
ik kan verder niet zo heel veel informatie vinden over het geheel.
misschien heeft iemand nog een tip?
voor als nog bedankt
groet
Huug
nee ik heb het nog iet met een vlammetje of naald geprobeerd.
nu heb ik gelezen dat amber vaak verward wordt met barnsteen (of andersom!}
dit heeft geloof ik te maken met de engelse benaming .
maar ik ga het proefje zeker doen.
Niels ook bedankt schedel zou goed kunnen ja.
en wat het onwelriekende iets betreft geloof ik niet dat het parafine is
het ruikt ook niet chemisch maar ik geloof wel dat niets meer onmogelijk is
tegenwoordig
je zegt dat de geur meestal niet veel goeds voorspeldt. wat heel goed zou kunnen.
nu heb ik wel eens een keer een artikel gelezen,wat over een vondst in Engeland ging (dacht ik} de gene die het had gevonden vond het enorm stinken z'n hond had 't geloof ik ontdekt .
die persoon heeft het toen toch meegenomen naar huis,en in een emmer met het deksel er op een tijd bewaard
later bleek dat het Amber betrof
van daar dit lange verhaal .
maar het zou natuurlijk ook iets heel anders kunnen zijn, er ook zoveel rotzooi in de zee gedumt.
ik kan verder niet zo heel veel informatie vinden over het geheel.
misschien heeft iemand nog een tip?
voor als nog bedankt
groet
Huug
Hallo!
Leuke vondsten weer van het strand!
Een stuk walviskots of amber (ambergris) zou kunnen. Dit komt inderdaad voor als verse variant en dan is het zacht. Na het verhaal van die engelsman met zijn hondje en de bedragen die daarbij genoemd werden begint de fantasie al op hol te slaan natuurlijk. De kwaliteit van de amber is echter doorslaggevend. De kwaliteit hangt af van de mate van 'rijping' / uitharden. De parfum producent zoekt naar een specifieke kwaliteit. Daar hebben ze dan ook een aardige som geld voor over. Zoek eens op het internet naar ambergris, oa wikipedia etc. Erg interessant!
Leuke vondsten weer van het strand!
Een stuk walviskots of amber (ambergris) zou kunnen. Dit komt inderdaad voor als verse variant en dan is het zacht. Na het verhaal van die engelsman met zijn hondje en de bedragen die daarbij genoemd werden begint de fantasie al op hol te slaan natuurlijk. De kwaliteit van de amber is echter doorslaggevend. De kwaliteit hangt af van de mate van 'rijping' / uitharden. De parfum producent zoekt naar een specifieke kwaliteit. Daar hebben ze dan ook een aardige som geld voor over. Zoek eens op het internet naar ambergris, oa wikipedia etc. Erg interessant!
Grtz
Jorn
Jorn