Lanzarote en Cura

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Rick99
Lanzarote en Curaçao

Bericht door Rick99 » 15 okt 2013, 21:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Weet iemand wat voor mineralen dit zijn?

Foto 1/2: Lanzarote; groenachtig mineraal op lavasteen
Foto 3/4/5: Curaçao; Heb ik gevonden bij het flamingo park (er is daar heel veel zout). Zou dit zout kunnen zijn op...? Ik heb ze met een wat grotere steen makkelijk van de rots waar ze inzaten afkunnen slaan.

Alvast bedankt,

Rick

GdeReijke
Contacteer:
Re: Lanzarote en Curaçao

Bericht door GdeReijke » 15 okt 2013, 22:49

De bovenste steen is peridotiet, een mix van normaal gesproken 80-90% olivijn en 10-20% pyroxeen. Deze ziet eruit alsof er naar verhouding nog meer olivijn in zit, dus het zou hier om duniet kunnen gaan, een variant van peridotiet.

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 16 okt 2013, 13:27

Ik zie absoluut geen peridotiet of duniet in de eerste steen. Het gesteente is o.a. veel te poreus daarvoor. De groen-witte mineralen lijken me een soort van precipitatie langs bijvoorbeeld een breukvlak. Mogelijk gaat het hierbij om een samenstelling van kwarts, carbonaat en epidoot, maar dat blijft een beetje gissen vanaf een foto.

Het is me niet helemaal duidelijk of je het in het tweede geval over de complete steen of alleen de witte aanslag hebt. Belangrijkste kenmerk van zout is, hoe stom het misschien ook klinkt, de smaak. Let wel op dat er ook giftige mineralen zijn die op zout lijken. Een ander kenmerk van zout is de geringe hardheid.

Camiel

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 16 okt 2013, 13:35

Hmmm… ik realiseer me net dat we in het eerste geval ook met een xenoliet te maken kunnen hebben. Ik ben er nog niet over uit.

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

GdeReijke
Contacteer:
Re: Re: Lanzarote en Curaçao

Bericht door GdeReijke » 16 okt 2013, 15:13

Camiel schreef:
Hmmm… ik realiseer me net dat we in het eerste geval ook met een xenoliet te maken kunnen hebben. Ik ben er nog niet over uit.
Correct, een 'mantelxenoliet' bestaande uit voornamelijk olivijn ;) . Ik heb naar schatting een kleine 100 kg peridotiet hier liggen, voornamelijk uit de Eifel, en ik kan zeggen dat er genoeg exemplaren bij liggen waarvan de kristallen makkelijk afbrokkelen, waardoor er een poreus uiterlijk ontstaat. Het omringende gesteente is basaltische scoria, zeer normaal voor Lanzarote, net als inclusies van peridotiet ;) . De mineralen zijn overigens allemaal groen, de witachtige kleur is ontstaan door het afbreken van vele van de kristallen.

Rick99

Bericht door Rick99 » 16 okt 2013, 19:54

Bedankt Camiel en Gijs.

Ik moet het dus houden op een amntelxenoliet? Ik heb er ook één waarvan de mineralen meer wit dan groen zijn ja.

@Camiel; het ging mij vooral om de witte aanslag. Ik ga er alleen niet aan likken ;)

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 17 okt 2013, 15:23

'Xenoliet', ofwel 'vreemd gesteente', wil alleen maar zeggen dat er sprake is van een insluitsel dat normaal gesproken geen deel uitmaakt van de lava. Zeer veel voorkomend zijn xenolieten bestaande uit materiaal van de aardkorst. In de Eifel houdt dat doorgaans in dat die bestaan uit kleigesteente, zandsteen of kalksteen. Mantelxenolieten komen dus uit de aardmantel: brokken gesteente die uit de asthenosfeer zijn meegenomen bij het opstijgen van magma.

De meest voorkomende mantelxenolieten zijn varianten van peridotiet, die dus grotendeels uit olivijn bestaan. De felgroene kleur van jouw xenoliet doet ook eerder olivijn vermoeden dan het doorgaans donkerder gekleurde epidoot.

@ Camiel: zou je hier nog eens naar kunnen kijken ;) ? http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=18713

[Bewerkt door GdeReijke op 17-10-2013 om 15:23 NL]

Rick99

Bericht door Rick99 » 17 okt 2013, 20:07

Bedankt voor de uitleg:)

Plaats reactie