bot op strand Katwijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gerrit
bot op strand Katwijk

Bericht door Gerrit » 20 jan 2006, 15:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit bot heb ik eind 2005 gevonden op het strand tussen Katwijk en Wassenaar.
Op het spreekuur bij Naturalis wisten ze te vertellen dat het fossiel was, maar niet hoe of wat. Waarschijnlijk iets van een steppewinsent. Is er misschien iemand op dit unieke forum, die mij er meer over kan vertellen. Iemand van Naturalis heeft mij bij het volgende spreekuur, op woensdag 25 januari gevraagt, dit bot nog eens mee te nemen. Als ik dan meer weet, laat ik het weten.
Groet Gerrit

Kustganger

Casper
Contacteer:
Antw: bot op strand Katwijk

Bericht door Casper » 20 jan 2006, 16:22

zal een stuk schouderblad zijn. de gewricht-kant. meer weet ik er niet over te vertellen, en ik ben ook lang niet helemaal zeker.

[Bewerkt door Casper op 20-01-2006 om 16:22 NL]

Post mortem we sort 'em!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 22 jan 2006, 13:20

Inderdaad Casper een stuk schouderblad.

Durf er geen soort aan te hangen, vrij groot kan wel Steppenwisent zijn.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gerrit

Bericht door Gerrit » 25 jan 2006, 15:42

Vanmiddag woensdag 25 januari naar het spreekuur in Naturalis geweest. Het is inderdaad een gedeelte van een schouderblad en hoogstwaarschijnlijk steppenwinsent.
De medewerker van Naturalis heeft mij ook laten zien hoe je o.a. kunt nagaan of een bot oud is. Hij hield een brandende aansteker op het bot en als het bot niet begon te ruiken, is het oud. Heb ik weer wat geleerd.
Groet Gerrit en bedankt voor jullie reacties.

Kustganger

The Stone
Contacteer:
Antw: Antw: bot op strand Katwijk

Bericht door The Stone » 25 jan 2006, 16:13

gerrit schreef:
De medewerker van Naturalis heeft mij ook laten zien hoe je o.a. kunt nagaan of een bot oud is. Hij hield een brandende aansteker op het bot en als het bot niet begon te ruiken, is het oud. Heb ik weer wat geleerd.
Deze vlieger gaat niet helemaal op, het is bekend dat sommige botten van voor Rotterdam erg veel eiwit bevatten en dus gaan stinken (geur is als van verbrand haar) als je deze wat zou verbranden.
Van Mammoet slagtanden (kapotte!) is het bekend toen deze werden doorgezaagd, om het ivoorgehalte te bepalen, dat deze op eenzelfde manier stonken.

Laten we dit zeggen stinken ze niet dan is het zeker fossiel, stinken ze wel dan zijn misschien toch nog fossiel. Verder zegt de geur niet direct iets over de ouderdom!

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gesloten