Gehoorbeentje dolfijn, welke?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
Gehoorbeentje dolfijn, welke?

Bericht door De DinoDolsjes » 30 jan 2006, 21:24

Afbeelding

Afbeelding

Zoals degenen die al vaker in Antwerpen hebben gezocht kunnen beamen ligt je zeef daar soms vol met flinke fosforiet- en mangaanknollen als je de opgespoten basisgrind uitzeeft.
Meestal gooi ik dat materiaal meteen weg uit de zeef, op zoek naar haaientanden. Laatst vond ik echter een \"raar knolletje\" in mijn zeef. Toch maar even meegenomen en schoongemaakt.
Gisteren zag ik hem weer liggen en ik stond al op het punt om een oproep te plaatsen voor dit \"rare steentje\" toen ik een ingeving kreeg en eens even internet heb afgestruind.
Daar kwam ik al snel erachter dat het hier om een \"Dolphin (Family Physeteridae) inner ear bone, the right auditory periotic bone gaat\"
Bron: http://bassexpert.com/fossil/cetaceans1.htm

Mijn vraag is nu of er iemand zo goed is ingevoerd in dolfijn-fossilen dat een nadere determinatie van de soort mogelijk is.

Mvg,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Casper
Contacteer:
Antw: Gehoorbeentje dolfijn, welke?

Bericht door Casper » 30 jan 2006, 22:30

als ik een gokje moest wagen zou ik zeggen: ziphiidae of physeteridae.

d\'r zijn in deze contreien zeker twee mensen die er echt veel verstand van hebben, ik mail je wel daarover.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 31 jan 2006, 08:57

Neem contact op met Peter F ook lid van dit forum. Hij onderzoekt samen met Rene een dame die afstudeert bij Naturalis gehoorbeentjes.
Dus zij moeten er zeker uikomen. en Als andere mensen nog gehoorbeentjes hebben om op naam te brengen, deze twee mensen houden zich van harte aanbevolen. Het beste kun je contact op nemen voor het Peter F voor adres van Rene ?. Je doet ze er veel plezier mee.

Zonder verleden geen toekomst

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times

Bericht door De DinoDolsjes » 31 jan 2006, 09:27

Goede tip Johan!

Had niet meer gedacht aan de oproep van Peter F. (Krijg je als je alleen maar haaientanden voor ogen hebt ;)).
Ik ken Peter van een ruil in het verleden dus ik neem wel contact met hem op.
Peter, ben benieuwd wat je eerder ziet, deze draad of het mailtje :).

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Peter F.

Bericht door Peter F. » 31 jan 2006, 10:35

Hallo,

Dit is een gehoorbeentje van een spitssnuitdolfijn (familie Ziphiidae). Welke soort kan ik zo niet zeggen. Dan zou ik meer aanzichten moeten hebben of beter nog het stuk zelf in de hand houden...

Groetjes,
Peter

Gesloten