Kalktuf

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten76
Berichten: 1114
Lid geworden op: 12 sep 2011, 12:43
Contacteer:
Kalktuf

Bericht door maarten76 » 02 jan 2013, 00:23

Beste wensen allemaal!

Ik heb onlangs , in Zwitserland (Scuol) , kalktuf gevonden. Met daarin mooie afdrukken van planten. Ik wist aanvankelijk niets van kalktuf.

Weet nu al meer, maar zou graag meer weten over het ontstaan van kalktuf: hoedanig duurt zoiets bijvoorbeeld?

Kan iemandmij aan info helpen?

Gr.


maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

 
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Re: Kalktuf

Bericht door Anthonie » 02 jan 2013, 11:09

Hey Maarten

Kalktuf is een sedimentaire afzetting van kalk in koel en kalkhoudend water.
bijvoorbeeld een waterlaag die doorheen een kalksteenlaag loopt, en aan de andere kant van de berg, in een waterval naar beneden komt.
Typisch verschijnsel is dan dat de waterval de berg niet zal invreten (erosie) maar juist afzettingen van kalk zal vormen, (m.a.w. de opgeloste kalk in het water slaagt neer op de takken, planten en vegetatie)
Het komt er op neer, dat in deze soort afzettingen er een grote hoeveelheid van kalk in het water, zich gaat hechten aan de vegetatie die er rond groeit. De takjes, wortels e.d. gaan dus calcificeren. dit zorgt ook voor de porositeit van het gesteente. Travertijn is bijvoorbeeld een heel gekende soort van kalkgesteente die gelijkaardig gevormd wordt. (maar dan in warme waterlagen)

groeten

Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 02-01-2013 om 11:14 NL]


* Scientia et Miratio *

Gebruikersavatar
maarten76
Berichten: 1114
Lid geworden op: 12 sep 2011, 12:43
Contacteer:
Re: Kalktuf

Bericht door maarten76 » 09 jan 2013, 22:39

Het Anthonie,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er watbaan gehad. Dit proces van kalktuf vorming gaat al eeuwen zo en blijft ook nog wel doorgaan, de ouderdom blijft dus lastig te bepalen. Maar ik heb weer een hoop bijgeleerd.

Groet


maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 34 times
Re: Kalktuf

Bericht door scherven » 09 okt 2013, 11:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Maarten, je vraag gelezen. Het antwoord is goed van Antonie. Hier enkele foto,s van Tavertin. Deze komen uit de marmermijnen in Murcia, ze lagen in een pleinte bij mijn appartement in Estepona waar we op vakantie waren. Ik heb het nagevraagd aan medewerker van de gemeente.
Foto 1, lijken op Calcedoon bolletjes.
Foto 2, opgeloste planten resten of gastropoden.
Foto 3, lijken op schelpen maar het ziet er naar uit of het werveldeeltjes zijn van een of ander dier.
Groet,Ben


0000000000


Plaats reactie