Carbowax

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Carbowax

Bericht door Ceraurus » 17 jan 2006, 20:44

Dan ben ik abuis Johny, ik dacht dat het preserveer was en geen stabilisator.
Ik dat geval is het mij (nog) niet zo interessant; ik zoek een (niet permanente) preserveer als afwerking. Perflutex o.i.d.
Het wordt ook wel museumwas genoemd.

[Bewerkt door Ceraurus op 17-01-2006 om 21:00 NL]


Trilobiti Ceská Republika

 
Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Carbowax

Bericht door Pedro » 17 jan 2006, 21:06

Ik heb het boek niet gelezen, maar uit mijn ervaring met carbowax, lijkt het me moeilijk om daar een ondersteunende coating van te maken. Misschien moet je de stof dan maar in een klein beetje oplosmiddel oplossen, maar dat zou ik ook vreemd vinden, gezien de grote van de pot zoals die bij ons in de chemicalienkast staat. Meestal geeft de grote van de pot wel iets weer over het algemeen gebruik. Bij ons zit er 1500 gram in, dus niet echt veel om ondersteunende mallen van te maken.

Ik ken carbowax alleen maar al conserveringsmiddel / fixatief.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: Carbowax

Bericht door Johny » 17 jan 2006, 21:46

ceraunus,
Over conservering liep hier ooit een lange discussie. De Paraloid B-76 wordt ook door Anne Schulp aanbevolen.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... =908#14063
Pedro, het volgende wordt beschreven: je hebt uit een brok steen een fossiel voor de helft vrijgemaakt. Je legt aan de bovenzijde omheen het fossiel een walletje aan met klei, giet daarin de verwarmde carbowax, laat stollen. Dan draai je het hele zaakje ondersteboven en begin je het fossiel vrij te maken vanaf de vroegere onderzijde. Als alle materiaal weg is verwarm je het zaakje en smelt de was weg.
Groeten,
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Antw: Carbowax

Bericht door Pedro » 17 jan 2006, 22:03

Johny schreef:
Je legt aan de bovenzijde omheen het fossiel een walletje aan met klei, giet daarin de verwarmde carbowax, laat stollen.
Dan zal men inderdaad een zeer hoge dosering van carbowax in het oplosmiddel nodig hebben. Bedankt Johny, nu leer ik ook eens iets anders over de stoffen die voor het voor mij mogelijk maken om cellen te bestuderen onder de Microscoop.
Zoals eerder aangegeven lijken me dan een heleboel andere stoffen daar ook voor geschikt, en deze zijn mogelijk iets goedkoper.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Antw: Carbowax

Bericht door Pedro » 17 jan 2006, 22:09

ceraurus schreef:
Pas maar op met het meenemen van chem. stoffen van je werk. Je weet wat er met van Anraat is gebeurd
Vooraf laat ik een attest opstellen en dit door mijn baas ondertekenen. Dit wordt ook naar het ministerie gestuurd zodat J.P. ook op de hoogte is. We kunnen geen fossiel-gate gebruiken. Maar wij zijn er dan ook niet van plan om er trilobieten mee te bombarderen.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Carbowax

Bericht door Ceraurus » 18 jan 2006, 08:36

Hahahaha LOL!!!

:) :) :)


Trilobiti Ceská Republika


Gesloten