trilobite
-
trilobite

Hola,
Net deze trilobiet op een fossielen beurs vlakbij purmerend gekocht. De man van wie ik hem kocht vertelde me dat deze trilobiet in marroko was gevonden. Nu zou ik graag weten tot welke ras deze trilobiet behoord.
De lengte is: iets minder dan 3cm, verder tel ik 11 thorax segmenten.
ik dacht zelf eerst aan deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elrathia
maar die heeft dus 13 segmenten.
[Bewerkt door deinonychus op 02-11-2013 om 00:36 NL]
Antw: trilobite
Dit is een trilobiet uit de familie van de Phacopidae en het is hoogst waarschijnlijk een Phacops.
Deze trilobiet komt meer dan waarschijnlijk uit het Anti-Atlas gedeelte van Zuid Oost Marokko.
Leeftijd: Onder of Midden Devoon.
Lugo
Deze trilobiet komt meer dan waarschijnlijk uit het Anti-Atlas gedeelte van Zuid Oost Marokko.
Leeftijd: Onder of Midden Devoon.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
hi Deinonychus,
Deze trilobiet is geen Phacops
Ook geen phacopide.
Het is een typische Gerastos uit Marokko. Dat is een proetide. Kan je nog een paar foto's plaatsen, ook van de zijkant? Ik heb een vermoeden van de soort maar wil graag ietsje meer zien.
Deze trilobiet is geen Phacops

Het is een typische Gerastos uit Marokko. Dat is een proetide. Kan je nog een paar foto's plaatsen, ook van de zijkant? Ik heb een vermoeden van de soort maar wil graag ietsje meer zien.
Ik kan er zeker inkomen dat dit een Gerastos is, maar hoe kan dit kloppen met de 11 thoraxsegmenten, die vermeld worden.
De vermelding van deze 11 segmenten deden mij overhellen naar een phacopide.
De foto's zijn inderdaad niet erg duidelijk. Een duidelijke foto van de ogen ( schizochroaal of holochroaal) zou verhelderend zijn.
Lugo
De vermelding van deze 11 segmenten deden mij overhellen naar een phacopide.
De foto's zijn inderdaad niet erg duidelijk. Een duidelijke foto van de ogen ( schizochroaal of holochroaal) zou verhelderend zijn.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Lugo,ik tel inderdaad ook maar 10 segmenten,doet een beetje denken aan Gerastos sp, met die langgerekte wangen.Maar ik ben geen kenner hoor.
Mijn allereerste gedacht was ook deze van jou.
GR
Mijn allereerste gedacht was ook deze van jou.
GR
strandjutters
Echt heel begrijpelijk hoor
Op het eerste gezicht lijkt ie ook wel op een phacopide. Maar na jarenlang met phacopiden en vooral proetiden gewerkt te hebben... beschrijvingen, vergelijkingen, foto's, kan ik ze waarschijnlijk wat makkelijker uit elkaar houden. Ik had trouwens nog niet op segmenten gelet. Die zijn variabel, ook in proetiden; dus geen betrouwbaar kenmerk. Er zijn uitzonderingen, zoals Hollardops (mogelijk de enige asteropygine met 10 segmenten ipv 11).

-
ik heb momenteel alleen mijn nogal brakke uit het cambrian stammende telefoon om fotos mee te maken 
zal binnenkort eens met een goede camera close ups posten

zal binnenkort eens met een goede camera close ups posten

-

Eindelijk tijd gevonden om wat betere fotos te plaatsen. ben benieuws of jullie hem/haar kunnen classificeren

Alvast bedankt!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik stel de poging op prijs, maar ik vrees dat dit nauwelijks betere foto's zijn. De twee eerste zijn overigens niet scherp.
De voornaamste redenen waarom de foto's niet duidelijk zijn, is een verkeerde scherpstelling (eerste twee foto's) en een gebrek aan licht (alle foto's). Je zal zien dat je foto's een stuk beter zullen zijn als je dit eens zou proberen bij daglicht, buiten. Je toestel zal gemakkelijker scherpstellen en flitsen zal niet nodig zijn.
Kijk eens ind e handleiding van je toestel hoe je de macro-functie toepast, en probeer niet van te dichtbij de foto te nemen.
Nog een tip: Als je de zijkant van de trilobiet in beeld brengt, probeer dit dan recht van opzij te doen. Idem voor het bovenaanzicht, recht van boven.
Succes!
De voornaamste redenen waarom de foto's niet duidelijk zijn, is een verkeerde scherpstelling (eerste twee foto's) en een gebrek aan licht (alle foto's). Je zal zien dat je foto's een stuk beter zullen zijn als je dit eens zou proberen bij daglicht, buiten. Je toestel zal gemakkelijker scherpstellen en flitsen zal niet nodig zijn.
Kijk eens ind e handleiding van je toestel hoe je de macro-functie toepast, en probeer niet van te dichtbij de foto te nemen.
Nog een tip: Als je de zijkant van de trilobiet in beeld brengt, probeer dit dan recht van opzij te doen. Idem voor het bovenaanzicht, recht van boven.
Succes!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)