Ardennen: Crinioide ?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Ardennen: Crinioide ?

Prima dat je erbij blijft dat het om een crinoïde gaat, maar waar baseer je dat op?
Bijgevoegd ter vergelijking een afbeelding van een crinoïdekelk met (basis van) de armen, die ik enkele jaren geleden heb gevonden in de Jemelle formatie, iets ouder dus. Hier zie je duidelijk dat de plaatjes regelmatige veelhoeken vormen. Misschien zijn er soorten waar deze regelmaat iets minder duidelijk is, maar ik zou toch verwachten iets van regelmaat terug te vinden in een crinoïdenkelk.
Ik moet bekennen dat ik niet zo veel praktijkervaring heb met crinoïden, ik kijk hier vnl. naar symmetrie, regelmaat en ornamentatie in de plaatjes. Wellicht hanteer jij nog andere criteria waar ik niet aan denk?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik, ik begrijp je volkomen.
Het is niet echt gebaseerd op een vast gegeven zoals vorm, symmetrie, het is meer gevoelsmatig.
Er zijn inderdaad crinoïden waar die symmetrie niet zo duidelijk is. Ik heb ook een stuk liggen waarvan ik denk dat het een deel van een kelk is maar moeilijk aan te tonen.
Zelf heb ik ca. 20-30 crinoïden gevonden in de Eifel met afmetingen tussen de 6 - 65mm.
Een deel daarvan zijn stukjes van een kelk, misschien vandaar het gevoelsmatige.
Cora
Het is niet echt gebaseerd op een vast gegeven zoals vorm, symmetrie, het is meer gevoelsmatig.
Er zijn inderdaad crinoïden waar die symmetrie niet zo duidelijk is. Ik heb ook een stuk liggen waarvan ik denk dat het een deel van een kelk is maar moeilijk aan te tonen.
Zelf heb ik ca. 20-30 crinoïden gevonden in de Eifel met afmetingen tussen de 6 - 65mm.
Een deel daarvan zijn stukjes van een kelk, misschien vandaar het gevoelsmatige.
Cora
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik wil geen afbreuk doen aan het gevoelsmatige, zeker niet wanneer dat geworteld is in ervaring.
Jammer genoeg is het stuk niet meer compleet. Dat het om een kelk gaat, zou natuurlijk leuk zijn, maar ik blijf me toch hoeden voor wishful thinking. Wellicht wordt het moeilijk om definitief uit te vissen wat het is. Pascal zal een andere moeten vinden (het zal hem waarschijnlijk nog lukken ook).
Jammer genoeg is het stuk niet meer compleet. Dat het om een kelk gaat, zou natuurlijk leuk zijn, maar ik blijf me toch hoeden voor wishful thinking. Wellicht wordt het moeilijk om definitief uit te vissen wat het is. Pascal zal een andere moeten vinden (het zal hem waarschijnlijk nog lukken ook).
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo, ik zag een item op het engelse forum over blastoiden, soort crinoiden zonder steel, die zijn ook uit plaatjes opgebouwd; zou het dat kunnen zijn?
En dat ronde dingetje heeft toch ook aardig wat kenmerken van een cephalopode, al die randjes lijken verdacht veel op een pragmocone( een ronde dan...)dus ik zou die mogelijkheid niet zonder meer uitsluiten...
groeten, Bert
En dat ronde dingetje heeft toch ook aardig wat kenmerken van een cephalopode, al die randjes lijken verdacht veel op een pragmocone( een ronde dan...)dus ik zou die mogelijkheid niet zonder meer uitsluiten...
groeten, Bert
Elbert
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Iedereen,ik probeer het stukje volledig vrij te preppen.
Ik heb zou het gevoel dat ik het stukje kelk herken als zijnde Calceola sandalina,het lijkt zeer goed op deze steenkern die ik de vorige keer heb vrijgeprept.
Misschien was het een gesloten koraal en is achteraf de binnenkant beginnen kristalliseren.
GR
Ik heb zou het gevoel dat ik het stukje kelk herken als zijnde Calceola sandalina,het lijkt zeer goed op deze steenkern die ik de vorige keer heb vrijgeprept.
Misschien was het een gesloten koraal en is achteraf de binnenkant beginnen kristalliseren.
GR
strandjutters
- strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Blastoide lijkt me eerder onwaarschijnlijk (ze hadden trouwens wel een steel). Ook hier zie ik de gelijkenis niet, en hoewel ze voorkomen in België, worden ze voornamelijk in het Carboon aangetroffen. Uit het Devoon heb ik weet van een melding van en Blastoïde uit de Shistes de Bure:
https://archive.org/stream/catalogueofb ... t_djvu.txt
Voorlopig zou ik ook eerder uitgaan van een minerale oorsprong van het patroon.
https://archive.org/stream/catalogueofb ... t_djvu.txt
Voorlopig zou ik ook eerder uitgaan van een minerale oorsprong van het patroon.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Blastoiden blijven inderdaad in het Belgische Devoon een grote zeldzaamheid. Er zijn enkele vondsten, waarvan er verschillende nog gepubliceerd moeten worden.
Ik kan er nog steeds niet uit opmaken wat het nou echt wel is. Of althans, een keuze maken tussen de verschillende ideeen die k heb. Maar bovenal, fantastisch stuk Fred!
Ik kan er nog steeds niet uit opmaken wat het nou echt wel is. Of althans, een keuze maken tussen de verschillende ideeen die k heb. Maar bovenal, fantastisch stuk Fred!
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- strandjutters
Hallo ik heb vandaag terug iets in deze richting gevonden,ik denk duidelijker en samen met iets anders,maar ze horen volgens mij samen.Vorige keer vond ik deze combinatie ook al maar niet duidelijk.
Hopelijk komen we er uit.
GR
Hopelijk komen we er uit.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,wat foto's van de vondst van vandaag,het is mij gelukt Frederik om de stukken samen te vinden,het betreft volgens mij zeker een Crinioide.
De stengel is meer dan twee cm breed,de kelk is 3,5 cm maar ligt door elkaar(allé dat denk ik toch omdat het er zo uitziet) ,ook bij dit stuk is in het negatief niets te zien van deze bolletjes ,ze steken dus allemaal in het positief(Mooie breuk).
De stengel is volledig gekristalliseerd en dus niet op soort te determineren.
Maar ik heb deze stengels eerder gevonden in combinatie met deze kelk ? en heb daarvan wel het begin en eindpunt van de stengel ,en deze zijn nooit gekristalliseerd omdat je daar een afdruk van hebt in het negatief.
Ik zoek ze morgen op in mijn verzameling en misschien zien we om welke soort het gaat via details van deze afdrukken,wat ik nu al kwijt kan ,het zijn stevige stengels en wel de grootste die ik ooit heb gezien.
GR
BTW,natuulijk zal ik dit stuk zien vrij te preppen,hangen ze aan elkaar dan zijn we eruit,of niet ?
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2014 om 21:28 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2014 om 23:22 NL]
strandjutters