Sigillaria zoekt soortnaam

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door Carboon » 05 jan 2014, 21:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Forum,

Hierboven mijn eerste zes potentiële foto's (bij succes volgen er meer) van Sigillaria fossielen voor de Fossiel.net database. Klein puntje: het zou leuker/informatiever zijn als hier soortnamen aan worden gekoppeld. Alle determinatie-hulp is meer dan welkom!

Schaalbalk = 1 cm (alle foto's).

1: Sigillaria mamillaris (?)
2:
3:
4:
5:
6:

Tim

@ Sven: Zal ik de foto's ook in onze Dropbox plaatsen? Dan kun je ze op groot formaat bekijken...

[Bewerkt door Carboon op 06-01-2014 om 14:55 NL]


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
GdeReijke
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:12
Contacteer:
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door GdeReijke » 06 jan 2014, 03:07

Prachtige foto's van prachtige fossielen!

Zonder dit topic te willen kapen, ben ik ook wel benieuwd naar de soortnamen van deze Sigillaria. Dan kan ik de openingspost in dit topic ( http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=19361 ) weer wat bijwerken ;) .



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door Frederik » 06 jan 2014, 09:14

Eersteklas fotografie. Schitterende details in die bladlittekens. Ik mis helaas de kennis en literatuur om je verder te helpen, maar zal dit topic met interesse volgen.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door ziepe » 06 jan 2014, 14:55

Afbeelding

Het is hier nogal druk dus rap even de soorten die ik uit het vuistje kan opnoemen, de rest volgt morgen.

Foto 4 is Sigillaria boblayi Brongniart 1836 (in bijlage een voorbeeld uit: "Die Floren des Erdaltertums" van Remy & Remy - p.336 fig a.)

Foto 5 is een afdruk van Sigillaria tesselata Brongniart 1828, vrij herkenbare littekens, negatief/afdruk. Als ik me niet vergis staat er reeds een vergelijkbaar specimen in de fossiel.net database.

Aan Foto 1 twijfel ik. Ik neem er vanavond/morgen de literatuur eens bij en zal dubbelchecken. Op het eerste zicht zou'k zeggen Sigillaria davreuxi Brongniart 1836 omwille van de vorm van het litteken (peervormig) en de horizontale plooitjes eronder in een omgekeerde V-vorm. Boven het litteken zie je met een beetje moeite nog overblijfselen van een 'kapje' (dwarsvouwlijntje) waar nog een miniscuul litteken onder zat. De afstand tussen de littekens is .5 tot 1 de lengte van 1 litteken. De ribben zijn ook vrij breed.

Ik kom hier nog op terug, alsook voor de andere foto's.

Ziepe


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door ziepe » 06 jan 2014, 14:58

Afbeelding

@Tim: Zwier ze maar in dropbox!

In bijlage een overzicht van frequente Sigillaria stampatronen, altijd goed om van hieruit te beginnen, ik geef het maar mee ter info. (determinatie-tabel uit Crookall (1966), Vol. IV, Part 4 - 'Carboniferous Lycopods', p. 475, text-fig. 139.)


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door ziepe » 06 jan 2014, 15:08

ziepe schreef:
Aan Foto 1 twijfel ik. Ik neem er vanavond/morgen de literatuur eens bij en zal dubbelchecken. Op het eerste zicht zou'k zeggen Sigillaria davreuxi Brongniart 1836
Er toch rap even de literatuur bijgenomen :) Inderdaad, Tim, je hebt gelijk Foto 1 zou'k ook plaatsen onder Sigillaria mamillaris Brongniart 1824, de afstand van de littekens onderling geeft hier de doorslag.

Mooi voorbeeld in Atlas de determination de Sigillaria de la Belgique et du Nord de la France. Soort kwam voor tijdens het Westfaliaan, en was rijkelijk aanwezig tijdens het Westfaliaan A en B.

Ziepe


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door ziepe » 06 jan 2014, 15:34

Afbeelding

Foto 2 zou wel eens S. davreuxii Brongniart 1836 kunnen zijn. Wat me een beetje doet twijfelen is het (op het eerste zicht) ontbreken van de transversale plooitjes onder het litteken.

Nu ja, deze zijn ook niet altijd meer zichtbaar. Als bijlage Plaat Si 2 uit de determinatie atlas van het CGH.



The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door ziepe » 06 jan 2014, 15:46

Afbeelding

Foto 6 staat op z'n kop :)

Aan de hand van de littekens, de plooitjes en variabele breedte van de ribben zou'k durven zeggen dat dit S. scutellata Brongniart 1822 zou zijn.


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door Carboon » 06 jan 2014, 16:01

Mijn oprechte dank aan de Lycophytenman!

1: Sigillaria mamillaris Brongniart 1824
2: Sigillaria davreuxii Brongniart 1836
3:
4: Sigillaria boblayi Brongniart 1836
5: Sigillaria tesselata Brongniart 1828
6: Sigillaria scutellata Brongniart 1822

En wat stom. Foto 6 op z'n kop? He he, foutje... :D

Cheers,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Antw: Sigillaria zoekt soortnaam

Bericht door Carboon » 06 jan 2014, 16:09

Afbeelding

Omdat je zo lekker bezig bent Sven, nog eentje dan :D Eigenlijk wilde ik deze eerst opnieuw fotograferen (het specimen was stoffig en dat kun je zien op de foto, he-he) maar hopelijk is het voor een determinatie goed genoeg...


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie