opglanzen ammonieten

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 406
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:09
opglanzen ammonieten

Bericht door Jeremy » 30 jan 2006, 19:30

hallo,
om mijn vraag toch even te kaderen, eerst wat uitleg. Ik heb tijdens de vakantie in Zuid-Frankrijk tientallen fossielen geraapt, voornamelijk ammonieten en wil daar nu graag mee gaan spelen, ttz opkuisen, informeren, determineren enzo dus een nieuwe hobby.
Mijn vraag is nu of het doen glanzen van ammonieten mbv een staalborstel een algemeen aanvaard gebruik is. Zijn hier pro\'s en contra\'s omtrent? Graag jullie mening.
Heeft er iemand zijn fossielen al opgeglansd met een dremel? Heeft er iemand al de plastieke borstels gebruikt om een fossiel van stof te ontdoen? Graag jullie raad. Alvast bedankt.



 
Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Johny » 30 jan 2006, 20:08

Dag Jeremy,
Als het mag, even wat bedenkingen bij je vraag ...
’Glans’ of spiegeling is een eigenschap van zeer gladde oppervlakken waarop een groot deel van het invallend licht weerkaatst wordt.
Een mat oppervlak is een bovenlaag die door oneffenheden of gekorreldheid het licht in allerlei richtingen verspreidt.
Ergens in onze hersenen zit iets dat glans in verband brengt met schoon, luxe, snelheid zelfs. We willen glanzende dingen hebben !
Maar als je die korrelige oppervlaktestruktuur gaat omzetten in een glanzende ben je eigenlijk bezig het fossiel van één van zijn eigenschappen te beroven, m.a.w. het fossiel een beetje te vernietigen.
Iets anders is natuurlijk vuil verwijderen om het fossiel ‘leesbaarder’ te maken.
Hier is moeilijk raad te geven voor je ons meer verteld hebt over je ammonieten, vooral over de hardheid ervan. Het gamma loopt van zachte kalksteen tot geheel verkiezeld ...
Groeten,
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 406
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:09
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Jeremy » 30 jan 2006, 22:48

dag Johny,
bedankt voor je respons. Je verwoordt heel mooi welke gevoelens dit gebruik bij mij teweegbrengt. Het is een beetje een tweestrijd. Hoewel ik heel goed begrijp om bepaalde fossielen te voorzien van een dun laagje metaalglans, toch ga je iets een kleur toekennen daar waar we waarschijnlijk(?) de oorspronkelijke kleurenpracht van vb ammonieten niet eens weten . Is dat dan niet een beetje vervalsen? Het aflakken is nog iets anders.

Ik heb mijn fossielen gevonden op de top van een heuvel in de streek van de Ardèche. Een maand ervoor was er een kleine brand uitgebroken die al het kleine struikgewas heeft opgebrand. Een heel desolaat landschap bleef achter wat het heel gemakkelijk maakte om tussen de stenen te zoeken. De fossielen zijn een harde grijze steensoort. Aangezien ze uit dezelfde steen komen als de afzetting is het heel moeilijk om de fossielen vrij te maken. Ik heb het wat geprobeerd met een dremel maar het resultaat was zo slecht dat ik betwijfel of dit met een pneumatische trilnaald beter kan. Ik heb me alvast lid gemaakt van een vereniging om het daar te proberen en om practische hulp te vragen.
groetjes
Jeremy



Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Guido » 31 jan 2006, 09:55

Hallo Jeremy,

Wanneer je onder het blauwe kopje \"zoeken\" eens een zoekopdracht plaatst op het woord dremel vind je een discussie over prepareermaterialen.
Wellicht heb je er wat aan.
Groet
Guido:D


wie zoekt zal vinden.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Casper » 31 jan 2006, 16:37

Die heeft onze vriend Jeremy al gelezen.

Jeremy, ik mail je nog terug, zoals je op mijn websit vroeg.

groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Frederik » 31 jan 2006, 16:54

Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als je mooie fossielen wat gaat \'bedremelen\' om ze te doen glanzen. Zulke \'prepareermethoden\' laten vaak weinig heel van de fijne details op een fossiel. Maar goed, als jij je fossielen liever ziet blinken, wie ben ik om daar iets op tegen te hebben? Ieder zijn ding, zeg maar.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het om erg lelijke of slecht bewaarde stukken gaat, en dat het bewerken van deze stukken interessante zaken zichtbaar maakt, in dat geval sta ik achter je! :D

Doe toch liever niets waar je later spijt van krijgt..


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 406
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:09
Antw: opglanzen ammonieten

Bericht door Jeremy » 31 jan 2006, 21:58

Omdat ik juist geen enkele ervaring heb met het prepareren in het bijzonder, en de rest nog minder..., dat ik mij eerst een beeld wil vormen. Ik zou het zonde vinden om mijn eerste fossielen op een wijze te behandelen dat ik er later spijt van zou hebben.
Guido, ik heb inderdaad de andere berichten rond de dremel gelezen maar deze zijn wat te vaag, vb welke accesoires kan je gebruiken, welke snelheid,...
Ik heb de dremel gisteren gebruikt met een platte plastieke borstel en dat lukte redelijk. Maar een ander stuk heb ik met een tandenborstel en wat water gekuist en dat lukte evenzeer. Dus veel verschil gaf dit niet.




Gesloten