Klimaat Mill
Antw: Antw: Klimaat Mill
De bovenste schil van de aardkorst is voortdurend in beweging. Deze bestaat zelfs uit verschillende delen die als het ware schuiven over de aardbol. Ze noemen ze \'tectonische platen\'. Waar deze op elkaar botsen maken ze bergketens, diepe riffen in zee... en zijn ze doorgaans doorspekt van vulkanen (cf. indonesie, japan, ijsland,...)hieronymus schreef:
echt? dit is wel interesant vind ik, hoe komt het dat het toen dan zo veel warmer was dan dat het nu is?
Nederland is geschoven van zuidelijkere posities naar het noorden toe.
Dit gaat heel traag en beinvloed het klimaat slechts op duizenden, honderdduizenden en miljoenen jaren.
Als een land dichter bij de evenaar ligt, komt het automatisch in warmere klimaten terecht door de ligging op aarde tov de zon.
Maar als bvb een bergketen zich vormt, dan kan die (als in de himalaya en de andes) de vochtige lucht verhinderen om het binnenland in te trekken.
Op kortere termijn kunnen nauwe schiereilanden of stukken continent afgescheiden raken van het vasteland en de zeestromingen beinvloeden.
Zeestromingen hebben op het klimaat wsl de grootste invloed door aanvoer van koud of warm water.
das \'t algemene .. om dan voor mill in\'t detail te schetsen zou je mss best eens een mailtje zenden naar het Koninklijk Geologisch Instituut in brussel. Dit is sedert een paar jaar deel van het KBIN geworden. Er werken heel toffe mensen die u zeker kunnen helpen.
(noot: u weet allen dat de Golfstroom die voor ons gematigd klimaat zorgt, in de laatste 3-4 descennia met zo\'n 30% is afgenomen?)
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Antw: Klimaat Mill
Ik weet ook nog een goede plek waar je van alles op kunt zoeken over deze vraag.
In Boxtel zit een oertijd museum de groenepoort.
In dit museum word alles van deze streek en verder uitgelegt.
Als je daar rond loopt is de zondagmiddag snel om.
Groetjes Erik
In Boxtel zit een oertijd museum de groenepoort.
In dit museum word alles van deze streek en verder uitgelegt.
Als je daar rond loopt is de zondagmiddag snel om.
Groetjes Erik
E.J.
Antw: Antw: Antw: Klimaat Mill
En is dat slecht?fitch schreef:
(noot: u weet allen dat de Golfstroom die voor ons gematigd klimaat zorgt, in de laatste 3-4 descennia met zo\'n 30% is afgenomen?)
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Antw: Antw: Klimaat Mill
Casper schreef:En is dat slecht?fitch schreef:
wel ... we zouden dan gewoon \'klimaat\' hebben ipv \'gematigd klimaat\', wat er op neer komt dat alles fel kouder wordt in Noord-Europa, tot net iets kouder in onze streken (\'net iets kouder\' slaat op een paar graden celcius.. wat feitelijk redelijk dramatisch kan aanzien worden)
Waarschijnlijk ook iets droger door het wegvallen van veel waterdamp.
(doet me denken aan steppes vol mamoeten)
nu, geen golfstroom zou ook minder zeeleven betekenen in de noordzee(ontbreken van aanvoer van voedseldeeltjes en geen afvoer meer van vervuiling)
enige plus die ik momenteel zie is dat we geen radioactieve elementen vanuit la havre meer de noordzee rondsturen (vervuiling is hiervan merkbaar tot in noorwegen) en dat scheepsrampen voor de franse kust geen sporen meer op ons water zouden nalaten (maar dat is sowieso al te verwaarlozen, immers .. \'10000 ton fosforzuur is heus niet schadelijk, maakt het water tijdelijk slechts ietsjes zuurder, das al\') *ahum*
kleine aaltjes komen van de Sargasso-zee, net buiten mexico, mee op de stroom naar europa .. deze zouden we dus ook in de rivieren missen ..
enz enz ..
do faillures
do faillures
hmmm ja.
maar waardoor wordt dit veroorzaakt.... door de mens?
by the way, wanneer het hier kouder wordt ben ik hier weg hoor, brrr

Post mortem we sort 'em!
- Supergraver
Antw: Antw: Klimaat Mill
Kom je toch lekker naar NoorwegenCasper schreef:
hmmm ja.

Gr
Martijn
zoals het in de bbc verteld werd : http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4485840.stm
en hier als op de CNN
http://www.cnn.com/2005/TECH/science/05/10/gulfstream/ (overlappende bronnen, maar niet 100% hetzelfde onderzoek)
nu .. verdere resultaten zouden moeten alles \'bewijzen\' (eigenlijk meer \'herbevestigen\')
mss dat iemand een neiging tot doctoraatstudie voelt opkomen (ik bedoel maar: ik zou u dankbaar zijn mocht u mij meer info geven; mocht het nodig zijn dan kunt u ook op mijn zuiders, hooggelegen chalet op een fantastisch eiland vertoeven, voor wat hoort wat:) )?
[Bewerkt door fitch op 03-02-2006 om 14:27 NL]
en hier als op de CNN
http://www.cnn.com/2005/TECH/science/05/10/gulfstream/ (overlappende bronnen, maar niet 100% hetzelfde onderzoek)
nu .. verdere resultaten zouden moeten alles \'bewijzen\' (eigenlijk meer \'herbevestigen\')
mss dat iemand een neiging tot doctoraatstudie voelt opkomen (ik bedoel maar: ik zou u dankbaar zijn mocht u mij meer info geven; mocht het nodig zijn dan kunt u ook op mijn zuiders, hooggelegen chalet op een fantastisch eiland vertoeven, voor wat hoort wat:) )?
[Bewerkt door fitch op 03-02-2006 om 14:27 NL]
do faillures
do faillures